Branża motoryzacyjna e-rekrutuje

Branża motoryzacyjna w Polsce to ponad 400 producentów samochodów i części, którzy w sumie zatrudniają ponad 160 tys. pracowników. Każdego dnia dealerzy, fabryki samochodów, dostawcy części oraz biura międzynarodowych koncernów rekrutują kolejnych kandydatów. W III kwartale br. pracodawcy z tego sektora opublikowali (na portalu pracuj.pl) 2 375 ogłoszeń. Coraz częściej korzystają przy tym z narzędzi do kompleksowego prowadzenia procesów rekrutacyjnych.

Z drugiej edycji „Badania opinii i nastrojów przedstawicieli Automotive” przeprowadzonego w czerwcu przez Exact Systems wynika, że ponad 1/3 zapytanych przedstawicieli sektora automotive planuje w drugiej części roku zwiększenie liczby etatów w swoich fabrykach. – To oznacza, że poziom rekrutacji prowadzonych przez motofirmy w ostatnich miesiącach tego toku albo będzie utrzymywał się na dotychczasowym wysokim poziomie, albo będzie jeszcze rósł. W związku z tym także zapotrzebowanie na systemy, które dają możliwość zarządzania dużą liczbą aplikacji, znacząco przyspieszają pracę i umożliwiają realizację dużej liczby projektów rekrutacyjnych jednocześnie, będzie coraz większe, podkreśla Marcin Sieńczyk z eRecruitment Solutions.

Scania, Volkswagen Group Polska, Exact Systems to wybrane firmy, które zdecydowały się na optymalizację swoich procesów rekrutacyjnych poprzez ATS (ang. applicant tracking system). Jest to dedykowana platforma internetowa do zarządzania rekrutacjami, która umożliwia prowadzenie bazy kandydatów, sortowanie aplikacji pod kątem różnych wymagań, publikowanie ogłoszeń rekrutacyjnych oraz komunikację z kandydatami. Zdaniem Beaty Orczyk, specjalisty ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska, efektywna rekrutacja w automotive to proces dopasowany do danego stanowiska, dobrze zaplanowany w czasie oraz wykorzystujący odpowiedne narzędzia diagnostyczne. – Niezbędnym elementem w każdym procesie rekrutacji w automotive jest narzędzie eRecruiter, które pozwala sprawnie zarządzać aplikacjami oraz kontaktować się z kandydatami o każdej porze i z każdego miejsca na świecie, mówi przedstawicielka Scanii.

Współpracę z nami kontynuują także Bawaria Motors/PGA Polska, Faurecia czy Delphi Poland. Dla nich jest to ciekawa alternatywa dla tradycyjnego sposobu rekrutacji prowadzonego ze skrzynek e-mail, a dodatkową zaletę stanowi fakt, że system jest zintegrowany  z różnymi serwisami z ogłoszeniami o pracę, dodaje Marcin Sieńczyk.

Pracodawcy moto-sektora nowych rąk do pracy praktycznie codziennie. Jeśli firma prowadzi jednocześnie kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt procesów rekrutacyjnych, tradycyjne narzędzia takie jak ogłoszenia w gazetach i na portalach, rekrutacje wewnętrzne, rekomendacje nie są wystarczające. Specjaliści ds. HR wspólnie z zarządzającymi firmami coraz częściej wybierają elektroniczne wsparcie dla procesów rekrutacji. Lista korzyści, jakie przynosi jest długa, a najważniejsze z nich dla przedstawicieli automotive to: skrócenie czasu poszukiwania kandydata, odciążenie skrzynek e-mail, gdyż wdrożenie systemu rekrutacyjnego pozwala na zgromadzenie wszystkich aplikacji w jednej bazie, wyłowienie perełek i znalezienie pracownika, który spełnia wymagania oraz idealnie pasuje do DNA firmy, oraz bieżący kontakt z kandydatem.

Dariusz Dengusiak, dyrektor operacyjny w Exact Systems, firmie kontrolującej jakość części samochodowych, mówi: – Usługowa działalność naszej firmy opiera się na rozproszonej po całym kraju strukturze oddziałów, a każdy z naszych klientów ma indywidualne wymagania dotyczące Kontrolerów Jakości dedykowanych do realizacji projektów. Dzięki architekturze systemu eRecruiter poszczególne projekty rekrutacyjne w łatwy sposób dostosowujemy do specyfiki odbiorców, następnie zebrane aplikacje w prosty sposób filtrujemy i wybieramy te najlepiej spełniające określone kryteria. Warto także podkreślić, że na skuteczność procesu rekrutacji w automotive ma istotny wpływ konsekwentnie realizowany proces budowy organizacji przyjaznej indywidualnemu rozwojowi pracownika wspierany odpowiednimi procedurami i narzędziami, mówi Dengusiak.

– Moto-sektor jest bardzo istotną gałęzią polskiej gospodarki. Co prawda nie mamy własnej marki samochodowej, a nasza mapa producentów aut jest dosyć uboga i liczy zaledwie trzy koncerny, to jednak jesteśmy jednym z największych produkcyjnych zagłębi części i akcesoriów w Europie. Z miesiąca na miesiąc słyszymy o kolejnych nowych inwestycjach na terenie naszego kraju, co bardzo istotnie przekłada się na wzrost zatrudnienia. W związku z tym, firmy w branży zatrudniające od kilkuset do nawet kilku tysięcy pracowników, szukają nowych sposobów rekrutacji, które oszczędzą czas, a jednocześnie pozwalają znaleźć najbardziej wartościowych kandydatów, podsumowuje Marcin Sieńczyk, dyrektor zarządzający eRecruitment Solutions.

AUTOR:  WNP.PL (AG)