Wiodący światowy sojusz motoryzacyjny Renault-Nissan-Mitsubishi ogłosił, że należące do niego firmy sprzedały wspólnie w okresie 12 miesięcy, do 31 grudnia 2018 roku, 10 756 875 pojazdów. Sojusz utrzymał pozycję światowego lidera w wielkości sprzedaży samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych.
Sprzedaż w 2018 roku wzrosła o 1,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, w związku z utrzymującym się silnym popytem na rynku samochodowym, m.in. na modele Renault Clio, Captur i Sandero, Nissan X-Trail/Rogue oraz Sentra/Sylphy, jak również Mitsubishi Eclipse Cross i XPANDER.
Wzrosła również sprzedaż pojazdów wykorzystujących platformę Common Module Family (CMF) – kluczowy filar średniookresowego planu sojuszu na okres do 2022 roku. W wyniku uwzględniono sprzedaż premierowego modelu Renault Kwid, który wprowadzono na większą liczbę rynków międzynarodowych, jak również zwiększoną produkcję pickupów Nissan Frontier, które dzielą platformę z modelami marek Renault i Mercedes.
Firmy należące do sojuszu dostrzegły szczególnie duże zapotrzebowanie na lekkie pojazdy użytkowe, co przełożyło się na znacznie lepszą sprzedaż Renault Kangoo, Master i Trafic, Nissan Navara i Terra oraz Mitsubishi L200/Triton. Kluczowym elementem strategii sojuszu jest podniesienie efektów synergii poprzez wspólne działania projektowe i produkcję, celem zwiększenia sprzedaży i wzmocnienia oferty pojazdów LCV, oferowanych przez członków sojuszu na światowych rynkach.
W 2018 roku sojusz nadal zdecydowanie podkreślał swoje zobowiązanie do produkcji pojazdów o zerowej emisji zanieczyszczeń. Pozycja lidera w tym segmencie, z całkowitą sprzedażą pojazdów elektrycznych na poziomie 724 905 od 2010 roku, wynikała z popytu między innymi na takie modele elektryczne, jak Renault ZOE i Nissan LEAF.
Spośród wszystkich firm należących do sojuszu, sprzedaż Groupe Renault wzrosła o 3,2% i wyniosła w roku kalendarzowym 3 884 295 egz. Firma Nissan Motor Co., Ltd. sprzedała w 2018 roku 5 653 683 pojazdów na całym świecie, co oznaczało spadek o 2,8%. Mitsubishi Motors Corporation sprzedała 1 218 897 sztuk na całym świecie i był to wzrost sprzedaży o 18,3 procent w stosunku do roku poprzedniego.
Postęp w realizacji sześcioletniego planu sojuszu na okres do 2022 roku
W ramach planu opracowanego na okres do 2022 roku sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi przewiduje, że całkowita roczna wartość synergii przekroczy przed końcem 2022 roku poziom 10 mld euro. Członkowie sojuszu mają również zamiar zwiększyć zakres współdziałania i zakładają sprzedaż dziewięciu milionów sztuk pojazdów opartych na czterech wspólnych platformach. Plan zakłada również lepsze wykorzystanie wspólnych układów napędowych, aż do 75 procent całkowitej sprzedaży. Ponadto, w trakcie realizacji planu, na rynek wprowadzonych zostanie 12 nowych bezemisyjnych pojazdów elektrycznych, a 40 pojazdów oferować będzie różnorodne funkcje autonomicznej jazdy.
10 najlepszych rynków sojuszu
Kraj Całkowita sprzedaż
Chiny 1,920,541
USA 1,611,952
Francja 763,984
Japonia 727,823
Rosja 648,795
Meksyk 355,968
Niemcy 343,656
Brazylia 334,469
Włochy 277,941
Hiszpania 275,884
10 najlepszych rynków sprzedaży Groupe Renault
Kraj Całkowita sprzedaż*
Francja 689,788
Rosja 497,266
Niemcy 235,609
Chiny 216,699
Brazylia 214,822
Włochy 208,580
Hiszpania 189,480
Turcja 115,842
Argentyna 114,348
Wielka Brytania 103,607
*nie obejmuje Twizy
10 najlepszych rynków sprzedaży Nissana
Kraj Całkowita sprzedaż
Chiny* 1,563,986
USA 1,493,877
Japonia 615,966
Meksyk 314,123
Kanada 149,117
Wielka Brytania 116,914
Rosja 106,138
Brazylia 97,512
Hiszpania 72,943
Tajlandia 72,394
* W tym marka Venucia
10 najlepszych rynków sprzedaży Mitsubishi Motors
Kraj Całkowita sprzedaż
Indonezja 146,805
Chiny 139,856
USA 118,075
Japonia 104,611
Australia 84,826
Tajlandia 84,560
Filipiny 65,894
Niemcy 52,196
Rosja 45,391
Wielka Brytania 30,952
O Renault-Nissan-Mitsubishi
Grupa Renault, Nissan Motor Company i Mitsubishi Motors to największy na świecie sojusz motoryzacyjny. Jest to trwające najdłużej i najbardziej wydajne międzykulturowe partnerstwo w przemyśle samochodowym. W 2018 r. partnerzy sprzedali łącznie 10,7 miliona samochodów w prawie 200 krajach. Firmy należące do sojuszu koncentrują się na współpracy i maksymalizacji synergii w celu zwiększania swojej konkurencyjności. Współpracują one także z innymi grupami z branży motoryzacyjnej, takimi jak Daimler w Niemczech i Dongfeng w Chinach. Strategiczny sojusz jest branżowym liderem w dziedzinie pojazdów bezemisyjnych rozwijając najnowocześniejsze technologie, planując zaoferowanie autonomicznej jazdy, opcji łączności oraz innych usług w szerokiej gamie przystępnych cenowo modeli.
Źródło: www.press.mitsubishi.pl