Polacy najchętniej sprowadzają motocykle z Niemiec. Zazwyczaj jest to sportowa Honda, która trafia do woj. śląskiego lub dolnośląskiego.
Z tysięcy zleceń dotyczących transportu motocykli poprzez aukcje transportowe clicktrans.pl wynika, że w latach 2011-2015 rodacy coraz chętniej sprowadzają maszyny do kraju lub wywożą je za granicę. W 2014 r. zainteresowanie usługami sprowadzania motocykli z zagranicy wzrosło o kilkadziesiąt procent w stosunku do roku ubiegłego. Najczęściej zleca się transport z miasta do miasta w Polsce (60 proc. zleceń). Wśród krajów, skąd ściągaliśmy najwięcej jednośladów brylują Niemcy (37,9 proc.) i Wielka Brytania (33,6 proc.). Dalsze pozycje zajmują Włochy (6,8 proc.), Francja (4,7 proc.) oraz Holandia (4,6 proc.). Udział motocykli sprowadzanych od naszego zachodniego sąsiada rośnie z każdym rokiem. W 2011 r. było to 21 proc., a w 2014 r. już 43 proc. Maleje natomiast udział maszyn ściąganych z Wielkiej Brytanii – z 48 proc. w 2012 r. do 21 proc. w 2014 r.
Istnieją kraje, do których Polacy częściej wywożą motocykle, niż je stamtąd sprowadzają – Hiszpania, Irlandia, Norwegia, Dania, Szwecja i Portugalia. Tu znaczenie ma nie tylko Polonia zamieszkująca te kraje, która sprowadza jednoślady aby mieć je na miejscu. Z roku na rok rozwija się dynamicznie turystyka motocyklowa. Co ciekawe, maszyna przebywa średnią odległość 1 376 km aby dotrzeć od nadawcy do miejsca docelowego.
(fot. Materiały prasowe) |
Motocykle ściągają najczęściej mieszkańcy woj. śląskiego, dolnośląskiego i małopolskiego (po 11 proc.) oraz mazowieckiego (10 proc.), zaś wśród miast docelowych brylują Wrocław, Warszawa, Kraków, Poznań oraz Bydgoszcz. Najniższy współczynnik ma miejsce w woj. opolskim i lubuskim (po 2 proc.). Motocykle najchętniej sprowadzane są podczas sezonu motocyklowego. Zainteresowanie transportem zaczyna się od marca i osiąga swój pik w miesiącach letnich w lipcu, sierpniu. Miesiące słabsze pod względem transportu jednośladów to czas od listopada do stycznia.
Największą popularnością, zarówno wśród osób sprowadzających motocykle do Polski, jak i zlecających transport za granicę, takie marki jak Honda (25 proc.), Yamaha (18,3 proc.) iSuzuki (18,9 proc.). Zauważalny jest spadek udziału Yamahy (w 2011 r. było to 30,3 proc.) oraz wzrost Suzuki (2011: 15,8 proc.). Wśród typów jednośladów najpopularniejsze są tzw. ścigacze (61 proc.). Cruiser/Chopper miał udział 17 proc., Cross/Enduro/Supermoto 15 proc., a „turystyki” 5 proc.
Źródło: Clicktrans.pl
ll/moto.wp.pl