Tego jeszcze nie było. W zeszłym roku crossovery okazały się najchętniej kupowanymi nowymipojazdami na Starym Kontynencie. Auta tego typu sprzedawały się lepiej niż pojazdy segmentów B i C!
Rosnąca popularność crossoverów nikogo nie dziwi, ale liczby opublikowane przez firmę badawczą JATO Dynamics robią wrażenie. Dwa lata temu udział tego typu pojazdów w europejskim rynku wynosił 19,8 proc. Rok 2015 zamknął się wynikiem 22,5 proc. Oznacza to, że samochody pokroju Toyoty RAV4 i Nissana Qasqhaia stały się najchętniej kupowanymi w Europie.
Drugi wynik w zestawieniu należy do tzw. subkompaktów, czyli pojazdów segmentu B (udział w rynku na poziomie 22 proc). Trzeci stopień podium należy obecnie do aut kompaktowych (udział w rynku 20,6 proc).
W tym miejscu warto dodać, że czwarte miejsce pod względem popularności zajmują MPV, czyli rodzinne samochody pokroju Volkswagena Golfa Sportsvana i Mercedesa klasy B. Ich udział w europejskim rynku wynosi obecnie 10,48 proc. Za nimi uplasowały się rodzinne sedany reprezentowane m.in. przez Volkswagena Passata, Mercedesa klasy C czy BMW serii 3. Udział w europejskim rynku aut tego segmentu wynosi dziś nieco ponad 9 proc. Znaczący udział – 8,8 proc. – należy też do samochodów miejskich.
Dla porównania – samochody sportowe, których sprzedaż wzrosła o 18 proc., mogą się pochwalić udziałem w europejskim rynku na poziomie 0,72 proc., a luksusowe sedany – zaledwie 0,28 proc!
Najlepiej sprzedającymi się crossoverami pozostają auta kompaktowe pokroju Nissana Qasqhai’a, Volkswagena Tiguana czy Kii Sportage. W zeszłym roku na takie pojazdy zdecydowało się przeszło 1,28 mln Europejczyków (o 8 proc. więcej niż dwa lata temu).
Kolejne na liście są małe auta prezentowane przez takie modele, jak Renault Captur, Opel Mokka czy Peugeot 2008. W zeszłym roku sprzedano w Europie przeszło 1,2 mln egzemplarzy takich pojazdów, co oznacza wzrost o rekordowe 38 proc!
W ostatnim czasie zdecydowanie rozrósł się też rynek crossoverów średniej wielkości, reprezentowanych chociażby przez Volvo XC60, Audi Q5 czy Mitsubishi Outlander. Sprzedaż na poziomie 470 tys. egzemplarzy oznacza wzrost zainteresowania klientów aż o 42 proc!
Najsłabiej sprzedają się na europejskich runkach największe auta pokroju BMX X6 i Range Rovera Sport. Wynik 243 tys. sprzedanych egzemplarzy oznacza jednak, że również w tym segmencie rynku zanotowano rekordowy wzrost (+27 proc).