Polska Izba Motoryzacji, we współpracy z Grupą Ekspertów Izby, w skład której wchodzą przedstawiciele firm z sektora przemysłu motoryzacyjnego, dokonała oceny skuteczności polskiej polityki gospodarczej wobec wyzwań stojących przed tym sektorem w ciągu najbliższych pięciu lat. Pod lupę wzięto instrumenty skierowane do potencjalnych inwestorów, a także warunki inwestycyjne i prowadzenia działalności.
W przedmiotowej ocenie rynku wskazano na bardzo istotne dla rozwoju sektora przemysłu motoryzacyjnego w Polsce obszary, które w najbliższej przyszłości powinny znaleźć odzwierciedlenie w działaniach polskiego rządu. Eksperci wskazali na problemy, z jakimi ma do czynienia przemysł motoryzacyjny oraz priorytety, które wymagają pilnego działania.
Żółte kartki
Pierwszą żółtą kartkę otrzymały działania skierowane do producentów pojazdów szukających lokalizacji dla nowej inwestycji. Zdaniem ekspertów polskie instytucje zbyt słabo starają się zdobyć względy inwestorów. – Na szczególną uwagę zasługuje procedura od pierwszego kontaktu z potencjalnym inwestorem do uruchomienia zakładu. Inwestorzy oceniają ten czas na 24 miesiące. Każde skrócenie tego okresu jest atutem w procesach negocjacyjnych i znacznie poprawi atrakcyjność inwestycyjną Polski na tle innych krajów – mówi Luk Palmen, prezes zarządu InnoCo, członek Grupy Ekspertów PIM. Dlatego zaleca się coroczną analizę procedur administracyjno-prawnych dla nowych inwestycji, dokonanie usprawnień oraz stworzenie katalogu dobrych praktyk dla samorządów lokalnych.
Eksperci zwracają uwagę na to, że w całym łańcuchu wartości, coraz to istotniejszą rolę odgrywają dostawcy i poddostawcy. – Firmy te są dzisiaj silnie reprezentowane w Polsce. Ich przedstawiciele widzą przyszłość krajowej motoryzacji przede wszystkim w określonych niszach – podkreśla Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, członek Grupy Ekspertów PIM. – Jednak w procesie podejmowania przez dostawców i poddostawców decyzji lokalizacyjnych kolejnych projektów, centrale koncernów patrzą na całościowy pakiet zachęt, w tym, na ominięcie lub przynajmniej skrócenie procedury administracyjnej przy uruchamianiu kolejnego projektu inwestora, który w strefie prowadzi już działalność gospodarczą – dodaje Paweł Gos.
Priorytety w polskiej motoryzacji
Eksperci nie mają wątpliwości, że polska oferta inwestycyjna jest wciąż atrakcyjna dla przemysłu motoryzacyjnego. Jednocześnie wskazują obszary, które w najbliższej przyszłości wymagają pilnej korekty:
- Edukacja i rynek pracy:
Edukacja na poziomie szkół zawodowych i technicznych: uruchomienie modularnego kształcenia z uwzględnieniem praktyk w firmach. Głos sektora motoryzacji potrzebny jest w debacie o przyszłości szkół zawodowych i technicznych w Polsce.
Edukacja na poziomie uczelni wyższych: intensyfikowanie dialogu między przedstawicielami kierunków technicznych a przedsiębiorstwami w zakresie wdrożenia programów, które przygotowują przyszłych inżynierów do pracy w motoryzacji.
Lokalne pakty zatrudnienia: firmy motoryzacyjne coraz częściej angażują się w szkolenia nowych pracowników, a dodatkowe koszty obciążają budżety firm i osłabiają ich pozycję.
Z drugiej strony przewidziane są kolejne środki z Europejskiego Funduszu Społecznego na projekty szkoleniowe w latach 2014-2020. Firmy apelują o skoordynowane działań na poziomie lokalnym, aby zapobiec nieodpowiedniemu rozdysponowaniu środków na ogólne szkolenia.
- Prawo:
Stabilny system podatkowy: jednoznaczne interpretacje zapisów prawa podatkowego.
Elastyczny Kodeks Pracy: zmiany w „Kodeksie Pracy”, „Ustawie o Związkach Zawodowych” oraz „Ustawie o szczególnych rozwiązaniach na rzecz ochrony miejsc pracy, związanych z łagodzeniem skutków spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców” stanowią właściwy początek procesu uelastycznienia rynku pracy w Polsce.
Polityka ochrony środowiska: sektor motoryzacji stawia na innowacyjne procesy produkcji, a jednocześnie zwraca uwagę na skuteczne zarządzania zasobami, w tym energią i materiałami. Przewidując odpowiednie nakłady w tym zakresie na najbliższe lata, firmy oczekują rzetelnej współpracy z samorządami lokalnymi i agendami rządowymi w zakresie ochrony środowiska.
- Finanse:
Motoryzacja postrzegana jest w innych krajach, jako istotny napęd rozwoju gospodarczego i inicjator nowych technologii dla krajowej gospodarki. W związku z tym, przy każdej poważniej inwestycji prowadzone są negocjacje dotyczące rządowego wsparcia finansowego, które przekonują inwestora do podjęcia ostatecznej decyzji. W Polsce brak jest stosownych rynkowych instrumentów finansowych, które pozwolą polskim firmom motoryzacyjnym dokonywać kapitałochłonnych inwestycji.
– Ważnym zagadnieniem poruszanym w branży jest zwiększenie płynności finansowej przedsiębiorstw oraz zabezpieczenie transakcji z odbiorcami. Nie bez znaczenia są nowoczesne materiały kompozytowe i technologie, które są szansą dla rodzimego sektora motoryzacyjnego. Wymaga to jednak dużych nakładów finansowych, a te z kolei potrzebują przychylności rządu oraz stabilnego prawa – podsumowuje Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji.
Powyższy artykuł powstał na podstawie zapisu dyskusji, podczas konferencji AutoEvent (11-13 czerwca, 2013, Zawiercie), organizowanej cyklicznie przez Polską Izbę Motoryzacji. AutoEvent dedykowany jest przemysłowi motoryzacyjnemu.
***
AutoEvent – Doroczna konferencja przemysły motoryzacyjnego Konferencja organizowana przez Polską Izbę Motoryzacji dedykowana sektorowi przemysłu motoryzacyjnego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Dwudniowe wydarzenie przyciąga średnio 300 uczestników. Obfituje w wykłady merytoryczne, rozmowy kooperacyjne B2B, wystawę branżową i pokazy samochodów. Rozstrzygany jest również plebiscyty w kategoriach „Inwestycja Roku” oraz „Menedżer Roku”. Partnerami strategicznymi konferencji są m.in. ministerstwa, strefy ekonomiczne, firmy doradcze i analityczne.
Polska Izba Motoryzacji (PIM)
Polska Izba Motoryzacji jest organizacją samorządu gospodarczego zarejestrowaną na podstawie Ustawy o izbach gospodarczych. Powstała w 1994 roku i skupia przedstawicieli szeroko rozumianego sektora motoryzacyjnego. Zrzesza zarówno małe jak i duże przedsiębiorstwa i stowarzyszenia działające w Polsce.
Polska Izba Motoryzacji dociera m.in. do producentów części i komponentów (przemysł motoryzacyjny), dealerów samochodów, autoryzowanych i nieautoryzowanych stacji obsługi, producentów i dystrybutorów wyposażenia warsztatów, importerów/ producentów, serwisów i dealerów jednośladów, stowarzyszeń skupiających firmy sektora motoryzacyjnego oraz mediów motoryzacyjnych.
Kontakt dla mediów:
Marcin Budziewski
Kierownik Biura Prasowego PIM
M: +48 662 72 95 14
E: budziewski@pim.pl
Sylwia Maj
Biuro Prasowe Exact Systems
M: +48 503 701 452
E: sylwia.maj@zoom-bsc.pl