Parkowanie z całą pewnością nie należy do ulubionych elementów jazdy. Jak przyznają europejscy kierowcy, często bywa ono przyczyną znacznego stresu, potencjalnie niebezpiecznych sytuacji oraz wysokich rachunków za naprawy blacharsko-mechaniczne.
Badania pokazują, że w samej tylko Wielkiej Brytanii jedna czwarta kolizji i wypadków zdarza się na parkingach.1 Niemal co drugi kierowca przyznaje, że wolałby zaparkować auto nieco dalej, niż być zmuszonym do wykonania manewru parkowania równoległego.
Opracowywany przez Forda system ostrzegania o ruchu poprzecznym z funkcją automatycznego hamowania po wykryciu ryzyka kolizji ma znacznie obniżać poziom stresu związanego z wyjazdem z miejsc parkingowych. System ten ma wykrywać pojazdy, pieszych oraz inne obiekty poruszające się poprzecznie za samochodem i ostrzegać kierowcę o ich obecności. A w przypadku braku reakcji ze strony kierującego, system potrafił będzie samodzielnie zatrzymać pojazd. Ponadto na wyświetlaczu w kabinie kierowca będzie miał podgląd obszaru za pojazdem, dzięki wykorzystaniu szerokokątnej kamery cofania. Dodatkowym ułatwieniem będzie funkcja automatycznego parkowania równoległego lub poprzecznego, uruchamiana pojedynczym przyciskiem.
„Mimo iż przywykliśmy już do codziennych wyzwań jakie stawia przed nami jazda samochodem, parkowanie na ulicach zatłoczonego miasta nadal pozostaje jednym z najtrudniejszych zadań, przed jakim każdego dnia staje współczesny kierowca”, przekonuje Torsten Wey, kierownik ds. elektronicznych układów bezpieczeństwa i struktury podwozia, Ford of Europe. „W takich chwilach bardzo pomocna okazuje się technologia, a dzięki inwestycjom poczynionym przez firmę Ford w rozwój i opracowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wkrótce będziemy w stanie znacznie poszerzyć naszą ofertę systemów wspomagania kierowcy, których sprawne działanie i funkcjonalność z pewnością docenione zostaną przez wszystkich użytkowników naszych samochodów”.
Kolejnym innowacjami technologicznymi, nad którymi trwają obecnie prace w europejskim centrum rozwojowo-badawczym Forda w Kolonii, są systemy wspomagające awaryjne omijanie innych pojazdów podczas jazdy z dużą prędkością oraz systemy ostrzegające kierowcę o podjęciu próby wjechania na autostradę „pod prąd”.
Nowe technologie, które mają się pojawić w modelach marki Ford już w ciągu najbliższych dwóch lat, to efekt potrojenia wydatków na prace rozwojowo-badawcze dotyczące systemów wspomagania kierowcy. Działania te nie tylko przyczyniają się do opracowania nowych systemów bezpieczeństwa, ale także do udoskonalania i zwiększania funkcjonalności już istniejących rozwiązań. Dzięki poczynionym inwestycjom możliwe będzie również szybsze udostępnienie tych rozwiązań w produkcji seryjnej, przez co samochody firmy Ford będą nie tylko ułatwiać parkowanie i manewrowanie w gęstym miejskim ruchu, ale również mają pomagać kierowcy w uniknięciu kolizji w sytuacjach awaryjnych.
„Prowadząc samochód, kierowca nie może sobie pozwolić nawet na moment nieuwagi. Jednak nowoczesne systemy wspomagania jazdy mogą mu w tym znacznie pomóc”, wyjaśnia Edmund King OBE, prezes, Automobile Association. „Technologie rozwijane przez firmę Ford niosą za sobą szereg istotnych korzyści. Pomagają kierowcy uniknąć kolizji, w porę zauważyć innych użytkowników ruchu, którzy w razie wypadku byliby narażeni na poważne obrażenia, oraz znacznie ułatwiają parkowanie, ograniczając tym samym poziom frustracji i związanej z nią agresji na drodze”.
Bezstresowe parkowanie
Jedna czwarta wypadków w Wielkiej Brytanii związana jest z parkowaniem1, co każdego roku kosztuje brytyjskich kierowców około 800 mln euro (716 mln funtów).3 Warto również pamiętać, że w ostatnich 20 latach średnia szerokość samochodu osobowego zwiększyła się o około 16%, natomiast wiele miejsc parkingowych zachowało swoje dawne wymiary.3
Ponadto, jak pokazują wyniki badań, 47% kierowców parkuje dalej od celu podróży, ponieważ chce uniknąć konieczności wykonania manewru parkowania równoległego. Co więcej, 15% nigdy nie podejmuje próby wykonania takiego manewru, a 75% przyznaje, iż parkowanie przed innymi samochodami jest dla nich stresujące.2
„Parkowanie to jeden z najbardziej stresogennych elementów jazdy samochodem, a kierowcy szukający miejsca postojowego na zatłoczonych miejskich ulicach często powodują korki i zwiększają ogólny poziom stresu związany z jazdą po mieście”, twierdzi Dirk Gunia, kierownik działu systemów wspomagania kierowcy, Ford of Europe. „Takie rozwiązania, jak nasz udoskonalony system wspomagania parkowania pomagają kierowcom zachować pewność siebie, gdy zajdzie konieczność wjechania samochodem na miejsce postojowe, którego normalnie nie brali by nawet pod uwagę ze względu na ograniczoną ilość przestrzeni”.
Aktywowany przyciskiem, udoskonalony system wspomagania parkowania kontroluje skręt koła kierownicy, zmianę biegów oraz jazdę do przodu i tyłu. System nie tylko potrafi samodzielnie wykonać manewr parkowania równoległego i prostopadłego, ale także wyszukać odpowiednie miejsce postojowe, dzięki pomiarom wykonywanym przez zespół czujników.
System monitorowania ruchu prostopadłego z funkcją automatycznego hamowania wykorzystuje czujniki radarowe do skanowania obszaru za samochodem. Jeśli podczas cofania kierowca nie zareaguje na sygnały ostrzegawcze, system automatycznie zahamuje, unikając kolizji. Obecnie trwają prace nad rozszerzeniem funkcjonalności systemu, który ma również wykrywać rowery i motocykle.
Szerokokątny obraz z kamery cofania, wyświetlany na głównym ekranie w kabinie pojazdu, zapewnia dobry przegląd obszaru za samochodem, oferując taką samą funkcjonalność jak przednia kamera szerokokątna montowana w Fordach Edge, Galaxy czy S-MAX. Podczas cofania, kamera ułatwia dostrzeżenie obiektów i pojazdów poruszających się prostopadle do toru jazdy samochodu.
Bezpieczne omijanie przeszkód na drodze
Ford pracuje również nad systemem, który pomagać będzie kierowcy w bezpieczny i kontrolowany sposób omijać pojazdy, które blokują wybrany pas ruchu. W sytuacjach awaryjnych system potrafił będzie omijać inne samochody, zaparkowane lub poruszające się wolniej od Forda, i tym samym zapobiegać będzie kolizjom.
System ma działać zarówno w gęstym ulicznym ruchu jak i przy szybkiej jeździe po autostradzie. Wykorzystując radar i przednią kamerę, system będzie wykrywał wolniejsze lub stojące pojazdy i wspomagał kierowcę w ich awaryjnym omijaniu, jeśli wykryte zostanie znaczące ryzyko najechania.
System będzie się aktywował w sytuacjach, gdy odległość od przeszkody będzie zbyt mała, aby możliwe było bezpieczne wyhamowanie przed nią, a jedyną możliwością uniknięcia kolizji będzie wykonanie awaryjnego manewru ominięcia takiej przeszkody. Technologię systemu wspomagania omijania oparto na już istniejących rozwiązaniach, tzn. na systemach
Forward Collision Warning oraz Pre-Collision Assist, które potrafią łagodzić skutki niektórych zderzeń z innymi pojazdami oraz pieszymi, a nawet całkowicie im zapobiegać.
„W sytuacji awaryjnej, gdy kierowca podejmie próbę ominięcia pojazdu poruszającego się z mniejszą prędkością, system aktywuje się wspomagając manewr omijania i zapewniając większą reaktywność układu kierowniczego”, wyjaśnia Peter Zegelaar, ekspert ds. kontroli hamowania, Ford of Europe.
Ostrzeżenie o jeździe „pod prąd”
Pomyłka polegająca na wjechaniu na drogę szybkiego ruchu „pod prąd” jest jednym z najgorszych koszmarów, jakie mogą przytrafić się każdemu kierowcy. Dlatego Ford podjął prace nad stworzeniem technologii, która mogłaby zapobiegać tego typu wydarzeniom.
W porównaniu z innymi zdarzeniami drogowymi, wypadki wynikające z jazdy „pod prąd” na autostradzie najczęściej mają tragiczne konsekwencje, skutkujące poważnymi obrażeniami lub śmiercią uczestników. Tylko w Niemczech tego typu kolizje stanowią 3% wszystkich wypadków drogowych i rocznie doprowadzają do śmierci około 20 osób.4
System Wrong Way Alert wykorzystuje kamerę umieszczoną na szybie czołowej oraz dane z systemu nawigacji. Jeśli kierowca minie dwa znaki zakazu wjazdu ustawione przy dojeździe do autostrady, system wyśle mu dźwiękowe i wizualne sygnały ostrzegawcze. Działanie systemu, który zadebiutuje w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, opiera się na technologii rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition), która przy pomocy przedniej kamery na szybie czołowej skanuje obszar przed samochodem i informuje kierowcę o wykrytych znakach drogowych. System Wrong Way Alert korzysta z tej samej kamery i z danych systemu nawigacji, informując kierowcę, że powinien niezwłocznie się zatrzymać i zawrócić.
Kolejną zapowiedzianą innowacją jest system Traffic Jam Assist, który ma zadebiutować w modelach Forda w ciągu najbliższych dwóch lat. Zadaniem systemu jest utrzymanie samochodu pośrodku wybranego pasa ruchu oraz odpowiednie wyhamowywanie lub przyśpieszanie, zależnie od prędkości, z jaką porusza się pojazd poprzedzający.
W dalszej perspektywie, Ford planuje również wprowadzić system inteligentnych reflektorów (Camera-Based Advanced Front Lighting System), który korzystać będzie z danych z przedniej kamery. System rozpoznawał będzie znaki drogowe informujące o dojeździe do skrzyżowania lub ronda i odpowiednio dostosowywał szerokość snopu światła przednich reflektorów.
Lider technologii wspomagających kierowcę
Ford pozostaje liderem pod względem ilości i dostępności technologii wspomagania kierowcy. W Europie firma od lat oferuje szeroką gamę rozwiązań dostępnych dla wszystkich klientów, w tym m.in.:
– system Pre-Collision Assist z funkcją wykrywania pieszych,
– inteligentny ogranicznik prędkości, który po uruchomieniu skanuje mijane znaki drogowe i sterując przepustnicą odpowiednio dobiera prędkość jazdy do obowiązującego na danym obszarze ograniczenia, tym samym pomagając kierowcy uniknąć płacenia mandatów,
– system świateł drogowych z funkcją zapobiegania oślepianiu, który po zmroku wykorzystuje przednią kamerę do wykrywania przednich lub tylnych świateł innych pojazdów, tzn. rowerów (do 100 metrów przed samochodem), motocykli (do 400 metrów) oraz samochodów (do 800 metrów) i blokuje część strumienia światła reflektorów, zapobiegając oślepianiu innych użytkowników drogi,
– system adaptacyjnych przednich reflektorów, który dostosowuje kąt i natężenie snopu światła do aktualnych warunków na drodze, wraz z trybem Weather-Dependent Lighting, w którym strumień światła reflektorów jest automatycznie modyfikowany podczas ulewnego deszczu, tak aby lepiej doświetlić pobocze drogi.
Ponadto użytkownicy pojazdów marki Ford mogą od pewnego czasu korzystać również z dobrodziejstw technologii ułatwiających i wspomagających parkowanie, w tym m.in. z:
– układu Perpendicular Parking, który potrafi wykryć odpowiednie miejsce parkingowe i wjechać na nie, parkując obok innych samochodów w taki sam automatyczny sposób, w jaki system Active Park Assist parkuje równolegle,
– układu Park-Out Assist, który wspomaga kierowcę podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego – system steruje pracą układu kierowniczego, a kierowca obsługuje pedał przyśpieszenia i hamulca,
– układu Side Parking Aid, który – przy pomocy sygnałów dźwiękowych oraz wskaźników graficznych na ekranie pokładowym – ostrzega kierowcę o przeszkodach znajdujących się wokół samochodu,
– systemu Cross Traffic Alert, który podczas cofania z miejsca parkingowego ostrzega kierowcę o pojazdach poruszających się za pojazdem, w poprzek jego toru ruchu.
Kolejne technologie wspomagania kierowcy to m.in. adaptacyjny tempomat Adaptive Cruise Control, system monitorowania martwego pola w lusterkach Blind Spot Information System, system rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Recognition, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu Lane Keeping Alert, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu Lane Keeping Aid oraz funkcja monitorowania koncentracji kierowcy Driver Alert.
Źródło: www.mototarget.pl