Po uruchomieniu produkcji e-NV200, będzie on drugim zeroemisyjnym pojazdem w ofercie Nissana, ale firma bada także inne sposoby wykorzystania technologii pojazdów elektrycznych na rynku samochodów dostawczych.
Na Salonie Motoryzacyjnym w Hanowerze na przykładzie dwóch koncepcyjnych pojazdów elektrycznych firma zaprezentuje potencjalne nowe zastosowania zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych i elektrycznego zespołu napędowego.
Pierwszym z nich będzie e-NT400 Concept. W lekkiej ciężarówce opartej na modelu Cabstar zastosowano zespół napędowy z Nissana LEAF. Tak właśnie powstał zeroemisyjny, stuprocentowo elektryczny samochód ciężarowy.
Podobnie jak e-NV200, e-NT400 Cabstar Concept będzie mógł wjeżdżać do tych stref w mieście, w których obowiązuje zakaz poruszania się pojazdów z silnikami spalinowymi, a praktycznie bezgłośna praca umożliwi jego eksploatację przez 24 godziny na dobę bez hałasu i emisji spalin.
Niskie koszty eksploatacji stanowią o ekonomicznej atrakcyjności pojazdu, natomiast akumulatory litowo-jonowe o dużej mocy i pojemności zasilające 80 kW silnik elektryczny mają zapewniać nowe doświadczenia w prowadzeniu pojazdu. Przy zasięgu 140 km (wg normy NEDC) oraz możliwości naładowania akumulatora do 80% pojemności w 60 minut za pomocą zintegrowanej szybkiej ładowarki e-NT400 Concept mógłby przyczynić się do obniżenia emisji CO2 w miastach przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności i obniżeniu kosztów eksploatacji dla użytkujących go firm.
Cabstar e-Refrigerator jest wyposażony w silnik elektryczny, wysokowydajny agregat oraz akumulator litowo-jonowy. Zestaw ten nie służy jednak do napędzania pojazdu, ale do chłodzenia przewożonego towaru nawet po wyłączeniu silnika spalinowego.
Najważniejszy element pojazdu, czyli moduł akumulatora został zbudowany przez 4R Energy Corporation – joint venture utworzone przez Nissan Motor Co., Ltd (51%) i Sumitomo Corporation (49%), zajmujące się opracowywaniem nowych zastosowań dla akumulatorów litowo-jonowych z pojazdów elektrycznych, w tym zarówno nowych, jak i wycofanych z eksploatacji w pojazdach.
Wykorzystanie energii elektrycznej zamiast silnika spalinowego do zasilania agregatu chłodniczego pozwala ograniczyć emisję CO2 i hałasu. Do tego wyeliminowano część rur doprowadzających czynnik chłodniczy, co zmniejsza ryzyko jego wycieku. Akumulator jest dodatkowo ładowany z dużego panelu słonecznego zamontowanego w pojeździe.
Obydwa pojazdy koncepcyjne skonstruowane przez inżynierów Nissana znajdują się w fazie rozwoju, a plany ewentualnego uruchomienia ich produkcji są analizowane.
AUTOR: NISSAN, WNP.PL (AG)