Wyjątkowa sytuacja w Europie niekorzystnie wpłynęła na dostawy AUDI AG we wrześniu

– Sprzedaż we wrześniu niższa o 22 procent, licząc natomiast rok do roku, o 2 procent wyższa
– Podobne wyniki odnotowane również w Polsce – sprzedaż we wrześniu niższa o 29,51 procent, licząc od początku roku wyższa o 24,46 procent
– Wzrost w Chinach i w Ameryce Północnej, wyjątkowo niekorzystne wyniki w Europie
Ingolstadt, 5 października 2018 r. We wrześniu 2018, AUDI AG dostarczyło klientom na całym świecie 139 150 samochodów. To o 22 procent mniej, w porównaniu z rekordowym wynikiem z analogicznego miesiąca roku 2017. Po dwóch miesiącach ponadprzeciętnej, spowodowanej wyprzedażą stanów magazynowych sprzedaży w Europie, coraz bardziej puste place magazynowe oraz ograniczenia w portfelu sprzedażowym miały negatywny wpływ na wrześniowe dostawy na Starym Kontynencie. W ubiegłym miesiącu koncern z Ingolstadt sprzedał tu o 55,5 procent mniej aut niż w tym samym czasie roku ubiegłego. Audi odnotowało natomiast dalszy wzrost w Chinach – o 12,5 procent i w Ameryce Północnej – o 1,2 procent. Rozpatrując wyniki sprzedażowe globalnie, od początku roku wyniosły one 1 407 700 aut i były licząc rok do roku o 2 procent wyższe.
„Spodziewaliśmy się, że te miesiące będą niosły ze sobą kolejne wyzwania i reagujemy stosownie do sytuacji” – mówi Bram Schot, tymczasowy prezes zarządu AUDI AG, a jednocześnie szef sprzedaży i marketingu koncernu. „Tydzień po tygodniu, w naszej gamie modelowej przybywają kolejne warianty silników i skrzyń biegów, a reakcja klientów na nowe modele jest bardzo pozytywna.” Pomimo znacznych, choć krótkoterminowych wahań koniunktury, spółka wciąż oczekuje, że na koniec roku dostawy utrzymają się na niemal takim samym poziomie jak w roku ubiegłym.

Biorąc pod uwagę sprzedaż w Europie, Audi spodziewało się w tych miesiącach znacznych wahań w dostawach. Ich przyczyną są: przejście na cykl testowy WLTP oraz ambitne scenariusze początku oraz trwania ofensywy modelowej Audi. Czynniki podażowe spowodowały, że we wrześniu sprzedaż na Starym Kontynencie spadła – licząc rok do roku – o 55,5 procent, do 37 200 sztuk. Dealerzy Audi w Niemczech raportowali w ubiegłym miesiącu spadek sprzedaży aż o 69,4 procent. Przepisy prawne obowiązujące w tym kraju od 1 września br. mówią, że producenci w Niemczech mogą zarejestrować tylko 10 procent rocznej ilości wyprodukowanych samochodów homologowanych zgodnie z poprzednią metodą testową – NEDC.

Sprzedaż w Polsce była, podobnie jak w całej Europie, sporo niższa niż we wrześniu 2017. W ubiegłym miesiącu w naszym kraju zarejestrowano 645 egzemplarzy nowych Audi – to aż o 29,51 procent mniej niż rok wcześniej. Rozpatrując natomiast sprzedaż liczoną od początku roku, jest ona znacznie wyższa niż w analogicznym czasie roku ubiegłego. Od stycznia zarejestrowano 11 556 nowych Audi, co przekłada się na wzrost aż o 24,46 procent w porównaniu z pierwszymi dziewięcioma miesiącami zeszłego roku.

W Chinach sprzedaż we wrześniu jednak wzrosła – o 12,5 procent, do 65 767 aut marki Audi. Od stycznia do końca września, cztery pierścienie sprzedały na chińskim rynku 483 001 samochód. To wzrost o 15,4 procent. Pod koniec września, do salonów dealerskich Audi w Państwie Środka wjechała nowa, przedłużona wersja Audi Q2 – kolejny model z gamy SUV’ów oferowanych w tym kraju. Przez pierwszych dziewięć miesięcy tego roku, jeden na trzech chińskich klientów kupował tego sportowego SUV’a. Pomimo wymiany modelowej Audi Q5, sprzedaż modeli Q3, Q5 i Q7 wzrosła od początku roku do liczby 162 329 egzemplarzy, przekraczając wyniki z roku 2017 o 3 procent. Lokomotywą sprzedażową w Chinach okazał się ponownie model A4, z wzrostem sprzedaży rzędu 41,7 procent, do 17 199 sztuk. Prestiżowe Audi A8 we wrześniu również odnotowało dwucyfrowy wzrost – o 66,4 procent, do 1426 aut.

Region Północnej Ameryki zanotował we wrześniu wzrost o 1,2 procent. Audi of America odnotowało 93. z rzędu miesiąc ze wzrostem sprzedaży. Tym razem podskoczyła ona o 0,2 procent, do 19 350 samochodów. Ponadprzeciętnym zainteresowaniem amerykańskich klientów cieszył się model Q5 (+61,4 procent, 7419 sztuk). Od początku roku w Stanach Zjednoczonych sprzedano 167 420 aut z czterema pierścieniami w logo – wzrost o 4,0 procent. Wysoki poziom sprzedaży Audi osiągnęło we wrześniu w Meksyku. Sprzedaż w tym kraju wzrosła o 24,6 procent, co przekłada się na 1237 dostarczonych do rąk meksykańskich klientów aut. Skumulowana sprzedaż w całym regionie Ameryki Północnej zwiększyła się o 4,2 procent.