Blisko 100 mln euro zainwestowano w tym roku w tyskiej fabryce spółki Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w związku z wdrożeniem produkcji nowych wersji wytwarzanych tu modeli: Fiata 500 i Lancii Ypsilon – podali w sobotę przedstawiciele zakładu.
„Kolejne ok. 60 mln euro to wartość inwestycji dokonanych u naszych dostawców” – powiedział podczas sobotniego spotkania z dziennikarzami w Tychach dyrektor finansowy spółki FCA Poland Czesław Świstak.
Nowa wersja sztandarowego modelu tyskiej fabryki – Fiata 500 – jest wytwarzana od czerwca. Inżynierowie Fiata wyliczyli, że w nowej „pięćsetce” zmieniło się ok. 40 proc. tego produkowanego od ośmiu lat auta – zmodyfikowano prawie 1,8 tys. rozmaitych detali. Nowa wersja Lancii Ypsilon wytarzana jest od niedawna; jej premierę zaplanowano za kilka dni na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie.
„Samochód przeszedł głęboką modernizację, kosztem kilkudziesięciu milionów euro. Nowe są m.in. przód i tył auta, zderzaki, deska rozdzielcza, radio, nawigacja, liczne akcesoria; to naprawdę głębokie zmiany” – powiedział dyrektor fabryki Antoni Greń, który ma nadzieję, że popyt na nową wersję tyskiej lancii będzie co najmniej na tym samym poziomie jak dotąd, kiedy fabryka wytarzała dotychczasowy model. Lancia powstaje w Tychach od 2011 roku.
Przedstawiciele FCA Poland oficjalnie potwierdzili, że w pierwszym półroczu 2016 r. fabryka w Tychach ostatecznie zakończy produkcję modelu Ford Ka, wytwarzanego tu od 2008 r. na zlecenie koncernu Forda. Dyrekcja zapowiada, że zmniejszenie produkcji spowodowane zaprzestaniem wytwarzania forda prawdopodobnie będzie oznaczać ograniczenie pracy w nadgodzinach, czyli w soboty.
W 2015 r. – jak zapowiedział dyr. Greń – roczna produkcja tyskiego zakładu będzie nieznacznie mniejsza niż przed rokiem, głównie z powodu zmniejszonej produkcji Forda Ka. Plan na 2015 r. zakłada wytworzenie w sumie ok. 303 tys. samochodów, wobec ponad 313,9 tys. w 2014 r. W tej liczbie najwięcej – ok. 198 tys. – będzie modelu Fiat 500.
Nieznaczne zmniejszenie produkcji widać także po wynikach ośmiu miesięcy tego roku. Do końca sierpnia tyska fabryka FCA wyprodukowała ponad 215,3 tys. aut wobec niespełna 218,8 tys. w tym samym czasie ubiegłego roku. Najwięcej – ponad 129,8 tys. egzemplarzy – było w tym roku Fiata 500; produkcja Lancii Ypsilon przekroczyła 40 tys. sztuk, Abartha 500 – 9,2 tys. aut, a Forda Ka – 36,2 tys. aut.
Zatrudniający niespełna 3,4 tys. osób tyski zakład FCA Poland świętuje w tym roku 40-lecie istnienia – 18 września 1975 r. z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Fiat 126p, czyli popularny maluch. W ciągu 40 lat w Tychach wyprodukowano w sumie blisko 9,2 mln samochodów; najwięcej Fiata Pandy (ponad 2,1 mln) i popularnego malucha (2,1 mln); łącznie w Tychach i Bielsku-Białej powstało ponad 3,3 mln maluchów. W Tychach wyprodukowano też ponad milion samochodów z każdego z modeli: Fiat 500, Fiat Seicento i Fiat Cinquecento.
Na terenie tyskiego zakładu działa obecnie 56 firm, w których pracuje w sumie 6,1 tys. pracowników. Wraz z przedstawicielami dostawców na obszarze zakładu w Tychach codziennie pracuje ponad 12 tys. osób. FCA jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce.
Przedstawiciele FCA Poland nie komentują spekulacji prasowych dotyczących możliwości ulokowania w Tychach produkcji kolejnej wersji Fiata Panda. Ten model był wytwarzany w tyskim zakładzie w latach 2003-2012, jednak produkcję nowej wersji tego auta ulokowano we włoskiej fabryce koncernu nieopodal Neapolu. Od kilku miesięcy w mediach pojawiają się informacje, że kolejna wersja może znów trafić do fabryki we Tychach.
W ubiegłym roku tyska fabryka wyprodukowała 313,9 tys. samochodów, wobec 295,7 tys. aut rok wcześniej. Zakład zanotował wzrost produkcji (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat. W rekordowym roku 2009 roczna produkcja w Tychach przekroczyła 600 tys. aut.
FCA Poland jest częścią światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów, który w 2014 r. wyprodukował 4,6 mln aut.
wnp.pl