W okresie I-VII 2012 odnotowano w Polsce nieznaczny spadek liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 1 664 pojazdy z zagranicznych wtórnych rynków (-76 szt.;-4,4% r/r). W tej grupie znalazły się 1 644 autobusy o DMC powyżej 3,5t.
Zanotowany spadek rejestracji używanych autobusów jest efektem powtarzających się spadków obserwowanych z nielicznymi przerwami od września ub.roku. Nie musi to jednak oznaczać końca boomu na używane autobusy z Europy Zachodniej, wnioskuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), który przygotował stosowny raport przy współpracy specjalistów z JMK Analizy Rynku Transportowego. Jak wywodzą eksperci, w przypadku braku unijnego dofinansowania na zakup nowych autobusów na pewno część samorządów ponownie zainteresuje się pojazdami używanymi. Dodatkowo duży popyt na nowe autobusy turystyczne kupowane pod kątem Euro 2012 pobudził krajowy rynek wtórny, który tym samym osłabił przywóz.
W ciągu siedmiu miesięcy roku najwięcej używanych autobusów zarejestrowano w segmentach: turystycznym (545 szt., -55; 9,2 % r/r), międzymiastowym (475 szt.; -12; +2,6 %), MINI (382 szt.; -57; -13 %), miejskim (248 szt.; +11; +4,6%), szkolnym (2 szt.; +1).
Dotychczasowe dane Centralnej Ewidencji Pojazdów wskazują, że wśród używanych autobusów sprowadzanych do Polski niepodzielnie prowadzi marka Mercedes-Benz, podaje PZPM. W omawianym okresie zarejestrowano 579 pojazdów z logo niemieckiego producenta (34,8% udziału), z czego prawie połowę w kategorii MINI (267 szt.). To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario. Marka dominuje także wśród autokarów oraz pojazdów międzymiastowych (głównie modele Conecto i Integro). Najmniej sprowadza się miejskich mercedesów, a jeśli już to są to głównie konstrukcje niskopodłogowe (zarówno ze starszej rodziny O405/N, jak i najnowszej Citaro). W kategorii turystycznej Mercedes zajął trzecie miejsce – za Renault i Setrą – z udziałem 17,6%. Sumarycznie drugie miejsce – z wynikiem 235 szt. – zajęła marka Renault. Marka króluje w strategicznej kategorii dla autobusowego importu, czyli wśród autobusów turystycznych (104 szt.), a także dobrze sobie także radzi w segmencie międzymiastowym (102). To nietypowa sytuacja, biorąc pod uwagę fakt, że Renault od dawna nie działa na rynku nowych autobusów – od 2003 r. po wykupieniu udziałów przez Iveco. Tak czy inaczedj polscy nadal kupują takie modele jak: Tracer R332A, SFR 112 czy FR1. Renault jest liderem w segmencie pojazdów turystycznych. Trzecie miejsce na podium zajmuje kolejna niemiecka marka – Setra z wynikiem 232 egz.
AUTOR: PZPM, JMK, WNP.PL (AG)