Solaris, producent autobusów, trolejbusów i tramwajów chce zwiększyć swój udział na szwajcarskim rynku. Firma teraz zajmuje trzecie miejsce pod względem liczby dostarczanych autobusów na ten rynek i zamierza zdobywać kolejne kontrakty. Pojazdy tej marki jeżdżą w 41 szwajcarskich miastach.
– Potencjał w naszej branży jest duży. Produkujemy autobusy ekologiczne niskoemisyjne i chcemy być obecni na tym rynku. W tej chwili jesteśmy tam numerem trzy – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Zbigniew Palenica, członek zarządu Solaris Bus & Coach. – To bardzo ciekawy rynek, jeśli się ma produkty najwyższej jakości i dobrze zorganizowany serwis. To jest rynek referencyjny dla pozostałych krajów Unii Europejskiej. Szwajcarzy czynią duże wysiłki, żeby ich transport publiczny dysponował najnowszą flotą i najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Szwajcaria jest też pewnego rodzaju dowodem bardzo wysokiej jakości dla choćby krajów Bliskiego Wschodu.
W 2015 roku Solaris sprzedał 1279 autobusów i trolejbusów, z czego trzy na cztery pojechały poza granice Polski. To trzeci w historii wynik sprzedażowy pod względem liczby sprzedanych pojazdów. Zarazem Solaris odnotował rekordowy rok pod względem przychodów.
– Zaczynaliśmy w Szwajcarii 2001–2002 roku z chwilą powstania firmy Solaris Bus & Coach – mówi Palenica. – Jesteśmy tam obecni w 41 miastach, również w dużych, typu Berno, Zurich i Lozanna. Chcemy na tym rynku dalej rozwijać naszą obecność z naszymi najnowszymi produktami, czyli autobusami hybrydowymi, pojazdami elektrycznymi i tymi wszystkimi pojazdami, które są niskoemisyjne.
W 2015 roku Solaris osiągnął 1,7 mld zł przychodów. Największym rynkiem dla firmy wciąż jest Polska (333 sprzedane pojazdy), a następnie Czechy (158), Niemcy (124), Łotwa (103), Włochy (97) i Rumunia (77). Portfel zamówień na 2016 rok już jest o 150 sztuk większy niż na 2015 r.
W ubiegłym roku Solaris uruchomił seryjną produkcję autobusów nowej generacji Urbino. Od czerwca 2015 roku do Niemiec, Austrii, Francji, Szwajcarii czy Skandynawii firma wyeksportowała 300 sztuk nowego modelu.
– Szwajcarzy słyną z tego, że dochowują zawartych już umów. Tamtejsze kontrakty są realizowane do końca. Jest bardzo wysoka kultura techniczna w zakresie opieki nad pojazdami w zakresie obsługi technicznej pojazdów i wymagają oni, żeby te pojazdy były jak najbardziej przyjazne pasażerom – mówi członek zarządu Solaris Bus & Coach. – Pod względem innowacji w zakresie pojazdów bezemisyjnych Szwajcarzy są powściągliwi. Chcieliby testować rozwiązania nieemisyjne, niemniej nie chcą być tymi, którzy sami po raz pierwszy te technologie wprowadzą.
Newseria.pl,