Podróżowanie samochodem jesienią

Jesienią podczas prowadzenia samochodu ponownie zaleca się zachowanie szczególnej ostrożności. Mgła, mokre drogi, wichury, zmiana kierunku wiatru i ciemność wpływają na wzrost zagrożenia, co może skończyć się wypadkiem, ostrzegają rzeczoznawcy z DEKRA. Statystyka urzędowa pokazuje, że na okres od września do grudnia przypada większa liczba wypadków niż przeciętnie.

Zapięte pasy bezpieczeństwa ratują życie. Pas bezpieczeństwa na pierwszym miejscu wśród systemów ratujących życie
Poduszki powietrzne czołowe, chroniące głowę, oraz poduszki powietrzne boczne – liczba systemów bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach wciąż wzrasta. Jednakże pasy bezpieczeństwa pozostają w samochodzie na pierwszym miejscu wśród systemów ratujących życie. Tylko w przypadku zapiętych pasów bezpieczeństwa także inne systemy bezpieczeństwa, takie jak poduszki powietrzne mogą w razie wypadku zapewnić optymalną ochronę. Pasy bezpieczeństwa są w samochodzie na pierwszym miejscu wśród systemów ratujących życie. W przypadku braku zapiętych pasów, w razie zaistnienia wypadku może dojść do bardzo poważnych obrażeń.

Zapięte pasy bezpieczeństwa ratują życie. Pas bezpieczeństwa na pierwszym miejscu wśród systemów ratujących życie
Poduszki powietrzne czołowe, chroniące głowę, oraz poduszki powietrzne boczne – liczba systemów bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach wciąż wzrasta. Jednakże pasy bezpieczeństwa pozostają w samochodzie na pierwszym miejscu wśród systemów ratujących życie. Tylko w przypadku zapiętych pasów bezpieczeństwa także inne systemy bezpieczeństwa, takie jak poduszki powietrzne mogą w razie wypadku zapewnić optymalną ochronę. „Poduszki powietrzne zostały pomyślane jako system uzupełniający. Oferują one dodatkową ochronę w razie wystąpienia wypadku uzupełniając działanie pasów bezpieczeństwa” informuje Jörg Ahlgrimm, kierownik ds. analiz wypadków drogowych w DEKRA. „Nierozsądne jest myślenie, że z uwagi na bogate wyposażenie pojazdu w różne poduszki powietrzne nie ma potrzeby zapinania pasów bezpieczeństwa. W krytycznych sytuacjach może ono kosztować życie.” „Tak więc w przypadku dachowania tylko pas bezpieczeństwa potrafi utrzymać pasażera na swoim siedzeniu, gdzie w porównaniu do innych sytuacji może stosunkowo bezpiecznie przetrwać wypadek. Także wyobrażenie, że w razie wypadku przy niewielkiej prędkości można podeprzeć się ramionami jest zdaniem eksperta błędne. W razie uderzenia przy prędkości 14 km/h w stałą przeszkodę działają na przykład siły odpowiadające ośmiokrotności masy ciała . „Żaden człowiek nie jest w stanie tego powstrzymać”, podkreśla Jörg Ahlgrimm. Pasażer siedzący z tyłu i nie zapięty pasami bezpieczeństwa  w razie zderzenia jest wyrzucany w pojeździe w sposób niekontrolowany i rani nie tylko siebie, ale też osobę siedzącą przed sobą. Aby uzyskać pełny zakres ochrony pas bezpieczeństwa musi zawsze ściśle przylegać do ciała.

Noga z gazu i utrzymywać odstęp
Jesienią podczas prowadzenia samochodu ponownie zaleca się zachowanie szczególnej ostrożności. Mgła, mokre drogi, wichury, zmiana kierunku wiatru i ciemność wpływają na wzrost zagrożenia, co może skończyć się wypadkiem, ostrzegają rzeczoznawcy z DEKRA. Statystyka urzędowa pokazuje, że na okres od września do grudnia przypada większa liczba wypadków niż przeciętnie.

Już niewielkie opady deszczu mogą zmienić drogi w ślizgawki.  Może tutaj pomóc tylko wolniejsza jazda i wkalkulowanie dłuższej drogi hamowania. Jeśli samochód na suchej jezdni przy prędkości 80 km/h potrzebuje około 53 metry do zatrzymania, to na mokrej nawierzchni potrzebuje już 72 metry, a więc droga hamowania wydłuża się o około 1/3 – tyle Jörg Ahlgrimm, rzeczoznawca ds. wypadków drogowych w DEKRA. Na zabrudzonej nawierzchni ten odcinek może być jeszcze dłuższy.

Źródła
  • Dekra
IBRM Samar: