ZPL: koronawirus a leasing

 
Jak wynika z analiz Związku Polskiego Leasingu (ZPL), branża
leasingowa 2020 rok rozpoczęła od niewielkiego wzrostu dynamiki
w zakresie udzielonego finansowania na poziomie 0,4% r/r za
pierwsze dwa miesiące br.
 
Zmiany w rynku leasingu w 2020 vs. 2019 rok.
 
W całym 2019 zanotowano 5,8% spadek w porównaniu z rokiem 2018.
W styczniu 2020 zanotowano 5,5% spadek w porównaniu ze styczniem
2019. W lutym 2020 zanotowano już 6% wzrost w porównaniu z lutym
ubiegłego roku
 
Główne czynniki wpływające na 0,4% dynamikę rynku w okresie styczeń
– luty 2020 roku:
– Utrzymujący się wysoki popyt konsumpcyjny i dobra sytuacja na rynku
pracy
– Pogarszająca się sytuacja w transporcie drogowym towarów, w
szczególności transporcie międzynarodowym.
 
Tegoroczny wynik leasingu jest już poniżej korzystnych i wciąż mocnych
trendów, jakie utrzymywały się w całej polskiej gospodarce w dwóch
pierwszych miesiącach 2020 roku. Wyniki rynku leasingu wskazują na
ostrożną postawę polskich przedsiębiorców wobec spowolnienia w
Eurolandzie. W części może ona też wynikać z pierwszych sygnałów o
epidemii COVID-19, które od końca stycznia coraz szerzej zaczęły się
pojawiać w prasie i w internecie.
 
Sytuacja kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, w ocenie ZPL,
będzie niewątpliwie oddziaływać negatywnie na nastroje konsumenckie i
sytuację na rynku pracy, a także negatywnie wpłynie na szeroką pojętą
branżę transportową, na którą składają się zarówno międzynarodowy
transport drogowy, międzynarodowy transport osobowy, krajowy
transport osobowy.
 
Koronawirus i działania osłonowe
 
Dlatego też branża leasingowa podjęła szereg działań osłonowych na
rzecz polskich przedsiębiorców, w tym m.in. poprzez umożliwienie odroczenia bieżących zobowiązań na okres od 3 do 6 miesięcy oraz
wskazała na konieczne do podjęcia dalsze działania osłonowe w ramach
przygotowywanej przez Rząd RP tzw. „tarczy antykryzysowej”.
 
Analizy ZPL pokazują, że przyjęta 28 marca 2020 roku przez Sejm RP
tarcza antykryzysowa umożliwia m.in.:
 
W ramach współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju:
 
– Uzyskanie pożyczek, gwarancji i poręczeń przez firmy leasingowe i ich
klientów.
 
– Stworzenie mechanizmu re-gwarancji umów leasingowych zawartych
przez przedsiębiorców, którego celem jest minimalizacja ryzyka
wypowiadania umów leasingowych przedsiębiorcom, których model
biznesowy został najbardziej dotknięty przez pandemię COVID-19.
 
– Ubezpieczenie transakcji leasingowych, w tym z przeznaczeniem dla
branży transportowej, w ramach współpracy z KUKE.
 
– Odroczenie w czasie wejścia w życie wielu aktów prawnych, w tym
przepisów o objęciu ochroną konsumencką jednostek działalności
gospodarczej (JDG). Przepisy ustawy o tarczy antykryzysowej odroczyły
wejście w życie tych regulacji do 31.12.2020 r.
 
W dalszych pracach nad tarczą antykryzysową branża leasingowa
postuluje, aby umożliwić:
 
– Zawieranie umów leasingowych na finansowanie inwestycji polskich
przedsiębiorstw przy udziale środków komunikacji elektronicznej
(wymagana jest tu zmiana kodeksowa, umożliwiająca zawieranie umów
w formie dokumentowej, która obejmie m.in. zawieranie kontraktów via e-
mail)
 
– Aneksowanie umów leasingu z wykorzystaniem środków komunikacji
elektronicznej (jak wyżej)
 
– Wakacje leasingowe bez konieczności ponoszenia, przez
przedsiębiorców, dodatkowych obciążeń o charakterze podatkowym
 
– Przekazywanie nieopodatkowanych darowizn na rzecz wszystkich
podmiotów realizujących zadania na rzecz ochrony zdrowia i innych
działań temu towarzyszących, mających na celu przeciwdziałanie
COVID-19.
 
Firmy leasingowe zawierają każdego roku ponad pół miliona umów
leasingu, co w 2018 roku pozwoliło zrealizować 29% inwestycji przez
polskich przedsiębiorców, a udział leasingu w polskim PKB wyniósł blisko
4% co było najwyższym wskaźnikiem w Europe. W czasach gdy klienci
unikają bezpośredniego kontaktu, spotkania z klientami nie służą
podejmowanym działaniom epidemiologicznym, utrzymanie takiego
poziomu aktywności nie jest możliwe. Zdaniem ZPL umożliwienie
zawierania umów leasingu w formie dokumentowej, z wykorzystaniem
środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności posiadania
podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego
certyfikatu pozwoli zminimalizować negatywne skutki dzisiejszego
kryzysu.
 
Powyższe rozwiązanie ZPL proponuje zastosować także dla potrzeb
aneksowania umów leasingu związanych z wakacjami leasingowymi.
 
Umowy aneksowane w związku z wakacjami leasingowymi nie powinny
być obciążone dodatkowymi, dla przedsiębiorców, skutkami
podatkowymi tj. brakiem możliwości:
 
– zaliczenia w całości rat leasingowych do kosztów podatkowych w
przypadku leasingu operacyjnego samochodów osobowych objętych
limitem 150 tysięcy złotych,
 
– wykupienia przez leasingobiorcę przedmiotu leasingu po cenie z góry
ustalonej przy podpisaniu umowy leasingu w przypadku umów, które
podlegały w przeszłości cesji.
 
Związek Polskiego Leasingu uważa, że umożliwienie odjęcia od
podstawy opodatkowania kwoty darowizn przekazanych na rzecz
wszystkich podmiotów realizujących zadania na rzecz ochrony zdrowia
zachęci firmy do wspierania tego typu działań.
 
Źródło: Związek Polskiego Leasingu