W dniu 22 lipca br. w biurze Polskiej Izby Motoryzacji spotkali się przedstawiciele czołowych organizacji, które w swoich szeregach mają warsztaty blacharsko-lakiernicze (Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych, Polska Izba Motoryzacji i Związek Dealerów Samochodów). Spotkanie miało na celu ocenę wpływu wytycznych KNF na proces likwidacji szkód, a także wymianę poglądów czy i jak nowe zarządzenia wpłynęły na pracę warsztatów naprawczych. Najważniejszym punktem dyskusji była nierówna walka z szarą strefą i namnażającymi się patologiami na rynku naprawczym. Szeroko dyskutowano o możliwych rozwiązaniach, które mogłyby ukrócić działania stale powiększającej się szarej strefy napraw samochodów. Wszystkie organizacje zgodnie przyznały, że same warsztaty są niekonsekwentne w działaniach i niestety zdarza się, że to one same psują swój rynek. Jedną ze wspólnych uwag był również problem niedostatecznego informowania klienta o jego prawach do odszkodowania i korzyściach wynikających z naprawy w warsztatach działających legalnie z wykorzystaniem części najwyższej jakości. To właśnie klient powinien móc decydować o tym na jakich częściach i kto powinien naprawiać jego własność. Czy ma to być warsztat, który posiada odpowiednie narzędzia i ma wykształconych pracowników, stale podnoszących swoje umiejętności czy może klient jest zmuszony pójść do szarej strefy bo kwota z odszkodowania nie starcza na naprawę w warsztacie z prawdziwego zdarzenia? Niestety wnioski płynące ze spotkania nie były optymistyczne. Warsztaty są zdania, że wprowadzone 1 kwietnia br. wytyczne KNF spowodowały skutki odwrotne do zmierzonych. Wszystkie obecne podczas spotkania organizacje będę na bieżąco informować odpowiednie organy i instytucje o wszelkich nieprawidłowościach a także wystosują wspólne stanowiska z propozycjami rozwiązań do wszystkich klubów parlamentarnych. Kolejne spotkanie już we wrześniu.
|