Kia Motors Polska poszerzyła gamę silnikową modelu Optima o model hybrydowy, który będzie pozycjonowany jako najmocniejsza wersja tego auta. Optima Hybrid dysponuje bowiem mocą 190KM, a jej deklarowane zapotrzebowanie na paliwo wynosi 5,3 l /100km w trybie mieszanym.
Optima Hybrid jest pierwszym modelem hybrydowym z silnikiem benzynowym pozycjonowanym w popularnym w Polsce segmencie D. Samochód wykorzystując stały, dostępny od samego „dołu” moment obrotowy silnika elektrycznego, przyspiesza do setki w 9,2 sekundy, a jej maksymalny moment obrotowy to 340 Nm od 1 400 obrotów.
W celu podwyższenia konkurencyjności tej wersji silnikowej, cena została skalkulowana na poziomie od 114 900 zł. Dopłata do wersji hybrydowej wynosi więc 16 000 zł, w stosunku do silnika 2.0G AT.
Kia Optima Hybrid to sedan o dużej mocy oraz odpowiednich osiągach i przyspieszeniach, przy niskim poziomie zużycia paliwa i emisji co2, dla którego przewidziano gwarancję fabryczną na 7 lat lub 150 000 km. Samochód dostępny jest w trzwech wersjach wyposażenia a jego sprzedaż na polskim rynku rusza jeszcze w październiku.
Produkowana w Korei Kia Optima Hybrid z benzynowym silnikiem 2.0 dedykowana jest wyłącznie rynkom europejskim. Model powstał na bazie Optimy Hybrid 2.4, oferowanej w Ameryce Północnej, Kanadzie i Korei.
Silnik benzynowy współpracuje, za pośrednictwem specjalnego zespołu sprzęgającego, z niewielkim silnikiem elektrycznym i napędza koła przednie poprzez sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów bez tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej. Zespół sprzęgający pozwala na odłączenie jednostki benzynowej, umożliwiając zero-emisyjną jazdę w trybie pełnego napędu elektrycznego. Producent zapewnia, że konfiguracja systemu nie wymaga stosowania silnika elektrycznego ani generatora prądowego o większej mocy, czyli urządzeń zwiększających masę i koszt produkcji pojazdu. Kia Optima Hybrid wyposażona jest ponadto w system stop/start Kia HSG (odpowiednik systemu ISG stop/start stosowanego w samochodach z konwencjonalnym napędem spalinowym), który minimalizuje zużycie paliwa podczas postojów, a więc również i emisję spalin.
Bez względu na warunki drogowe w trakcie codziennej eksploatacji samochodu napęd hybrydowy działa automatycznie i niezauważalnie dla kierowcy i pasażerów. Ruszając z miejsca, Optima Hybrid korzysta z napędu elektrycznego (Electric Mode) w zakresie prędkości do 100 km/h. Wraz ze wzrostem prędkości, hybrydowy rozrusznik/generator (HSG) uruchamia jednostkę spalinową, pozwalając jej na przejęcie napędu. W tym momencie silnik elektryczny przełącza się w tryb hybrydowy i pracuje jako napęd wspomagający (podczas intensywnego przyspieszania lub jazdy pod górę) oraz generator prądowy (podczas spokojnej jazdy lub hamowania), ładujący w miarę potrzeby baterię akumulatorów litowo-polimerowych.
W przypadku zatrzymania pojazdu na czas dłuższy niż kilka sekund, pracujący silnik spalinowy zostaje automatycznie wyłączony celem wstrzymania emisji szkodliwych spalin. Podczas hamowania silnik elektryczny przetwarza energię kinetyczną w energię elektryczną, uzupełniając stan baterii akumulatorów. Rozrusznik HSG działa także jako generator prądowy, doładowujący akumulatory w miarę potrzeby podczas postoju.
Zastosowany w samochodzie Kia Optima Hybryd układ napędu hybrydowego składający się z 30 kW synchronicznego silnika elektrycznego IPM (40 KM i 205 Nm) oraz jednostki benzynowej – o łącznej mocy 190 KM ma pozwalać w efekcie na płynną i komfortową jazdę.
Kia jest pierwszym producentem motoryzacyjnym (we współpracy z firmą Hyundai), który zastosował akumulatory litowo-polimerowe w pojeździe produkowanym seryjnie. Koreańczycy zapewniają, że dzięki opracowanej wspólnie z LG Chem technologii, akumulatory litowo-polimerowe są o 20% lżejsze i mają o 40% mniejszą objętość niż tradycyjne baterie niklowo-wodorkowe. Ich czas wyładowania jest o 25% dłuższy przy optymalnych proporcjach pomiędzy oddawaną mocą, gęstością energetyczną a stabilnością termiczną.
Wykorzystując moment obrotowy silnika elektrycznego, Kia Optima Hybrid ma zużywać o 10% mniej paliwa w cyklu mieszanym, 28% mniej w cyklu miejskim i emitować o 21% mniej CO2 niż konwencjonalna Optima 1.7D z automatyczną skrzynią biegów.
Pod kątem współpracy z napędem hybrydowym dokonano także modyfikacji standardowej sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Tradycyjną przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono silnikiem elektrycznym i pompą oleju o wysokiej wydajności. Efektem zmian ma być możliwość działania w trybie napędu elektrycznego (EV), zwiększony stopień odzysku energii kinetycznej w czasie hamowania i większa precyzja pracy
Stylizacja konwencjonalnej Optimy została dla wersji hybrydowej poddana zabiegom optymalizacyjnym pod kątem redukcji oporów powietrza. Zastosowano wygładzone aerodynamicznie zderzaki, progi nadwozia i panele nadwozia, lekkie obręcze kół, spojler pokrywy bagażnika oraz nową osłonę chłodnicy z aktywną przesłoną, zamykającą się wraz ze wzrostem prędkości. Rozwiązana te miały pozwolić na obniżenie współczynnika oporu aerodynamicznego Cd z 0,29 do 0,26.
AUTOR: KIA, WNP.PL (AG)