Do strajków dołączą pracownicy tyskiego Fiata?

Solidarność w tyskim Fiacie rozpoczyna przygotowania do strajku. W referendum, ogłoszonym przez ten związek, nieznaczna większość załogi opowiedziała się za strajkiem – pisze „Dziennik Zachodni”.

Według informacji gazety, udział w referendum wzięło 1766 spośród 3335 uprawnionych pracowników. Blisko 95 proc. z nich opowiedziało się za strajkiem. Tym samym Solidarność w FAP zapowiada ogłoszenie pogotowia strajkowego i rozpoczęcie przygotowań do czynnej akcji strajkowej.

Związki argumentują swoje działania unikaniem przez zarząd jakichkolwiek poważnych negocjacji na temat podwyżek płac. Związkowcy domagają się wzrostu wynagrodzeń dla wszystkich pracowników spółki oraz Fiata w wysokości 420 zł brutto od 1 lipca 2014 roku oraz tego, by podwyżka za drugie półrocze ubiegłego roku została wypłacona załodze w formie wyrównania. Podobne postulaty zostały zgłoszone w firmach, współpracujących z FAP.

Teraz związkowcy zapowiadają zaostrzenie akcji protestacyjnych. Do tej pory ich działania ograniczały się do wieców. Ostatni odbył się pod koniec stycznia przed bramą zakładu. Wówczas w wiecu informacyjno-protestacyjnym wzięli udział nie tylko pracownicy fabryki Fiata, ale też firm kooperujących z nią. Według protestujących ich zarobki nie zmieniły się od 2011 r., podczas gdy zakład notuje coraz lepsze wyniki.

Tyska fabryka Fiata wyprodukowała w 2014 roku blisko 314 tys. samochodów, wobec 295,7 tys. aut rok wcześniej. Ponad 259 tys. wyprodukowanych w ubiegłym roku aut to marki koncernu Fiat Chrysler Automobiles: Fiat 500 (ok. 189 tys.), Abarth 500 (ok. 9 tys.) i Lancia Ypsilon – (ok. 61 tys.). Pozostała część produkcji to Ford Ka, produkowany w Tychach na mocy umowy z koncernem Ford.

Zakład zanotował wzrost produkcji (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat. Na rok 2015 FAP prognozuje wielkość produkcji podobną do ubiegłorocznej. Przedstawiciele fabryki tłumaczą dobry wynik utrzymującym się popytem na wytwarzane w Tychach auta, głównie Fiata 500, który dominuje w produkcji tyskiego zakładu.

Produkcja tyskiej fabryki Fiata zmniejszała się systematycznie od pięciu lat. W rekordowym 2009 r. zakład wyprodukował 605 tys. samochodów, a rok później 533,5 tys. W 2011 r. produkcja wyniosła 467,7 tys. aut, a w 2012 r. – 348,5 tys. egzemplarzy. Skokowy spadek produkcji wiązał się głównie z zaprzestaniem produkcji modelu panda classic. W 2013 r. z tyskiego zakładu wyjechało 295,7 tys. samochodów. 2014 rok jest pierwszym, kiedy produkcja znów wzrosła.

Z zatrudnieniem przekraczającym 3,3 tys. pracowników Fiat Auto Poland należy do największych pracodawców w woj. śląskim. Spółka jest też liderem eksportu w polskiej branży motoryzacyjnej.

wnp.pl, AUTOR:  PRZEGLĄD PRASY/DZIENNIK ZACHODNI/PAP