BSI (British Standards Institution) to instytucja ściśle związana ze standardami i normami międzynarodowymi. Firma została założona w 1901 r. i była pierwszą na świecie Krajową Jednostką Standaryzacyjną.
Działając na mocy Przywileju Królewskiego opracowuje i dostarcza produkty oraz najwyższej jakości usługi, dostosowane do wymagań każdej organizacji. BSI certyfikowało tysiące firm na świecie podnosząc skuteczność i efektywność ich działań. Porfolio firmy obejmuje ponad 30 tysięcy wykorzystywanych obecnie norm, stanowiących bogate źródło wiedzy i najlepszych praktyk.
BSI jako najstarsza na świecie organizacja normalizacyjna utrzymuje rolę lidera w opracowaniu norm międzynarodowych. Jest jednym z członków – założycieli ISO (Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej) oraz stałym członkiem jej Rady, a także Rady jej europejskiego odpowiednika CEN (Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego).
Ponad 100 lat temu BSI stała się pionierami w dziedzinie norm. Dzisiaj cieszy się pozycją lidera na tym rynku. Pomaga ponad 80 000 organizacji ze 182 krajów w zdobyciu przewagi nad konkurencją – począwszy od największych światowych marek po małe i średnie ambitne przedsiębiorstwa lokalne. Jako jedna z nielicznych organizacji, które faktycznie od początku do końca rozumieją normy, nie tylko ocenia, na ile dobrze spełniane są wymagania ale także tworzy nowe normy od podstaw i szkoli globalnie zespoły pracowników w kierunku stosowania ich i zwiększania efektywności.
BSI to wieloletnie doświadczenie na rynku polskim – ma ponad 800 klientów w Polsce, a w ciągu roku szkoli ponad 3000 osób.
BSI nie tylko pomaga podnosić efektywność organizacji, ale również zwiększa zaufanie jej klientów, ponieważ Symbol Certyfikacji firmy jest uznanym na świecie symbolem wiarygodności.
Wartości korporacyjne obejmujące uczciwość, ciągłe doskonalenie i zaangażowanie stanowią podstawę wszystkich działań.
Sektory gospodarki
BSI oferuje rozwiązania niemalże dla każdego sektora gospodarki i rozwiązania dostosowane do potrzeb każdej organizacji.
BSI wspiera m.in. takie sektory gospodarki jak:
- Bankowość
- Bezpieczeństwo
- Budownictwo
- Energia
- Górnictwo
- Infrastruktura
- Inżynieria
- Jakość i Doskonalenie w Biznesie
- Lotnictwo
- Metrologia i Systemy Pomiarowe
- Motoryzacja
- Ochrona danych
- Pożarnictwo
- Produkcja
- Recykling
- Rolnictwo
- Ryzyko
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Środowisko
- Teleinformatyka i telekomunikacja
- Transport i logistyka
- Zarządzanie Informacjami
Normy BSI:
ISO 9001:2015 Zarządzanie Jakością
ISO 14001:2015 Zarządzanie Środowiskowe
OHSAS 18001 / ISO 45001 Zarządzanie Bezpieczeństwem i Higieną Pracy
IATF 16949:2016 Zarządzanie Jakością w Przemyśle Motoryzacyjnym
ISO/IEC 27001 Zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji
PAS 99 Zintegrowane Systemy Zarządzania
ISO 22301 Zarządzanie Ciągłością Działania
ISO 50001 Zarządzanie Energią
ISO 31000 Zarządzanie Ryzykiem
Usługi świadczone przez British Standards Institution:
- Certyfikacja
- Analiza luk
- Szkolenia ISO
- Certyfikacja wyrobów (Kitemark™)
- GHG EU ETS Weryfikacja Emisji CO2
- CHP Kogeneracja
- Tworzenie nowych norm
- Konferencje i Wydarzenia
- Subskrypcja informacji o normach
- Baza wiedzy ISO
- Cyber Security Information Resilience
- Trwałość Organizacji
Czy Kitemark™ zastąpi normę CE?
Rozmowa z Marcinem Szopą, Commercial Branch Managerem w BSI Group Polska
BSI jest międzynarodową jednostką certyfikującą sektor przemysłu motoryzacyjnego w Wielkiej Brytanii. Świadczy o tym chociażby lista Forbs, gdzie pierwszych 50 firm z automotive jest certyfikowanych właśnie w BSI. Mam na myśli podmioty działające na rynku brytyjskim.
Jakie znaczenie dla firm spoza Wielkiej Brytanii będzie miało ewentualne wyjście tego kraju z Unii Europejskiej?
Jeżeli losy Brexit’u pójdą w kierunku tzw. twardego rozwiązania, będzie to oznaczało, że Wielka Brytania opuści strefę zgodności CE. Wówczas w to miejsce będzie musiało pojawiać się inne oznaczenie.
BSI, działający na mocy Przywileju Królewskiego został wyznaczony przez – Królową Brytyjską – do zabezpieczenia pod kątem tej ewentualnej luki. Otóż w Wielkiej Brytanii istnieje taki znak jak Kitemark™, który jest rozpoznawalny przez ponad 93% społeczeństwa. Być może właśnie Kitemark™, będzie alternatywą dla obecnego CE. Dlatego firmy, które produkują gotowe wyroby, i które będą chciały utrzymać swoją obecność na terenie wielkiej Brytanii, prawdopodobnie będą musiały o takie oznaczenie się postarać i sprostać takiej certyfikacji. Warto zaznaczyć, że marka Kitemark™ jest wysoko rozpoznawalna w krajach Bliskiego Wschodu i, coraz bardziej, w Europie. Tym samym Kitemark™ otwiera producentom możliwość zaistnienia na tych rynkach.
Jeżeli natomiast dojdzie do tzw. soft brexitu to niewykluczone, że nic się nie zmieni w kwestii samego znaku CE, a przynajmniej nie teraz.
Jaką ofertę dla przemysłu motoryzacyjnego, tzw. automotive ma BSI?
BSI jest jednostką, która tworzy standardy, czego inne jednostki certyfikujące nie robią. Większość standardów dzisiaj obowiązujących, głównie ISO, było standardami tworzonymi kiedyś na podstawie norm tworzonych właśnie przez BSI.
W motoryzacji natomiast działamy głównie w trzech obszarach. Są to usługi certyfikacyjne dla motoryzacji, usługi szkoleniowe, w tym narzędzia stosowane w przemyśle motoryzacyjnym i dotyczące procesów oraz tzw. usługi profesjonalne dla motoryzacji. Usługi profesjonalne to szerokorozumiane podejście do zabezpieczenia organizacji przed różnego rodzaju problemami, kryzysami związanymi czy to z zasobami ludzkimi, rynkiem, awariami w zakładzie, zagrożeniami związanymi z cyberprzestrzenią (symulacje ataków, zabezpieczenia sprzętu, etc.).
Swego czasu było dużo szumu wokół zmiany normy z ISO TS na IATF. Obecnie jednak tak jakby temat ten przycichł. Dlaczego?
Obecnie trwa tzw. okres przejściowy, który skończy się w roku 2018. Okres przejściowy to nic innego jak zmiana z ISO TS na IATF, i co ważne, w ramach tej samej jednostki certyfikującej. Otóż wszystkie przejścia z normy ISO TS na IATF odbywają się na zasadzie re-certyfikacji. Musi być ona jednak przeprowadzona w ramach tej samej jednostki. To swoistego rodzaju reset rynku, ale cóż – takie są reguły IATF.
W związku z tym, wielkich wyzwań dla jednostek certyfikujących w tym obszarze w branży motoryzacyjnej w najbliższym czasie nie będzie. Sam sektor będzie się natomiast silnie rozwijał, co ma odzwierciedlenie w inwestycjach, eksporcie i w ogóle w kondycji firm motoryzacyjnych. Również z racji właśnie inwestycji i pojawiających się nowych firm dostawczych pewien ruch, mimo, że nieznaczny, będzie oczywiście widoczny w obszarze certyfikatów ISO 9001, trochę IATF oraz wewnętrznych standardów wymaganych przez OEM.
Czy istnieje coś takiego w branży T&C jak kodeks dobrych praktyk? Co może a czego nie może robić jednostka certyfikacyjna?
Obostrzenia te nie tyle wynikają z jakiegoś kodeksu dobrych praktyk, co raczej z zasad akredytacji. Główną zasadą jest bezstronność i obiektywizm. W przypadku akredytacji, niezależność polega na tym, że nie wolno świadczyć usług consultingowo – szkoleniowych firmom, które się certyfikuje. Bardzo duży nacisk stawia na to właśnie IATF.
Dziękujemy za rozmowę
__________________________________________________
Marcin Szopa. Absolwent Wydziału Fizyki na Uniwersytecie Śląskim – kierunek: „Fizyka teoretyczna cząstek elementarnych”. Ukończył również Podyplomowe Studia „Menedżer Jakości” na Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Posiada 15 lat doświadczenia w obszarze potwierdzania zgodności, które zdobywał w międzynarodowych jednostkach certyfikujących TÜV Nord, DEKRA Certification, a obecnie BSI. W DEKRA Certification pracował jako Dyrektor Sprzedaży w obszarze Business Assurance, w tym m.in. certyfikacji systemów zarządzania i szkoleń. Był tam odpowiedzialny za przygotowanie i rozwój strategii sprzedażowych, w tym kreowanie polityk cenowych, rozwój biznesu i kierowanie zespołem sprzedaży. Jest jednym z uczestników międzynarodowego programu DEKRA General Management Training. Od 2016 roku zarządza polskim oddziałem BSI Group obejmując stanowisko Commercial Branch Managera, odpowiedzialnego za całość działań BSI w Polsce, Czechach, Słowacji, Ukrainie i krajach Bałtyckich. Posiada szerokie kompetencje w dziedzinie zarządzania i technik sprzedaży. Prywatnie zapalony żeglarz.
__________________________________________
Kontakt:
BSI Group Polska
- Królewska 16,
00-103 Warszawa Polska
Tel. + 48 22 330 61 80
Faks +48 22 330 61 81
szkolenia@bsigroup.com