XVI Spotkanie Dywizji Dostawców. Słowacja 2013
Zwiedzanie dwóch fabryk – Volkswagen Slovakia i KIA Motors Slovakia, mini konferencja i rozmowy kooperacyjne B2B, to efekt trzydniowego rekonesansu Dywizji Dostawców w Słowacji.
W dniach 23 – 25 kwietnia br. miało miejsce kolejne wydarzenie dedykowane firmom z sektora przemysłu motoryzacyjnego, czyli XVI Spotkanie Dywizji Dostawców przy Polskiej Izbie Motoryzacji. Tym razem jednak spotkanie odbyło się za granicą – w Słowacji. Współorganizatorem wyjazdu było BIC Bratislava, s.r.o. (Centrum Biznesu i Innowacji), które reprezentuje Słowację w ramach Enterprise Europe Network. Z kolei Polską Izbę Motoryzacji reprezentowała Pani Bożena Oleksy, Członek Prezydium Rady oraz Pan Janusz Kobus, Wiceprezes Izby.
Przyznać trzeba, że tempo tegorocznego wyjazdu było zawrotne – począwszy od wczesnorannych godzin wyjazdu z Katowic i zwiedzanie niejako „z marszu” fabryki Volkswagena, przez całodzienne zintensyfikowane rozmowy B2B dnia następnego aż po wizytę dnia trzeciego we wczesnych godzinach przedpołudniowych w fabryce KIA w Żylinie. Do Polski (Katowic) wróciliśmy ok. godziny 16.00. Więc dwie a w sumie trzy – ponieważ niektórzy przez całą noc jechali samochodami do miejsca zbiórki – nieprzespane noce wymagały od wszystkich pełnej mobilizacji aby zobaczyć i niejako „załatwić’ wszystko. Tym bardziej, że fani piłki nożnej nie odpuszczali i dwa wieczorne mecze stały się pozycją obowiązkową w obleganych knajpkach bratysławskiej Starówki.
Pierwszego dnia wyjazdu zwiedzaliśmy fabrykę Volkswagena, która zlokalizowana jest koło Bratysławy. Jednak „co kraj to obyczaj” chciałoby się rzec, gdyż słowacki Volkswagen ma zgoła inne podejście do zwiedzających niż ma to miejsce w Polsce: wejście na teren fabryki, mimo że symbolicznie ale jest płatne a przewodnikami są studenci. Z rozmów z nimi wynika jednak fakt, że słowacka fabryka VW cieszy się tak dużym zainteresowaniem, iż podjęto decyzję o takiej właśnie formie zwiedzania, czyli utworzenia specjalnej komórki odpowiadającej za wycieczki. Przyznać trzeba, że ze strony VW zabrakło ekspertów, którzy byliby w stanie odpowiedzieć na pytania z natury trudnych, bo przecież z zawodowcami w dziedzinie automotive VW miał do czynienia.
W spotkaniu XVI Dywizji Dostawców w Słowacji wzięło udział 36 osób z Polski
Niedosyt ten został jednak skutecznie zrekompensowany podczas wizyty w fabryce KIA. Była to wyjątkowa okazja zobaczenia całego procesu produkcji samochodów, czyli począwszy od tłoczenia elementów karoserii, poprzez lakiernię, montaż poszczególnych elementów aż po finalne, pierwsze uruchomienia. Szczególnie tłocznia, nawet na tych, którzy niejedną fabrykę w życiu widzieli, wywarła oszałamiające wrażenie. Co ważne, produkcja samochodów KIA, względem Volkswagena jest w dużej mierze zautomatyzowane. W KIA odczuwać się dało ład i porządek na hali produkcyjnej oraz spokojną atmosferę pracy.
Drugi dzień spotkania Dywizji Dostawców to ponad 100 przeprowadzonych rozmów B2B.
Nieoceniony i w rzeczywistości najważniejszy pod względem biznesowym był drugi dzień wyjazdu, kiedy to miały miejsce spotkania kooperacyjne B2B. Uczestnikami rozmów oprócz przedstawicieli firm z Polski i Słowacji byli również Czesi, Słoweńcy, Węgrzy, Niemcy, Szwedzi i Austriacy. Większość z uczestników opuszczało salę z przekonaniem, że jeżeli nie wszystkie rozmowy przełożą się na kontrakty, to kilka z pewnością. Powiało więc dużym optymizmem. Z rozmów z obecnymi Polakami jak i przedstawicielami firmami z innych krajów wynika jasny przekaz, że właśnie możliwość rozmów w skali międzynarodowej są tym kierunkiem, którego niemalże każdy oczekuje. Dlatego Polska Izba Motoryzacji, organizator tegorocznej konferencji „AUTOEVENT 2013” (11-13 czerwca, Zawiercie) w tym roku na rozmowy B2B z partnerami z innych państw stawia duży nacisk.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się możliwość rozmów kooperacyjnych z przedstawicielem PSA.
PODZIĘKOWANIA
Polska Izba Motoryzacji składa serdeczne podziękowania Panu Dr. inż. Stefanowi Vratnemu i Panu inż. Peterowi KOPKÁŠ z BIC Bratislava, spol. s r.o., Business & Innovation Centre, Enterprise Europe Network Slovakia za pomoc w organizacji tego wydarzenia, w tym zwiedzanie obu fabryk oraz efektywne spotkania kooperacyjne B2B.
Z kolei wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział, w tym za cierpliwość i wyrozumiałość wynikającą z napiętego programu jak i różnic kulturowych – nieznacznych ale jednak różnic.