Zmiana ustroju, hiperinflacja, ograniczenia kontyngentu na importowane auta, monopol FSO, dużych Fiatów, Polonezów i „maluchów”, sprzedaż za dolary – szalone lata 90. To był czas wielkich zmian i ogromnych szans. Wtedy rodził się w Polsce kapitalizm, a wraz z nim rynek samochodowy, którego jednym z pionierów była Toyota.
Wszystko zaczęło się 31 grudnia 1990 roku, kiedy została zarejestrowana spółka Toyota Motor Poland jako jedno z pierwszych przedstawicielstw marek samochodowych w Polsce. W latach 90. kilkunastu młodych, ambitnych ludzi wykonało pionierską pracę, która przyczyniła się do stworzenia w Polsce nowoczesnego rynku motoryzacyjnego.
Kluczowa dla powodzenia przedsięwzięcia była decyzja 13 autoryzowanych serwisów Toyoty o rozstaniu z państwowym monopolistą Polmozbytem i wyłącznej współpracy z Toyota Motor Poland. Pierwszy prawdziwy salon samochodowy w kraju powstał w Radości, a jego otwarcie połączono z przekazaniem nowej Corolli laureatce konkursu Miss Polonia.
W marcu 1991 roku firma sprowadziła 300 samochodów. Były to 3-drzwiowe Corolle E90, które klienci rezerwowali jeszcze przed dotarciem transportu do kraju. Co ciekawe, Polska była bardzo bliska wprowadzenia do produkcji licencjonowanej Corolli już w latach 70. Niestety władze monopolistycznego FSO zdecydowały się ostatecznie na licencję Fiata 126p.
W 1992 roku o Toyocie nadal niewiele się mówiło. Aby przekonać dziennikarzy do marki, Toyota Motor Poland zorganizowała jazdy próbne Corollą i Cariną II na torze w Miedzianej Górze. Po pełnej emocji, unikalnej wówczas imprezie Toyota na stałe zagościła na łamach prasy motoryzacyjnej. W tamtych czasach firma musiała radzić sobie z promocją sama, a pierwsza reklama prasowa powstała na kserokopiarce. „Z przewodnika po nowych produktach skopiowaliśmy zdjęcie Cariny II, napisaliśmy, że już jest w sprzedaży, zrobiliśmy ksero i z takim wzorem pobiegliśmy do Gazety Wyborczej” – opisuje pierwszą kampanię Witold Nowicki, obecnie dyrektor handlowy.
Najlepszą promocją marki są sukcesy sportowe. W latach 90. powstał profesjonalny zespół rajdowy Toyoty, który szybko zaczął odnosić sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Polski. W 1998 roku Robert Gryczyński wywalczył za kierownicą Corolli WRC tytuł rajdowego mistrza Polski.
25-letnia działalność przyniosła firmie ogromny sukces. Udział w rynku wzrósł w tym czasie z poniżej 1% do 10% i jest obecnie jednym z najwyższych w Europie. Toyota od lat utrzymuje się w pierwszej trójce najpopularniejszych marek w kraju. Polskiemu zespołowi udało się także stworzyć od podstaw rynek hybryd, na którym japońska marka od początku zajmuje pozycję niekwestionowanego lidera.
Dobre wyniki Toyota Motor Poland zyskały uznanie zarządu europejskiej centrali. W 2012 roku dr Jacek Pawlak został prezydentem polskiego oddziału jako pierwszy Polak na tym stanowisku, zaś 4 lata później objął równoległe stanowisko prezydenta Toyota Central Europe, przedstawicielstwa działającego na terenie Czech, Słowacji i Węgier.
Źródło: Motofakty.pl