Najlepszy van 4×4 według Auto Bild Allrad

Niemiecki Auto Bild Allrad ogłosił wyniki tegorocznego rankingu na najlepsze samochody z napędem na cztery koła. Najwięcej głosów czytelników w kategorii vanów wśród aut importowanych zdobył Fiat Freemont. Dla włoskiego SUV-a jest to już trzecie z rzędu zwycięstwo w omawianym plebiscycie.

Auto Bild Allrad jest największym w Europie magazynem poświęconym samochodom 4×4 i SUV. W organizowanym przez redakcję internetowym głosowaniu na najlepsze auta co roku bierze udział około 100 000 osób. Wyłaniają one łącznie 20 najlepszych swoim zdaniem pojazdów sklasyfikowanych w 10 kategoriach. W każdym segmencie Niemcy osobno nagradzają auta rodzimej produkcji oraz samochody marek importowanych.

W tegorocznej edycji konkursu szeroka publiczność wybierała spośród 165 nowych, ogólnodostępnych na niemieckim rynku samochodów z pominięciem modeli z szarego importu oraz występujących w bardzo ograniczonej liczbie egzemplarzy. Najwięcej głosów w kategorii importowanych vanów z napędem 4×4 zdobył Fiat Freemont.

Fiat Freemont w wersji z napędem na cztery koła AWD łączy funkcjonalność SUV-a z łatwością prowadzenia samochodu kombi i typowym dla vanów przestronnym, siedmioosobowym wnętrzem. Wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerów potwierdza maksymalna ocena 5-gwiazdkowa według standardów organizacji Euro NCAP.

Freemont AWD występuje z dwoma jednostkami napędowymi do wyboru: z turbodieslem 2.0 16v Multijet, łączącym moc 170 KM z deklarowanym przez producenta fabrycznym spalaniem średnio około 7,3 l/100 km, lub w topowej wersji z 280-konnym benzynowcem 3.6 V6.

Obie jednostki współpracują z sześciobiegową, automatyczną skrzynią biegów.

Elektronicznie sterowany, aktywny system napędu na cztery koła AWD na bieżąco ocenia stopień przyczepności kół w oparciu o wskazania układu czujników i decyduje o stopniu rozdziału mocy na tylną oś. Oznacza to, że w trakcie jazdy na wprost ze stałą prędkością napęd jest przekazywany tylko na koła przednie, co pozwala zachować niższe spalanie. Jednak w razie wystąpienia obniżonej przyczepności (zarówno podczas przyspieszania na asfalcie i pokonywania łuku, jak i w chwili najechania na śliską nawierzchnię) system automatycznie dołącza tylny napęd, zapewniając maksymalną trakcję pojazdu.

Modulacja dostarczanego momentu obrotowego odbywa się za pomocą elektronicznego sprzęgła osiowego ECC, które współpracuje z systemami stabilizacji toru jazdy ESP i kontroli trakcji.

Fiat Freemont AWD jest dostępny w polskich salonach sprzedaży od 124 500 złotych. Wersja wyposażona w napęd na oś przednią jest natomiast dostępna już od 92 500 złotych.

Źródła
  • FIAT
IBRM Samar