Rynek motoryzacyjny w Polsce to nie tylko fabryki i montownie samochodów zagranicznych koncernów, ale także duża liczba polskich producentów pojazdów użytkowych i specjalistycznych. Dziś na rynku krajowym mamy liczną grupę wytwórców nadwozi, których produkty z pewnością nie odbiegają jakością od standardów europejskich. W dobie globalnej konkurencji kluczem do sukcesu jest elastyczność, dostosowanie produktu do indywidualnych potrzeb użytkownika, wysoka jakość oraz profesjonalne doradztwo techniczne. Nietypowe projekty, będące specjalnością polskich firm, są niedostępne w ofercie większości zagranicznej konkurencji, która produkuje jedynie standardowe wyroby.
Produkty naszych największych producentów znane są już na rynkach całej Europy i poza nimi. Jak wynika z danych statystycznych, których źródłem jest Urząd Zamówień Publicznych, tylko w zeszłym roku polskie firmy wygrały 72 zamówienia, na łączną kwotę 600 mln zł. Liderem jest Grupa WISS, której sprzedaż na eksport wyniosła przeszło 440 mln zł. Została skierowana głównie na Słowację (56 mln euro), do Czech (20 mln euro), Bułgarii (20 mln euro), Rumunii (5 mln euro) czy Niemiec (4 mln euro). Kontrakt na Słowację kwituje Prezes Zarządu Grupy WISS Mariusz Rosa w następująco: „jeśli chodzi o Słowację, to jest to nasze największe jednorazowe zamówienie, jakie mieliśmy kiedykolwiek w historii. Zostało tam wysłanych 550 samochodów”.
Tacy wytwórcy stanowią wzór dla innych firm w tworzeniu nowoczesnych i bezpiecznych środków transportu dla wielu odbiorców i branż w całej Europie. Podstawę stanowi dobrze wykwalifikowana kadra, w tym świetnie przygotowani do pracy młodzi ludzie. Polscy producenci zdali sobie sprawę, że absolwenci rodzimych uczelni, szczególnie z kierunków technicznych, mając odpowiednią wiedzę i umiejętności, poparte praktykami i stażami, są kolejnym tzw. towarem eksportowym naszego kraju. Rodzime firmy często proponują współpracę już na etapie nauki, zapewniając zatrudnienie zaraz po zakończeniu studiów. Podstawa każdego odpowiednio prowadzonego biznesu to niewątpliwie dobrze wykształcony pracownik.
Wspólna inicjatywa największych polskich producentów pojazdów użytkowych i specjalistycznych oraz Polskiej Izby Motoryzacji zostanie zainagurowana podczas XII Konferencji Przemysłu Motoryzacyjnego – AUTOEVENT 2016. Wezmą w niej udział przedstawiciele polskiego przemysłu motoryzacyjnego oraz zaproszeni przedstawiciele polskich producentów pojazdów użytkowych i specjalistycznych. Podczas specjalnie przygotowanych paneli będą się odbywały głównie rozmowy na temat sytuacji w branży motoryzacyjnej. Zostanie również zorganizowana wystawa pojazdów rodzimej produkcji.
Inicjatywa ta ma stanowić pierwszy etap w stworzeniu nowej sekcji przy Polskiej Izbie Motoryzacji, a głównym zadaniem, jakie postawił sobie jej koordynator, ekspert PIM, pan Daniel Węgrzynek, ma być promowanie polskich producentów na rynkach światowych oraz wzmocnienie ich pozycji na rynku krajowym poprzez czynny współudział w pracach legislacyjnych. Izba czynnie uczestniczy we wszystkich inicjatywach i współpracuje m.in. z Ministerstwem Rozwoju, jest członkiem Krajowej Izby Gospodarczej oraz bierze udział w misjach gospodarczych organizowanych przez instytucje państwowe.
Tego typu działania mają na celu ułatwienie wdrażania nowych rozwiązań i produktów, konstruowania prototypów lub demonstratorów technologii wszystkim członkom sekcji.
Więcej szczegółów w kolejnym wydaniu „Menadżera Motoryzacji”.