Wraca Maybach

Mercedes-Maybach Klasy S debiutuje jednocześnie na dwóch kluczowych rynkach – w Chinach i USA, podczas targów motoryzacyjnych w Kantonie i Los Angeles.

Nowy okręt flagowy Mercedesa ma o 200 mm większy rozstaw osi od przedłużanej odmiany Klasy S – mierzy 5 453 mm długości, z czego 3365 mm przypada na odległość między osiami. Podróżujący z tyłu korzystają zarówno z dodatkowej przestrzeni, jak i z bogatego wyposażenia standardowego, obejmującego osobne fotele oraz innowacyjną funkcję wzmocnienia głosu.

Mercedes-Maybach nie jest linią wyposażenia – to druga podmarka Mercedes-Benz obok Mercedes-AMG. W przyszłości będzie ona dostarczać nowe Mercedesy w wyjątkowo ekskluzywnej formie.

Rynkowy debiut nowej limuzyny zaplanowano na luty 2015. Topowy model – Mercedes-Maybach S 600 – będzie napędzany jednostką 6.0 V12 biturbo o mocy 530 KM i 830 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego od 1 00 obr./min. Do jej wyróżników należy m.in. aluminiowa skrzynia korbowa, jednoczęściowy łańcuch rozrządu, kuty wał korbowy, kute tłoki, wieloiskrowy zapłon, drążone i wypełnione sodem zawory wydechowe oraz niskotemperaturowy obieg cieczy chłodzącej z osobnym zbiornikiem wyrównawczym.

Silnik V8 biturbo pod maską wersji S 500 ma pojemność 4.7 l i generuje moc 455 KM. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 700 Nm, a średnie deklarowane zużycie paliwa w cyklu NEDC – 8,9 l/100 km. Obie odmiany mają przyspieszać od 0 do 100 km/h w ciągu 5 s i rozwijać prędkość maksymalną równą 250 km/h. W czerwcu 2015 r. w sprzedaży pojawi się czteronapędowa odmiana Mercedes-Maybach S 500 4MATIC.

Wariant S 500 jest standardowo wyposażony w 9-biegową przekładnię automatyczną. Szeroka rozpiętość przełożeń (9,15) pozwala ograniczyć prędkość obrotową silnika. Maybach S 600 będzie zaopatrzony w najnowsze wcielenie 7-stopniowej skrzyni automatycznej 7G-TRONIC PLUS.

Kabina Mercedesa-Maybacha Klasy S wyróżnia się niskim poziomem hałasu opływającego powietrza mimo dużej powierzchni okien. Wszechstronne testy prototypów przeprowadzono z uwzględnieniem podróżowania przy rozłożonych tylnych fotelach. W celu zapewnienia optymalnego komfortu akustycznego zastosowano uszczelki w drzwiach o nietypowym, okrągłym profilu, klejone trójkątne okienka ze specjalnym uszczelnieniem, a także izolację, sięgającą od foteli do tylnej półki. Przed niepożądanymi dźwiękami chroni dodatkowe uszczelnienie rolek tylnych pasów bezpieczeństwa oraz tekstylne wykończenie nadkoli.

Wyciszenie Maybacha dopracowano w otwartym przed rokiem Centrum Technologii Mercedes-Benz w Sindelfingen, gdzie przeprowadzono symulacje zachowania podczas bocznego wiatru. W rezultacie, w zakresie aeroakustyki eksperci mogli zaprojektować specjaalną instalację drzwi i zabezpieczyć je przed nadmiernym odrywaniem się od uszczelki nawet w obliczu silnych podmuchów, np. na mostach lub podczas wyprzedzania ciężarówki.

Mercedes-Maybach Klasy S notuje niski współczynnik oporu powietrza, równy 0,26. To zasługa szeregu zabiegów optymalizacyjnych, obejmujących m.in. spojlery kół, zoptymalizowany kształt bocznych lusterek, uszczelnienie mocowania przednich lamp i osłony chłodnicy, zawieszenie obniżane o 20 mm podczas jazdy z wysokimi prędkościami, spojlerki tylnych lamp czy wreszcie osłony podwozia.

W designie limuzyny zachowano charakterystyczne dla Klasy S cechy, takie jak opadająca linia dachu. W porównaniu z przedłużaną odmianą modelu, Mercedes-Maybach otrzymał jednak skrócone o 66 mm tylne drzwi, a trójkątne okienko przeniesiono na słupek. Dzięki temu zabiegowi fotele są zlokalizowane za otworem drzwiowym i mają zapewniać poczucie prywatności.

Maybacha od krótszych odmian Klasy S różni dłuższy rozstaw osi i inny kształt tylnych drzwi, ale również takie detale jak: trzy podwójne, chromowane listwy osłony chłodnicy oraz dodatkowe, chromowane akcenty wzdłuż karoserii. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. panoramiczny dach oraz rolety tylnej szyby i bocznych, tylnych okien – w tym trójkątnych.

Jako flagowy okręt w gamie modelowej Mercedes-Benz, Maybach Klasy S spełnia najwyższe wymagania w zakresie wyposażenia. Poza wszystkimi udogodnieniami dostępnymi w Klasie S, jego nabywcy mają do wyboru szereg ekskluzywnych opcji podkreślających najwyższe ambicje Maybacha. Ich lista obejmuje m.in.: pakiet zapachowy AIR-BALANCE ze stworzonymi specjalnie dla nowego modelu perfumami AGARWOOD z nutą pochodzącą z drzewa agarowego, które uchodzi za najdroższe na świecie, a także chromowane kieliszki do szampana firmy Robbe & Berking. Dostarcza ona srebrne wyposażenie luksusowych jachtów oraz sztućce do najlepszych restauracji na świecie, odznaczanych gwiazdkami Michelina. Na życzenie dostępna jest także skórzana podsufitka i obszycia osłon przeciwsłonecznych, uchwytów dachowych, osłon słupków, lusterek oraz obramowania głośników.

Mercedes-Maybach Klasy S ma również udogodnienie przydatne podczas jazdy z szoferem – funkcję wzmocnienia głosu, ułatwiającą rozmowę podróżujących z przodu z pasażerami z tyłu. Projektanci skupili się tu na uniknięciu efektu Lombarda, czyli niezamierzonej tendencji mówiącego do zwiększania natężenia głosu w hałaśliwym otoczeniu. Dwa mikrofony w lusterku wstecznym, wykorzystywane również do odbioru mowy przy użyciu zestawu głośnomówiącego, przechwytują wypowiedzi, które są równocześnie emitowane za pośrednictwem tylnych głośników. Funkcja działa do określonego progu głośności audio, by rozmowa mogła odbywać się w sposób zrelaksowany, z muzyką w tle. Aby uniknąć niepożądanych dźwięków, wzmocnienie głosu zostaje wyłączone po otwarciu któregoś okna lub dachu.

Technologia HD Voice – tzw. mowy szerokopasmowej – ma zapewniać lepszą jakość połączeń za pośrednictwem Bluetooth. Transmisja głosu odbywa się tu w zakresie częstotliwości – od 50 do 7 000 Hz (wcześniej: 200-3 400 Hz), co ma ułatwiać prowadzenie rozmowy w głośnym otoczeniu.

Mercedes-Maybach Klasy S to pojazd zaprojektowany do jazdy z szoferem. Z tyłu jest znacznie przestronniej – dodatkowe 200 mm między osiami w całości przypada na drugi rząd siedzeń (łącznie, długość samochodu względem przedłużanej odmiany Klasy S wzrosła o 207 mm, do 5 453 mm).

Mercedes-Maybach Klasy S jest standardowo zaopatrzony w dwa niezależne, tylne fotele z możliwością wszechstronnej regulacji – ich oparcia można pochylać niezależnie od położenia siedziska i podparcia stóp. Osobno regulować można również poduszki – zarówno w pionie, jak i w poziomie. Maksymalny kąt rozłożenia oparcia wynosi 43,5 stopnia, a minimalny, pozwalający na komfortową pracę – 19 stopni. Standardowo, zagłówki zaopatrzone są w dodatkowe poduszki.

Do wyposażenia seryjnego należy również pakiet dla kierowcy, obejmujący „szoferską pozycję”przedniego fotela pasażera. Z uwagi na zmiany w jego kinematyce, podróżujący po tej samej stronie z tyłu dysponuje dodatkowymi 77 mm na nogi w porównaniu ze standardowym przednim siedzeniem odsuniętym maksymalnie do tyłu. Ponadto, fotel z przodu można złożyć, a ten z tyłu rozłożyć, np. w celu drzemki. Pakiet zawiera także luksusowe zagłówki EASY ADJUST dla kierowcy i pasażera z przodu oraz podpórkę dla stóp, wysuwaną spod przedniego siedzenia pasażera. Za sterowanie poszczególnymi funkcjami siedzeń odpowiadają typowe dla Mercedesa panele na drzwiach. Na życzenie oferowany jest pakiet dla pasażerów tylnych siedzeń. Obejmuje on wielokonturowe fotele oraz funkcję masażu ENERGIZING z efektem gorących kamieni. Centralna konsola First-Class – optyczne przedłużenie środkowego tunelu z przodu – jest z kolei wyposażona w pojemniki na kubki z możliwością podgrzewania oraz chłodzenia.

Podobnie jak w samolocie, konsola centralna ma dwa wbudowane stoliki. Dwuprzegubowe mocowanie pozwala ustawić je w praktycznie dowolnej pozycji, uchwyty i blat wykonane z lekkiego stopu, a skórzana podstawka ma zwiększać wygodę pisania.

Pasażerowie tylnych foteli mają do dyspozycji osobną, automatyczną klimatyzację THERMOTRONIC z dwiema dodatkowymi strefami. Panel sterowania między siedzeniami pozwala indywidualnie ustawić temperaturę oraz sposób dystrybucji powietrza dla każdej ze stref. Otwory wentylacyjne umieszczono na tunelu centralnym, pod fotelami oraz na słupkach B. Kierowca może sterować tylną klimatyzacją za pośrednictwem systemu COMAND Online.

Mercedes-Maybach Klasy S powstawał równolegle z dwiema krótszymi odmianami modelu i korzysta z tych samych rozwiązań w budowie karoserii. Konstrukcja nadwozia jest hybrydowa, złożona z różnych materiałów, w tym z odlewów aluminiowych i wysokowytrzymałej stali, przy wykorzystaniu odpowiednich technologii łączenia. Te ostatnie obejmują m.in. spawanie RobScan, po raz pierwszy wykorzystane w produkcji na dużą skalę.

Maybach ma największy wśród seryjnych aut pojedynczy panel boczny. Podwójne wzmocnienia podstawy słupka B i tylnego nadkola mają zapewniać dodatkową stabilność, a większe mocowania tylnych foteli sprzyjają eliminacji najdrobniejszych nawet wibracji wynikających z wydłużonego rozstawu osi.

Podobnie jak Klasa S, nowy Mercedes-Maybach Klasy S oferowany jest z licznymi systemami wspomagającymi. Gama rozwiązań z rodziny „Intelligent Drive” obejmuje m.in. układ PRE-SAFE Brake z funkcją wykrywania pieszych, aktywny tempomat DISTRONIC PLUS wraz ze Steering Assist oraz Stop&Go Pilot, Brake Assist BAS PLUS i Cross-Traffic Assist, Active Lane Keeping Assist, Adaptive Highbeam Assist Plus oraz układ noktowizyjny Night View Assist Plus.

Pasażerom tylnych foteli Maybach oferuje: elektrycznie wysuwane i podświetlane klamry pasów, poduszki w pasach (oba elementy dostępne w pakiecie PRE-SAFE dla tylnego rzędu siedzeń) oraz standardowe poduszki siedzisk, zlokalizowane pod tapicerką. W razie wypadku, jeśli fotel jest rozłożony, podnoszą one siedziska i chronią w ten sposób przed wysunięciem się pasażerów spod pasów.

Nowy Mercedes-Maybach Klasy S adresowany jest do ludzi biznesu podróżujących głównie z szoferem – m.in. klientów z Chin, Rosji i USA. Na rynku nie ma bezpośredniej konkurencji – jest pozycjonowany nad obecną Klasą S, ale poniżej modeli z segmentu samochodów ultraluksusowych.

źródło: Daimler

AUTOR:  WNP.PL (AG)