Import samochodów używanych jest w tym roku najwyższy od 7 lat. Do końca sierpnia Polacy sprowadzili do kraju i zarejestrowali 529 894 samochody, o 7,6% więcej niż w roku ubiegłym.
Ranking marek pokazuje to, co wszyscy wiedzą. Najchętniej sprowadzane są samochody niemieckie, a niekwestionowanym liderem jest grupa Volkswagena (Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen), do której należy 33,4% udziału w imporcie Diesla. W przypadku tej grupy Polacy najchętniej wybierają sprawdzoną konstrukcję, czyli jednostkę 1.9 TDI o mocy 77 kW (105 KM). W tym roku do Polski sprowadzono już 14 684 auta z tym silnikiem, co daje udział 17,5% w grupie VW i 6% w całym rynku importowanych diesli. Na drugim miejscu – z liczbą 11 993 sztuk – plasuje się silnik 2.0 TDI o mocy 103 kW (140 KM). Dla aut z grupy Volkswagena, średni wiek sprowadzonego auta wynosi 10 lat.
Dużą popularnością cieszy się także silnik Opla 1.7 CDTI o mocy 74 kW (100 KM) posiadający 25% udziału w marce. Importowany Opel z dieslem ma 9 lat, o jeden rok mniej niż Volkswagen. Fani BMW najczęściej wybierają samochody z silnikiem o poj. 2 litrów i mocy 110 kW (150 KM). Są one średnio o rok młodsze od Opla i mają 8 lat.
Jeżeli chodzi o wiek poszczególnych marek, to do najmłodszych marek z silnikami Diesla należą Porsche oraz Infiniti (3 lata) oraz Dacia (4 lata). Wśród marek wolumenowych należących do czołowej 20-tki, negatywnie wyróżnia się Mercedes. W jego przypadku średni wiek wynosi ponad 11 lat.
Powody spadku popularności diesla są oczywiste. Coraz bardziej skomplikowana konstrukcja powoduje coraz kosztowniejszą eksploatację, której nie są w stanie zrekompensować niższe ceny oleju napędowego oraz niższe spalanie. Poza wyjątkami, większość importowanych aut zasilanych olejem napędowym, posiada stare konstrukcyjnie silniki, które często nie posiadają jeszcze filtra cząstek stałych i można je w miarę tanio naprawić poza ASO. Dodatkowo rynek oferuje szeroki wybór zamienników. Wszystko wskazuje na to, że przynajmniej jeżeli chodzi o import używanych aut do Polski, to przyszłość należy do silników benzynowych.
Źródła
|