Polski konstruktor opracował projekt fotela przyszłości
Estetyka, innowacyjność oraz ekologia, połączone
z dbałością o komfort i bezpieczeństwo kierowcy
na najwyższym poziomie – to cechy jakimi wyróżnia
się fotel przyszłości, autorem którego jest polski student
– konstruktor! Jest nim laureat konkursu „Innovate with Kongsberg Automotive Pruszków. Choose your automotive career path”. Znamy już nazwiska najlepszych polskich przyszłych inżynierów, którzy opracowali najbardziej innowacyjne rozwiązania, jakie już wkrótce mogą znaleźć swoje zastosowanie
w samochodach znanych światowych marek.
Na początku lipca, na Zamku Arcybiskupów Gnieźnieńskich w Uniejowie, odbyło się uroczyste spotkanie Kapituły Honorowej, w skład której wchodzi kadra zarządzająca firmy Kongsberg Automotive Pruszków oraz Jury Honorowego konkursu, składającego się z przedstawicieli największych wyższych uczelni technicznych w Polsce, a wśród nich:
dr inż. Marek Długosz (Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej AGH Kraków), dr hab. inż. Andrzej Harlecki (Wydział Budowy Maszyn i Informatyki, ATH Bielsko Biała), dr hab. Edward Lisowski (Wydział Mechaniczny, Instytut Informatyki Stosowanej Politechniki Krakowskiej), dr hab. inż. Paweł Droździel (Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej), dr inż. Mariusz Stegliński (Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej), dr hab. inż. Bogusław Łazarz (Wydział Transportu Politechniki Śląskiej), dr hab. inż. Barbara Kulesz (Wydział Elektryczny Politechniki Śląskiej), dr hab. inż. Cezary Rzymkowski (Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej) oraz Profesor Nadzwyczajny, dr hab. Inż. Krzysztof Górski (Wydział Mechaniczny UTH Radom).
W trakcie kilkugodzinnych obrad, po zapoznaniu się ze wszystkimi zgłoszeniami oraz gorącej dyskusji, wybrano najlepsze projekty. Zwycięzcami konkursu „Innovate with Kongsberg Automotive. Choose your automotive career path” są inżynierowie z trzech polskich wyższych uczelni technicznych.
Najlepsi z najlepszych
Pierwsze miejsce zajął Gabriel Michalski z Politechniki Łódzkiej, za projekt podgłówka. Tym samym otrzyma
on nagrodę pieniężną w wysokości 5 000 PLN oraz roczny staż w Kongsberg Automotive Pruszków i wizytę w jednym z zagranicznych oddziałów Kongsberg Automotive. Pomysłem na innowacyjną konstrukcję fotela samochodowego, zawierającym nowatorskie rozwiązania w zakresie zawieszenia, siedziska, oparcia oraz zagłówka, zagwarantował sobie drugie miejsce Paweł Lasek z Wydziału Elektrycznego Politechniki Śląskiej. W nagrodę odbędzie roczny płatny staż w podwarszawskim Pruszkowie oraz otrzyma nagrodę pieniężną – 4000 PLN. Trzecie miejsce zajęli studenci
z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie – Hubert Gajdziński i Bartosz Gulczyński.
W swojej pracy konkursowej przedstawili propozycję zastosowania korkowego rdzenia w konstrukcji siedzenia samochodowego oraz systemy regulacji fotela, a także jego strefowego ogrzewania. Wyróżnienie to gwarantuje dwójce inżynierów praktyki w firmie oraz 2000 PLN. – Jesteśmy otwarci na młodych, pomysłowych oraz ambitnych ludzi, gotowych do ciągłego rozwoju zawodowego w branży motoryzacyjnej, dlatego dla zwycięzców zaoferowaliśmy m.in. możliwość odbycia stażów i praktyk, a nawet wyjazd do jednego z zagranicznych oddziałów firmy – podkreśla Grzegorz Kasperczyk, Innovation and New Technology Leader Kongsberg Automotive Pruszków.
Cztery miesiące konstruktorskich zmagań
Konkurs „Innovate with Kongsberg Automotive Pruszków. Choose your automotive career path” ruszył w marcu
br. i trwał cztery miesiące. Powstał, aby dać możliwość młodym, polskim inżynierom, pokazania swoich talentów
oraz zademonstrowania swoich umiejętności w tworzeniu niestandardowych rozwiązań, które mogą być wykorzystane w przyszłości przy produkcji najlepszych foteli samochodowych. – Pomysł innowacyjnego rozwiązania zagłówka zwycięzcy, to również zwrócenie uwagi na dbałość o nasze kręgosłupy. Młody inżynier zaprezentował tu,
jak odciążyć kręgi szyjne. Dotychczas żaden z producentów nie zastosował tego rozwiązania – tłumaczy
dr inż. Mariusz Stegliński z Politechniki Łódzkiej.
– Prace konkursowe prezentowały wysoki poziom. Jeszcze raz okazało się, że mamy bardzo twórczych i pomysłowych młodych inżynierów. Głównymi kryteriami oceny projektów były: innowacyjność, możliwość zastosowania praktycznego oraz złożoność pracy. Jury zachwyciło się wyjątkową kreatywnością oraz nieszablonowym podejściem
studenta Politechniki Łódzkiej, ponieważ wykonał prototyp swojego rozwiązania i „przetestował” go. Świadczy
to o pasji młodego człowieka, jak również inżynierskim podejściu w szukaniu nowych rozwiązań i innowacji.
To bezcenne cechy w pracy inżyniera, który nie czeka, aż ktoś pokaże rozwiązanie problemu, tylko sam je kreuje,
a potem wdraża. Pozostałe nagrodzone prace również charakteryzowały się dużą oryginalnością oraz wysokim poziomem merytorycznym, co świadczyło o dużej wiedzy ich autorów oraz zaangażowaniu w projekt – mówi Grzegorz Kasperczyk, Innovation and New Technology Leader Kongsberg Automotive Pruszków.
Laureat drugiego miejsca, Paweł Lasek, wykorzystał w swoim projekcie konstrukcje biomimentyczne – postanowił szukać rozwiązań wykorzystując naukę zajmującą się podpatrywaniem rozwiązań w naturze i adaptowaniem
ich do potrzeb praktycznych. – Jest to projekt bardzo ciekawy i uważam, że Kongsberg Automotive w przyszłości wykorzysta w swoich konstrukcjach jego wybrane elementy – mówi dr hab. inż. Barbara Kulesz, Politechnika Śląska, Wydział Elektryczny Politechniki Śląskiej. Natomiast inżynierowie z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie zaproponowali oryginalną konstrukcję fotela, regulowanego, która stanowi połączenie ekologii i zaawansowanej techniki, m.in. wykorzystując kompozyty i włókna węglowe. Zaprojektowany przez nich fotel, pozwala ponadto na dopasowanie go do kierowcy i pasażera, przez co można bardziej komfortowo
i bezpieczniej podróżować.
Patroni medialni i honorowi
Konkurs „Innovate with Kongsberg Automotive Pruszków. Choose your automotive career path” został objęty patronatem medialnym przez: NewsAuto.pl, Forum Akademickie, Polubuda.info, Studenckie Radio ŻAK Politechniki Łódzkiej oraz Transportret.pl, a wspierają go również: Prezydent Miasta Pruszkowa – Jan Starzyński, Politechnika Warszawska oraz Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, Akademia Leona Koźmińskiego, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku Białej, Wydział Budowy Maszyni Informatyki Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Wydział Mechaniczny Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu, Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki
i Inżynierii Biomedycznej AGH w Krakowie, Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej oraz Fabryka Inżynierów XXI w, Wydział Elektryczny Politechniki Śląskiej, Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej, Biuro Karier Politechniki Warszawskiej, Biuro Karier Politechniki Wrocławskiej, Biuro Karier Politechniki Łódzkiej, Biuro Karier Politechniki Lubelskiej, Biuro Karier Politechniki Krakowskiej, WUT Racing Team, Stowarzyszenie ABK, Fundacja Młodej Nauki.
***
Kongsberg Automotive to norweski holding, działający w branży motoryzacyjnej od ponad 50 lat. Produkuje
się tu, m.in. maty grzewcze, systemy wentylowania foteli samochodowych, regulacji podparcia lędźwiowego,
a także masażu, które są montowane w większości pojazdów na świecie, takich marek jak: Volvo, BMW, Daimler, Jaguar, Land Rover, Volkswagen, Audi, Porche, Ferrari, GM, Renault, Citroen, Peugeot, FIAT, Toyota, Maserati
czy Bentley. W Polsce Kongsberg Automotive działa już od 15 lat w Pruszkowie i zatrudnia obecnie ponad 1000 pracowników. W swojej produkcji firma wykorzystuje najnowsze technologie, stąd część linii produkcyjnych jest wyposażona w roboty. Kongsberg Automotive jest zakładem wyjątkowym pod względem innowacyjności i wyróżnia
się na tle innych produkcji w naszym kraju.
Więcej informacji udziela:
Magdalena Hayder
Procontent Communication
Mail: magdalena.hayder@procontent.pl
Tel.: 881 203 322