Rozwój gospodarczy kraju, firmowe zakupy i agresywne akcje wyprzedażowe złożyły się na bardzo dobry wynik polskiego rynku nowych aut osobowych. Ponad 350 tysięcy zarejestrowanych pojazdów to wynik nienotowany od 2000 roku.
Dobra passa importerów i dealerów w ubiegłym roku to głównie efekt dużej aktywności firm, które korzystały ochoczo z możliwości odliczania 50 proc. VAT-u (bez limitu kosztów) od zakupu samochodów.Spowodowało to znaczny wzrost zainteresowania droższymi autami z wyższej półki oraz z segmentu premium. W 2015 roku udział przedsiębiorców w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł aż 65,03 proc. wobec 61,31 proc. rok wcześniej. Warto dodać, że we wrześniu i w październiku ubiegłego roku udział firm w strukturze zakupów przekraczał nawet 70 proc. Na rozwój rynku w 2015 roku wpływ miał także reeksport, któremu sprzyja słaby kurs złotego w stosunku do euro. Nie można także zapomnieć o prowadzonych intensywnie przez importerów wyprzedażach modeli z rocznika 2015.
Dodatkowo, w ubiegłym roku mieliśmy do czynienia z wysokim udziałem rejestracji własnych dokonywanych przez dealerów. Przykładem może być tu Volkswagen. W ostatnim miesiącu roku Polacy kupili i zarejestrowali 4 514 aut tej marki, o 40,27 proc. więcej niż w grudniu roku poprzedniego. W dużej mierze ten świetny wynik to efekt zarejestrowania 900 nowych aut na dealerów. Dzięki temu w grudniowych statystykach Volkswagen wyprzedził zarówno Skodę (4 353 sztuki) oraz Toyotę (4 329 sztuk). W zestawieniu całorocznym liderem została Skoda. Czeska marka zarejestrowała w Polsce 44 524 auta osobowe, o 2,82 proc. więcej niż rok wczesnej. To już siódmy rok z rzędu, gdy producent z Mlada Boleslav zajmuje I miejsce w rankingu rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce. Na pozycji wicelidera ubiegły rok zakończył Volkswagen. Polacy kupili i zarejestrowali 35 696 aut tej marki, o 14,10 proc. więcej niż w roku 2014. Dotkliwa dla marki na świecie tzw. afera Volkswagena wyraźnie zatem nie miała wpływu na jej pozycję na polskim rynku. Losy drugiej pozycji Volkswagena w rankingu za 2015 rok ważyły się jednak do ostatniej chwili. Toyota, która zajęła ostatecznie trzecią pozycję, miała gorszy wynik od swojego niemieckiego rywala zaledwie o 43 sztuki (!).
Kolejne miejsca w rankingu TOP10 rejestracji za rok 2015 zajęły ostatecznie: Opel, Ford, Renault, KIA, Hyundai, Nissan i Dacia. Z tego grona jedynie Dacia zanotowała w ubiegłym roku wynik słabszy niż w roku poprzednim (o 54 sztuki). Najpopularniejszym modelem w 2015 roku okazała się Skoda Octavia. Do końca grudnia Polacy kupili i zarejestrowali 14 193 sztuk tego modelu. To wynik o 1,38 proc. lepszy niż przed rokiem. Dieselgate nie zaszkodził też nad Wisłą wiceliderowi rynku, czyli Skodzie Fabii. W minionym roku zarejestrowano 12 073 sztuki tego modelu, o 25,19 proc. więcej niż w roku poprzednim. Na trzeciej pozycji znalazł się Volkswagen Golf. Z 11 628 zarejestrowanymi autami uzyskał wynik 26,50 proc. lepszy (r/r).W najlepszej 10-tce znalazły się jeszcze dwa auta ze stajni Volkswagena – na miejscu ósmym Skoda Rapid i na dziewiątym – VW Passat.
Jak już wczesnej wspominaliśmy, rosnący udział firm w rynku nowych aut osobowych, przełożył się na wzrost liczby rejestracji marek premium. W grudniu polscy menadżerowie i właściciele firm, spośród których rekrutuje się dominująca grupa klientów aut z wyższej półki, kupili o blisko 32 proc. więcej (r/r) samochodów z tego segmentu. W 2015 r. na rynek trafiły 39 154 takie auta, o 21,24 proc. więcej niż w 2014 r. Dla porównania wśród marek popularnych rynek wzrósł rok do roku tylko o 6,65 proc.
W segmencie aut premium liderem w 2015 r. zostało BMW. Od stycznia do grudnia producent z Monachium zarejestrował 9 552 nowe samochody, o 23,73 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Na drugiej pozycji zakończył ubiegły rok Mercedes, z wynikiem 8 429 samochodów, o 24,51 proc. lepszym (r/r) . Na trzecim miejscu znalazło się Audi (8 014 sztuk, plus 14,16 proc.). Czwarta pozycja przypadła w udziale Volvo. Polacy kupili i zarejestrowali 6 821 aut, 16,84 proc. więcej niż rok wcześniej. Piąta pozycja w rankingu należy do Lexusa. Japońska marka zarejestrowała w minionym roku 2 519 aut, osiągając imponujący wzrost w wysokości blisko 46 proc. Do niedawna była to największa dynamika wzrostu w gronie 10. najpopularniejszych marek w segmencie premium. Na koniec grudnia lepszy pod tym względem okazał się jednak, zajmujący 10. pozycję, Jaguar. Brytyjska marka zarejestrowała co prawda tylko 267 aut, ale wzrost rok do roku przekroczył 49 proc.