IVECO Z TRUCK: koncepcyjny pojazd ciężarowy o zerowej emisji odzwierciedla transformację w kierunku ekologicznych źródeł energii oraz pojazdów autonomicznych w transporcie długodystansowym

27 września 2016

Hanower, 21 września 2016 r.

IVECO zaprezentowało IVECO Z TRUCK – koncepcyjny pojazd ciężarowy do przewozów długodystansowych, łamiący wszelkie ograniczenia na drodze do bezemisyjnych pojazdów tworzących w pełni zrównoważony system transportu.

IVECO Z TRUCK to:

Zerowa emisja CO2 dzięki zoptymalizowanej technologii skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz wykorzystaniu biometanu. Koncepcja zakłada ciężki pojazd ciężarowy zasilany skroplonym biogazem przechowywanym w zbiornikach konformalnych, charakteryzujący się ulepszoną aerodynamiką oraz systemem odzysku ciepła odpadowego, umożliwiający realizację przewozów długodystansowych przy autonomii 2200 km i praktycznie zerowej emisji CO₂.

Zero wypadków dzięki szeroko zakrojonemu wykorzystaniu zautomatyzowanych technologii prowadzenia pojazdu. IVECO Z TRUCK określa sposób, w jaki nowe technologie oraz autonomiczne pojazdy zmienią rolę kierowcy, który stanie się pokładowym operatorem logistyki.

Zero stresu i zero straconego czasu dzięki skoncentrowanej na kierowcy budowie: kabinę pozbawiono tradycyjnych ograniczeń, co pozwala na jej dowolną konfigurację dopasowaną do różnych potrzeb (prowadzenie pojazdu, jazda autonomiczna, praca biurowa, odpoczynek) oraz interfejsowi człowiek-maszyna (HMI) pozwalającemu na dostosowanie sposobu prezentacji informacji do indywidualnych wymagań tak, aby właściwe informacje były wyświetlane we właściwym miejscu i czasie.

IVECO Z TRUCK czyni krok ku przyszłości, wychodząc naprzeciw zmianom, które alternatywne źródła energii, nowe technologie oraz zautomatyzowane prowadzenie pojazdu wprowadzą do życia kierowcy. To pionierskie podejście zaowocowało uzyskaniem 29 patentów chroniących nową koncepcję.
Pierre Lahutte, Prezes marki IVECO stwierdza: „Stoimy przed rewolucją zapoczątkowaną troską o środowisko naturalne, gospodarkę oraz bezpieczeństwo osób korzystających z pojazdów oraz znajdujących się w ich otoczeniu. Skupiając się na naszych wartościach: zrównoważonym rozwoju, całkowitym koszcie posiadania, technologii oraz współpracy biznesowej z naszymi klientami firma IVECO nieustannie podejmuje wysiłki na rzecz zmniejszenia oddziaływania naszych pojazdów na środowisko, wykorzystując do tego alternatywne paliwa, takie jak biogaz, a także umieszczając kierowcę oraz klienta w centrum uwagi naszej technologii i rozwoju. Dzięki ciężarówce IVECO Z TRUCK i jej 29 patentom określamy, dokąd nasze wysiłki mogą nas doprowadzić w przyszłości: naszym celem jest pojazd z ludzką twarzą, zaprojektowany w celu wygodnego i bezpiecznego połączenia pracy i wypoczynku kierowcy, każdorazowo dostosowujący się do jego potrzeb. Definiujemy przyszłość w pełni zrównoważonego transportu długodystansowego – pojazd charakteryzujący się zerowym oddziaływaniem na środowisko, zerowymi emisjami i zerową liczbą wypadków.”

W 2014 roku w trakcie targów motoryzacyjnych IAA firma IVECO zaprezentowała IVECO Vision, koncepcyjnego vana będącego platformą biznesową zaprojektowaną pod kątem ułatwiania kierowcy jego codziennej pracy w każdym aspekcie. Wiele z idei wprowadzonych w koncepcji Vision znalazło swoje ucieleśnienie w Nowym Daily. IVECO Z TRUCK stanowi kolejny krok ku przyszłości i pokazuje, w jaki sposób nowe technologie oraz zautomatyzowane prowadzenie pojazdu może zmienić rolę kierowców, ich czynności oraz ich dzień pracy w branży transportu długodystansowego.

Zasilana skroplonym gazem ziemnym ciężarówka nowej generacji zużywa do 33% mniej paliwa i emituje o wiele mniej CO2

IVECO Z TRUCK wykorzystuje zasilany LNG silnik nowej generacji, wykorzystujący jako paliwo biometan pozyskany z rafinowanego biogazu. Paliwo to, odgrywające kluczową rolę w działaniach firmy CNH Industrial na rzecz rozwijania zrównoważonych środków transportu w drodze do osiągnięcia zerowych emisji, zapewnia niską emisję CO2 oraz wyjątkowo niską emisję pyłów.
Zasilany LNG silnik rozwija moc 460 KM oraz 2000 Nm momentu obrotowego i współpracuje z 16-biegową, automatyczną przekładnią z systemem Powershift dostępnym dla wyższych przełożeń.

Zaangażowanie IVECO na rzecz rozwijania innowacji oraz ciągłej ewolucji w obszarze technologii LNG znalazło poparcie firmy PETRONAS Lubricants International, która wspierała rozwój IVECO Z TRUCK. Gaz LNG wykorzystywany w połączeniu z olejami silnikowymi o niskiej lepkości PETRONAS Urania przyczynia się do osiągnięcia celu – zerowego poziomu emisji – oraz do zmniejszenia zużycia paliwa.

Ciężarówki IVECO Z TRUCK wykorzystują MICHELIN X® LINE™ ENERGY™, pierwszą gamę opon, które uzyskały ocenę AAA w zakresie oporów toczenia, pozwalające zaoszczędzić pokonującym długie dystanse konwojom pojazdów nawet jeden litr paliwa na 100 km. Opony te posiadają wbudowane etykiety RFID, pozwalające śledzić każdy egzemplarz w ciągu całego cyklu życia i dostarczające informacji o ich rodzaju, rozmiarze, modelu, zużyciu, pracy oraz temperaturze. W połączeniu z systemem monitorowania ciśnienia zainstalowanym na obręczach czujniki te pozwalają również odczytywać bieżące ciśnienie w oponie.

Ciężarówki IVECO Z TRUCK wykorzystują nowy, koncepcyjny zbiornik paliwa opracowany wraz z firmą SAG. Zbiornik został wykonany z aluminium z wielowarstwową izolacją w nowej technologii MLI (Multi Layer Insulation). Są one pokryte odbijającą ciepło folią chroniącą przed promieniowaniem cieplnym. Technologia umożliwia stosowanie kształtu zbliżonego do sześcianu, pozwalającego zoptymalizować wykorzystanie przestrzeni oraz napełnianie dwóch zbiorników jednocześnie. Zbiorniki o łącznej pojemności 1200 litrów pozwalają pojazdowi osiągnąć zasięg rzędu 2200 km – 60% więcej, niż obecny model Stralis NP, i o wiele więcej, niż w przypadku pojazdów zasilanych olejem napędowym.

Pokładowy system odzysku ciepła odpadowego wykorzystujący obieg Rankina wykorzystuje gazy spalinowe jako źródło energii cieplnej, umożliwiając tym samym dalsze zmniejszenie zużycia paliwa w trasie.

Podejście zaprezentowane w modelu IVECO Z TRUCK, mające na celu osiągnięcie zerowej liczby wypadków, opiera się o aktywne i prewencyjne systemy bezpieczeństwa stanowiące najbardziej skuteczny sposób poprawy bezpieczeństwa na drodze. Pełen zestaw czujników dookoła pojazdu umożliwia ewolucję w kierunku zautomatyzowanej jazdy, umożliwiając postęp technologiczny przy jednoczesnym zachowaniu pełnego bezpieczeństwa.

Od poprawy funkcjonalności do stworzenia unikatowej przestrzeni do pracy i życia

Ciężarówka IVECO Z TRUCK, zaprojektowana przez CNH Industrial Design Centre, stanowi przykład tego, jak może wyglądać przyszłość kierowców ciężarówek. Pojazd jest ukształtowany przez ulepszoną aerodynamikę, poprawione bezpieczeństwo oraz cel, którym jest stworzenie nowej przestrzeni do życia – kabiny kierowcy. Stanowi wyobrażenie na temat tego, w jaki sposób zautomatyzowane prowadzenie pojazdów zmieni rolę kierowcy, który będzie spędzał mniej czasu na prowadzeniu pojazdu, skupiając się na pracy biurowej. Koncepcja ta umożliwia kierowcy zmianę konfiguracji kabiny tak, aby dopasować ją do bieżących potrzeb i zastosowania pojazdu w danej chwili: od jazdy w terenie miejskim, przez autonomiczną podróż po autostradach lub drogach szybkiego ruchu, pracę biurową oraz zasłużony odpoczynek po całym dniu pracy.

Gdy pojazd jest zaparkowany, kierowca może zmienić układ kabiny tak, by w pełni wykorzystać jej udogodnienia w zakresie zakwaterowania i pracy. Przesuwana tylna ściana odsuwa się automatycznie, przedłużając kabinę o dodatkowe 500 mm i zwiększając dostępną przestrzeń. Umożliwia to wykorzystanie wszystkich udogodnień, których może potrzebować kierowca, takich jak składane łóżko, prysznic, kuchnia, lodówka, umywalka, oraz ściana z urządzeniami rozrywkowymi.

Interfejs człowiek-maszyna został zaprojektowany tak, aby zapewnić kierowcy pełną, doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach oraz przedstawiać informacje adaptacyjne – właściwe informacje we właściwym miejscu i czasie. Dane dotyczące działania pojazdu są wyświetlane na inteligentnej szybie przedniej w miarę potrzeby i zmieniają się zgodnie z aktualnymi potrzebami kierowcy. Obejmuje to aktywne połączenie z oponami Michelin, które umożliwia kontrolę ich ciśnienia, temperatury oraz zużycia, a więc informacji pozwalających znacząco zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy, w czasie rzeczywistym.

Fotel kierowcy, układ kierowniczy, pedały oraz elementy sterujące na konsoli tworzą samodzielny zespół zawieszony niezależnie od kabiny, co niweluje wszelkie nierówności drogi. System klimatyzacji tworzy idealne warunki dookoła siedzenia kierowcy – bąbel klimatyczny, który obejmuje jego stanowisko tak, aby kierowca mógł cieszyć się idealną temperaturą bez zakłócających odczucia przepływów powietrza.

IVECO Z TRUCK łamie bieżące ograniczenia dzięki całkowicie nowemu myśleniu oraz pomysłom w zakresie efektywności energetycznej oraz odzysku ciepła odpadowego, ergonomii, sposobu interakcji i komunikacji pomiędzy pojazdem a kierowcą. Te nowe pomysły są chronione przez 29 patentów.

IVECO
Szeroki asortyment produktów marki obejmuje modele Daily w segmencie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3 do 7 ton, Eurocargo w segmencie od 6 do 18 ton, a także Trakker (przeznaczone do eksploatacji poza drogami utwardzonymi) i Stralis w segmencie powyżej 18 ton. Ponadto — pod marką IVECO Astra — firma produkuje pojazdy przeznaczone do eksploatacji poza utwardzonymi drogami, wywrotki na podwoziu sztywnym i przegubowym oraz pojazdy specjalistyczne.

IVECO zatrudnia na całym świecie prawie 21 000 pracowników. Firma zarządza zakładami produkcyjnymi w siedmiu krajach w Europie, Azji, Afryce, Oceanii i Ameryce Łacińskiej, gdzie wytwarzane są pojazdy wyposażone w najnowsze i najbardziej zaawansowane technologie. 4200 salonów sprzedaży i stacji obsługi w ponad 160 krajach gwarantuje wsparcie techniczne niezależnie od tego, w którym miejscu na świecie eksploatowany jest pojazd Iveco.

Więcej informacji o firmie IVECO: www.iveco.com

Więcej informacji o grupie CNH Industrial: www.cnhindustrial.com