Korzystny trend na rynku nowych autobusów

W okresie styczeń – kwiecień 2015, na rynku nowych autobusów w Polsce utrzymuje się korzystna tendencja. We wskazanym okresie polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 562 nowe pojazdy, niemal wszystkie o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5 t. To wynik o 90 szt. wyższy niż rok wcześniej (+19%). Tak znaczącą przewagę wypracowały głównie minibusy.

Najnowsze analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy JMK przygotowano na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wskazują, że kwietniowa wielkość rejestracji nowych pojazdów utrzymała się na poziomie ubiegłorocznym. Uzyskana w styczniu br. nadwyżka (+172% r/r) 93 szt. nad rezultatem z poprzedniego roku, po czterech miesiącach zmniejszyła się do 90 szt. przewagi skumulowanych rezultatów br. nad ubiegłorocznymi. W ostatnim miesiącu zarejestrowano 173 szt. autobusy wobec 174 szt. przed rokiem (-1 szt.). O tym wyniku zadecydował pozytywny bilans we wszystkich segmentach funkcjonalnych rynku – od minibusów poprzez pojazdy miejskie i międzymiastowe po turystyczne.

fot. PZPM

Motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce jest kategoria MINI, gdzie odnotowano sprzedaż na poziomie 223 szt. (o 68 szt. więcej niż przed rokiem / +44%). Dynamika jest wciąż wzrostowa. Do tej pory strategiczna dla polskiego rynku kategoria autobusów miejskich zajęła drugie miejsce, osiągając rezultat 158 zarejestrowanych pojazdów. Dwa ostatnie miesiące pochłonęły nadwyżkę uzyskaną w styczniu (+78) i w lutym (+7) nad wynikami z takiego samego miesiąca z poprzedniego roku. W ostatnim miesiącu zdecydowanie swój wynik poprawiły autobusy międzymiastowe: 23 szt. (wobec 12 szt. przed rokiem), co zapewniło tej kategorii pozytywny bilans przy skumulowanym wyniku 34 szt. (+1). Segment autobusów turystycznych: w kwietniu polscy przewoźnicy zarejestrowali 56 autokarów (41 szt. przed rokiem). Dzięki przedsezonowemu zrywowi turystyczna kategoria osiągnęła wynik o 3 lepszy niż przed rokiem i łączny poziom 133 zarejestrowanych autokarów (+2%).

Skumulowane wyniki po czterech miesiącach 2015 r. ponownie zapewniły pozycję lidera marce Mercedes-Benz (231), która swój sukces zawdzięcza świetnym wynikom w segmencie MINI (konstrukcje o masie całkowitej poniżej 8t). W tym roku polscy przewoźnicy zarejestrowali 171 szt. minibusów niemieckiego producenta oraz 59 szt. autobusów międzymiastowych i turystycznych. To (plus 1 miejski pojazd) zapewniło marce udział w całym rynku na poziomie 41,1%.

Drugi w ogólnym rankingu Solaris zdecydowanie poprawił swoją sprzedaż. Producent z Bolechowa zarejestrował łącznie 75 autobusów (+9 r/r), co zapewniło firmie udział w rynku na poziomie 13,4%. Trzecią pozycję zajmuje po raz pierwszy od wielu lat – MAN (40), który dzięki miejskim dostawom zwiększył swoje udziały w rynku do 7,1%. Czwarty jest Solbus (35) z udziałem 6,2% a za nim (z wynikiem 32 szt. i udziałem 5,7%) uplasowały się ex aequo dwie marki: Scania, która dzięki turystycznej ofensywie zwiększyła swój udział w rynku oraz Ford (+5,5%), który stał się dynamicznym graczem w kategorii MINI.

Po czterech miesiącach br. udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach nieco się osłabił. To m.in. efekt kwietniowego przyśpieszenia w segmentach turystycznym i międzymiastowym. W efekcie liczba polskich autobusów wyniosła 172 szt. / 30% udział wśród wszystkich pojazdów. Dla porównania – w całym 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 autobusy z Polski (31%), a w 2012 r. – 456 szt. (34%).

źródło: PZPM, JMK

AUTOR:  WNP.PL (AG)