Testy to cenne źródło informacji na temat realnych parametrów opon. Skutecznie obnażają słabe strony nawet najlepszych modeli. W najnowszej serii testów ADAC zaledwie 1/3 spośród 35 sprawdzonych opon okazała się szczególnie warta polecenia.
Eksperci Motointegrator.pl pomogli w podsumowaniu wyników testów opon na sezon letni 2015.
Najlepsze opony letnie 185/60 R14H według ADAC
Continental ContiPremiumContact 5
ContiPremiumContact 5 w najnowszym teście ADAC wyjątkowo dobrze wypadła w rozmiarze 185/60 R14H. Osiągnęła najlepsze wyniki za zachowanie na mokrej nawierzchni (najważniejszego kryterium testu), jednak na suchym asfalcie musiała uznać wyższość sklasyfikowanego na drugiej pozycji Goodyeara. Pomimo tego, że na tle rywali nie wyróżniała pod względem efektywności paliwowej oraz zużycia paliwa, dzięki zrównoważonym właściwościom trakcyjnym na podłożu suchym i mokrym zajęła pierwszą pozycję.
Goodyear EfficientGrip Performance
Model EfficientGrip Performance w rozmiarze 185/60 R14H okazał się bezkonkurencyjny w testach na suchej nawierzchni, zaś na podłożu mokrym wypadł nieznacznie gorzej od opony Continentala. Na tle pozostałych testowanych opon uzyskał bardzo zbliżone oceny za efektywność paliwową i odporność na zużycie, które nie okazały się jego najmocniejszymi stronami.
Nokian Line
Nokian to marka, której opony zimowe cieszą się dużą popularnością w naszym kraju. Wyniki najnowszych testów ADAC potwierdzają jednak, że Nokian również będzie dobrym wyborem na lato. Model Line pod względem zachowania na nawierzchni suchej i mokrej wypadł nieznacznie gorzej w porównaniu z dwiema czołowymi oponami testu, natomiast zdecydowanie pokonał je w kategorii odporności na zużycie. Dzięki temu produkt marki Nokian wywalczył trzecią pozycję.
Najlepsze opony letnie 205/55 R16V według ADAC
Michelin Primacy 3
W teście opon letnich w rozmiarze 205/55 R16V najlepiej wypadł model Primacy 3 od Michelina. Pomimo przeciętnych właściwości na nawierzchni mokrej, pierwsze miejsce osiągnął dzięki połączeniu najlepszych parametrów w teście na nawierzchni suchej z wyjątkowo wysoką odpornością na zużycie.
Goodyear EfficientGrip
Performance EfficientGrip Performance w teście 205/55 R16V potwierdził swoje świetne właściwości. Zyskał jedną z najwyższych not za zachowanie na mokrej nawierzchni, zaś na suchej tylko nieznacznie ustąpił pierwszemu Michelinowi i trzeciemu Continentalowi.
Wyniki testów dowodzą, że EfficientGrip Performance niezależnie od rozmiaru zapewni zrównoważone parametry na suchym oraz mokrym asfalcie.
Continental ContiPremiumContact 5
Trzecia pozycja ContiPremiumContact 5 w teście 205/55 R16V to wynik nieco niższych ocen uzyskanych na nawierzchni mokrej. Jednak na suchej Continentale potwierdziły, że są nie do pokonania. Zajęłyby pierwszą lokatę, gdyby nie niższa odporność na zużycie w porównaniu z Primacy 3.
Warto zaznaczyć, że w pewnym zakresie wyniki powyższych testów można odnieść również do „sąsiednich” rozmiarów opon w zakresie +10/-10 mm w przypadku szerokości, a więc dla opon w rozmiarach 175/60 R14 i 195/60 R14 oraz 195/55 R16 i 216/55 R16.
„Najnowsze testy opon letnich ADAC nie przyniosły żadnych niespodzianek. Wśród czołowych opon dominują te najbardziej uznanych producentów klasy premium, które już w ubiegłych latach zyskiwały szczególną rekomendację ADAC. Poszczególne modele zmieniają się jedynie miejscami w czołówce, co potwierdza ich najlepsze właściwości – mówi Jan Frączak z Motointegrator.pl
„Pamiętajmy, że montaż dobrych opon warto powierzyć profesjonalnemu serwisowi, na przykład sieci Motointegrator Partner. Nawet najlepsze ogumienie, zamontowane niezgodnie z odpowiednimi standardami nie spełni pokładanych w nim oczekiwań”.
Pamiętajmy, że wyniki testów to tylko jedno z kryteriów, które powinniśmy brać pod uwagę podczas doboru opon. Warto sprawdzić, czy dany rozmiar opony (wraz z indeksami prędkości i nośności) posiada homologację od producenta auta, do którego ma być przeznaczona. W razie wątpliwości zawsze możemy skorzystać z wiedzy profesjonalnych doradców klienta, którzy pomogą nam dobrać odpowiednie opony do naszego stylu jazdy oraz samochodu.
Źródła
|