Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o wynikach handlu hurtowego w lutym 2022 roku
Sprzedaż okazała się o 4,0% wyższa niż w styczniu br. i jednocześnie o 32,7% wyższa niż w analogicznym okresie 2021 roku.
W lutym często obserwowane jest lekkie odbicie po wcześniejszych spadkach wynikających z wygaśnięcia szczytu zaopatrzenia w okresie świąteczno-noworocznym.
Na ogólne zwiększenie sprzedaży hurtowej w lutym (o 4,0%) wpłynęły wzrosty w takich grupach jak: agd, rtv, artykułów użytku domowego (o 13,6%); półprodukty i odpady pochodzenia nierolniczego oraz złom (o 10,7%); niewyspecjalizowane (o 4,9%); napoje alkoholowe i bezalkoholowe (o 3,5%); żywność (o 1,3%); sprzedaż realizowana na zlecenie (o 0,1%). W stosunku do stycznia spadła natomiast sprzedaż hurtowa narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyn, urządzeń i dodatkowego wyposażenia (o 6,4%); kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych (o 4,2%); oraz wyrobów tytoniowych (o 3,2%).
Dane w ujęciu rocznym pokazują wzrosty sprzedaży hurtowej we wszystkich grupach. Powyżej 40% wzrosła w stosunku do lutego ub. roku sprzedaż w grupach: niewyspecjalizowane (o 49,7%); półprodukty i odpady pochodzenia nierolniczego oraz złom (wzrost o 49,6%); oraz agd, rtv, artykuły użytku domowego (wzrost o 40,5%). Wyniki sprzedaży w pozostałych grupach wyglądały następująco: żywność (wzrost o 32,9%); kosmetyki i wyroby farmaceutyczne (wzrost o 22,1%); narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyny, urządzenia i dodatkowe wyposażenie (wzrost o 16,4%); sprzedaż realizowana na zlecenie (wzrost o 15,0%); wyroby tytoniowe (wzrost o 9,7%); napoje alkoholowe i bezalkoholowe (wzrost o 8,8%).
W lutym nowe zamówienia w przemyśle wzrosły w ujęciu rocznym o 32,5% (w styczniu były o 35,9% wyższe r/r). Poziom zamówień eksportowych był o 28,4% wyższy niż przed rokiem (w styczniu zamówienia eksportowe wzrosły o 33,3% r/r).