12 kwietnia na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się konferencja zatytułowana „Elektromobilność i paliwa alternatywne w Polsce do 2030 roku z perspektywy rynkowej i regulacyjnej”. W wydarzeniu, zorganizowanym przez Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy oraz Wydział Zarządzania UW, uczestniczył między innymi Prezes Polskiej Izby Motoryzacji, Janusz Kobus.
W panelu dyskusyjnym, Transport zero i niskoemisyjny w kolejnych latach – dylematy i wyzwania dla krajowego ekosystemu dyskutowano o głównych trendach rozwoju elektromobilności i paliw alternatywnych oraz o zmianach w globalnym przemyśle motoryzacyjnym. Rozmowy skupiały się również na strategiach rozwoju transportu niskoemisyjnego oraz planach produkcyjnych i eksportowych pojazdów elektrycznych i wykorzystujących paliwa alternatywne.
W swojej wypowiedzi, Prezes Janusz Kobus podkreślił problemy i wyzwania związane z obecnymi regulacjami wsparcia elektromobilności: „UE wyznaczyła sobie zbyt ambitne cele, zapewniła instrumenty wsparcia ale nie zastanowiła się kto z nich będzie korzystał. Istnieje duże zagrożenie, że korzystać z tego będą producenci chińscy. Dlatego ważna jest odpowiedzialna polityka handlowa, podobna do amerykańskiej, która będzie chronić europejskich przedsiębiorców.”
Kobus również wskazał na potrzebę kompleksowej analizy śladu węglowego: „Musimy uczciwie podejść do systemu pomiaru śladu węglowego, aby rzetelnie określić emisyjność związaną z pełnym cyklem produkcji pojazdów elektrycznych. A z badań wynika, że energetyki nie są najmniej emisyjnym typem pojazdów, a hybrydy.”
Prezes Polskiej Izby Motoryzacji podkreślił również konieczność rozsądnych regulacji: „Regulacje, które wprowadza Unia muszą być skuteczne. Obecny system sprawia, że stracimy konkurencyjność, gdyż nasze firmy nie są jeszcze przygotowane do tak szybkich zmian. Koszty wzrosną, co najbardziej uderzy w najbiedniejszych użytkowników.”
Na koniec dyskusji Prezes Kobus wyraził nadzieję na przemyślane rozwiązania i adaptacje, które będą bardziej skuteczne, przy jednoczesnym pamiętaniu o końcowym odbiorcy .
Polska Izba Motoryzacji była partnerem konferencji.