Amerykański producent elementów napędowych myśli o rozbudowie zakładu w Świdnicy za prawie 200 mln zł.
Kolejna firma motoryzacyjna chce inwestować w Polsce. Z informacji „PB” wynika, że nad rozbudową fabryki w Świdnicy zastanawia się AAM, producent części motoryzacyjnych z Detroit. W planach na wiosnę 2014 r. jest inwestycja za 46 mln EUR (192,7 mln zł), dzięki której mogłoby powstać ponad 240 miejsc pracy. Biuro prasowe AAM nie odpowiedziało na pytania „PB” w tej sprawie.
Projekt w toku
Spółka weszła do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (WSS) Invest-Park w 2009 r. i obiecała do 2015 r. 160 mln zł inwestycji i zatrudnienie 200 osób.
— Nie otrzymaliśmy od firmy żadnych informacji na temat nowego projektu, ale jeśli będzie miała takie plany, przyjmiemy ją z otwartymi ramionami — zapewnia Barbara Kaśnikowska, prezes WSSE.
AAM produkuje w Świdnicy m.in. mechanizmy różnicowe, moduły napędowe i systemy napędów na cztery koła. Na świecie ma 11,7 tys. pracowników i 30 fabryk w 13 krajach, a przychody za 2012 r. wyniosły 2,9 mld USD. Do Świdnicy AAM trafił trochę przez przypadek. W 2008 r. spółka miała zbudować za 40 mln EUR fabrykę w Oławie. Kupiła już nawet działkę w WSSE. Ale w 2008 r. Remy Automotive, amerykański producent alternatorów, wycofał się z produkcji w Polsce i sprzedał AAM swój zakład w Świdnicy. Spółka postawiła warunek: zakład miał szybko znaleźć się w specjalnej strefie ekonomicznej. Tak się stało. Wtedy firma zrezygnowała z inwestycji w Oławie.
Planują i inwestują
Plany AAM są na bardzo wczesnym etapie i nie wiadomo, czy Polska zdobędzie ten projekt. Takich potencjalnych inwestycji jest więcej. GM może wydać 1,5 mld zł na rozbudowę fabryki silników w Tychach. Michelin natomiast myśli o kolejnej inwestycji w Olsztynie — do 500 mln EUR, które już włożył w zakład opon, chce dodać niemal 380 mln zł. To plany. Ale niektóre spółki motoryzacyjne już podjęły decyzje. Np. na terenie Katowickiej SSE spółka Automotive Lighting Polska, firma z grupy Magneti Marelli, zajmująca się produkcją oświetlenia samochodowego, zainwestuje w Sosnowcu 116 mln zł i utrzyma 1050 miejsc pracy, a Dayco Poland, producent części do silników, wyda w Tychach 76 mln zł i zatrudni 265 osób. W Krakowskiej SSE Brembo Poland zainwestuje prawie 120 mln zł i utworzy co najmniej 25 miejsc pracy w nowym zakładzie w Niepołomicach, gdzie grupa planuje utworzenie centrum kompetencyjnego produkcji elementów hamulcowych. Valeo natomiast ma aż dwie inwestycje — w Skawinie za 92,6 mln zł, tworzącą 433 etaty, i w Chrzanowie za 37,2 mln zł. W łódzkiej strefie Hutchinson wyda 75 mln zł i stworzy 250 miejsc pracy w szóstym w Polsce zakładzie.
Puls Biznesu , Małgorzata Grzegorczyk