Poszukiwane na rynku aut używanych

Jakimi modelami interesują się klienci na rynku samochodów używanych w Polsce? Czy największe wzięcie mają auta ze znaczkiem BMW i Audi?

Motoraporter to ogólnopolska sieć ekspertów motoryzacyjnych, którzy zapewniają usługi zarówno wyszukania, jak i przeprowadzenia inspekcji samochodów używanych na terenie całego kraju. Na podstawie przeprowadzonych na miejscu oględzin zbierane są dane, które później można wykorzystać do analizy preferencji motoryzacyjnych wśród Polaków.

W rankingu marek, którymi najbardziej interesują się potencjalni nabywcy aut używanych, według statystyk Motoraportera za rok 2015 prym wiedzie dwóch graczy – BMW oraz Ford. W obrębie marki spod znaku szachownicy najwięcej zapytań klientów dotyczy takich modeli jak Seria 3 oraz Seria 5 (odpowiednio 40% i 36%).

Z kolei w przypadku Forda najwięcej klientów rozważa zakup Mondeo, które stanowi około 34% wszystkich zleceń kierowanych do specjalistów Motoraportera. Drugim pod względem popularności modelem spod znaku błękitnego owalu jest natomiast Focus, z udziałem wynoszącym 31%.

Sporo zapytań od klientów z rynku wtórnego dotyczy marki Audi. W jej obrębie widoczne jest zainteresowanie zwłaszcza takimi modelami jak A4 oraz A6 – z udziałem wynoszącym odpowiednio 37 oraz 27%. Do czołówki łapie się też „trójka” z wynikiem na poziomie około 20%.

Jak używana Honda, to najlepiej Civic
Volkswagen i Opel plasują się w omawianym rankingu Motoraportera tuż za BMW, Fordem oraz Audi. Najwięcej klientów marki z Wolfsburga gotowych jest kupić Passata, który uzyskał wynik w granicach 30%. W przypadku Opla na czoło wysuwa się natomiast Astra, która stanowi około 19% zapytań.

Jeśli jednak klient rozważa zakup auta jednej z marek japońskich, to statystycznie najczęściej jego wybór pada na Mazdę, Toyotę czy Hondę. W przypadku tego ostatniego gracza uwagę zwracają notowania Civica, który w obrębie swojej marki ma udział w zapytaniach na poziomie aż 40%.

Diesel popularniejszy od benzyny
Z opracowania Motoraportera podsumowującego rok 2015 wynika ponadto, że najwięcej klientów w Polsce szuka na rynku samochodu w wieku 5-10 lat (około 32% całości). Na dalszych miejscach są natomiast egzemplarze w grupie wiekowej 3-5 lat oraz powyżej 10 lat (odpowiednio 30% oraz 29%).

W rankingu najpopularniejszych wersji silnikowych Polacy preferują zdecydowanie samochody o pojemności 1000-2000 cm3 (66%), a w podziale na rodzaj paliwa dominuje diesel z wynikiem powyżej 70%.

IBRM Samar