\u00a0<\/p>\n
Warszawa 09.09.2021 r.<\/span><\/p>\n
\u00a0<\/span><\/em><\/p>\n
Licznik elektromobilno\u015bci: rozbudowa infrastruktury \u0142adowania w Polsce nabiera tempa<\/span><\/strong><\/p>\n
Wed\u0142ug danych z ko\u0144ca sierpnia 2021 r., w Polsce by\u0142o zarejestrowanych \u0142\u0105cznie 29 820 samochod\u00f3w osobowych z nap\u0119dem elektrycznym. Przez pierwsze osiem miesi\u0105cy br. ich liczba zwi\u0119kszy\u0142a si\u0119 o 11 084 sztuki, tj. o 130% wi\u0119cej ni\u017c w analogicznym okresie 2020 r. \u2013 wynika z Licznika Elektromobilno\u015bci, uruchomionego przez PZPM i PSPA.<\/span><\/strong><\/p>\n
Pod koniec sierpnia 2021 r. po polskich drogach je\u017adzi\u0142o 29 820 elektrycznych samochod\u00f3w osobowych. Pojazdy w pe\u0142ni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiada\u0142y za 48% \u00a0(14 256 szt.) tej cz\u0119\u015bci parku pojazd\u00f3w, a pozosta\u0142\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 (52%) stanowi\u0142y hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) \u2013 15 564 szt. Park elektrycznych samochod\u00f3w dostawczych i ci\u0119\u017carowych liczy\u0142 1 125 szt. \u00a0<\/span><\/p>\n
W dalszym ci\u0105gu ro\u015bnie te\u017c flota elektrycznych motorower\u00f3w i motocykli, kt\u00f3ra na koniec sierpnia sk\u0142ada\u0142a si\u0119 z 11\u00a0425 szt, jak r\u00f3wnie\u017c liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, kt\u00f3ra powi\u0119kszy\u0142a si\u0119 do 283 863 szt.<\/span><\/p>\n
Pod koniec ubieg\u0142ego miesi\u0105ca park autobus\u00f3w elektrycznych w Polsce wzr\u00f3s\u0142 do 578 szt. Od stycznia do sierpnia 2021 r. flota elektrobus\u00f3w powi\u0119kszy\u0142a si\u0119 o 146 zeroemisyjnych pojazd\u00f3w. W por\u00f3wnaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 114 takich autobus\u00f3w, oznacza to wzrost o 28% r\/r. \u00a0<\/span><\/p>\n
Wraz ze wzrostem liczby pojazd\u00f3w z nap\u0119dem elektrycznym, rozwija si\u0119 r\u00f3wnie\u017c infrastruktura \u0142adowania. Pod koniec sierpnia w Polsce funkcjonowa\u0142o 1 631 og\u00f3lnodost\u0119pnych stacji \u0142adowania pojazd\u00f3w elektrycznych (3\u00a0178 punkt\u00f3w). 31% z nich stanowi\u0142y szybkie stacje \u0142adowania pr\u0105dem sta\u0142ym (DC), a 69% – wolne \u0142adowarki pr\u0105du przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub r\u00f3wnej 22 kW. W sierpniu uruchomiono 74 nowe, og\u00f3lnodost\u0119pne stacje \u0142adowania (141 punkt\u00f3w).<\/span><\/p>\n
<\/p>\n
Bior\u0105c pod uwag\u0119 nap\u0119dy elektryczne, wyniki po o\u015bmiu miesi\u0105cach bie\u017c\u0105cego roku pokazuj\u0105 wyra\u017any wzrost sprzeda\u017cy hybryd plug-in. O ile jeszcze rok temu znacznie lepiej sprzedawa\u0142y si\u0119 samochody bateryjne, \u00a0o tyle od kilku miesi\u0119cy to w\u0142a\u015bnie hybrydy plug-in przykuwaj\u0105 uwag\u0119 klient\u00f3w. Wynika to z faktu, \u017ce samochody te \u0142\u0105cz\u0105 w sobie walory nap\u0119du elektrycznego, kt\u00f3ry doskonale sprawdza si\u0119 w je\u017adzie po mie\u015bcie (oczywi\u015bcie, je\u015bli samoch\u00f3d jest regularnie \u0142adowany) i spalinowego \u2013 na d\u0142u\u017csze trasy. Polska nie jest tu wyj\u0105tkiem, bo podobny trend obserwujemy w ca\u0142ej Europie. Bardzo cieszy, \u017ce po okresowym spadku rejestracji autobus\u00f3w elektrycznych, pojawi\u0142 si\u0119 trend wzrostowy o 28% w stosunku do 2020 roku. Oznacza to, \u017ce wp\u0142yw pandemii na bud\u017cety miast\u00a0 i \u00a0decyzje o zakupie taboru autobusowego nie okaza\u0142 si\u0119 tak radykalny, jak si\u0119 obawiali\u015bmy \u2013 <\/span><\/em>m\u00f3wi Jakub Fary\u015b, Prezes PZPM<\/span><\/strong>. <\/em><\/span><\/p>\n
– O ile w I kwartale w Polsce uruchomiono 61 og\u00f3lnodost\u0119pnych stacji \u0142adowania , a w kwartale II 93, o tyle przez kolejne dwa miesi\u0105ce liczba nowo zainstalowanych \u0142adowarek wynios\u0142a ju\u017c 110 szt., w tym a\u017c 74 w sierpniu. \u0141\u0105cznie w 2021 r. kierowcy samochod\u00f3w elektrycznych w Polsce otrzymali do dyspozycji 264 nowe stacje, czyli o 60 wi\u0119cej ni\u017c w analogicznym okresie ubieg\u0142ego roku. Co warte podkre\u015blenia, rozw\u00f3j infrastruktury odbywa si\u0119 nie tylko w uj\u0119ciu ilo\u015bciowym, ale r\u00f3wnie\u017c jako\u015bciowym. W Polsce funkcjonuje ju\u017c ok. 100 \u0142adowarek DC o mocy powy\u017cej 50 kW, za\u015b zgodnie z deklaracjami wiod\u0105cych operator\u00f3w planowane jest oddanie do u\u017cytku szeregu kolejnych stacji \u0142adowania pr\u0105dem sta\u0142ym, w tym punkt\u00f3w ultraszybkich \u2013 <\/span><\/em>m\u00f3wi Maciej Mazur, Dyrektor Zarz\u0105dzaj\u0105cy PSPA<\/span><\/strong>. <\/em><\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
\u00a0 Warszawa 09.09.2021 r. \u00a0 Licznik elektromobilno\u015bci: rozbudowa infrastruktury \u0142adowania w Polsce nabiera tempa Wed\u0142ug danych z ko\u0144ca sierpnia 2021 r., w Polsce by\u0142o zarejestrowanych \u0142\u0105cznie 29 820 samochod\u00f3w osobowych z nap\u0119dem elektrycznym. Przez pierwsze osiem miesi\u0105cy br. ich liczba zwi\u0119kszy\u0142a si\u0119 o 11 084 sztuki, tj. o 130% wi\u0119cej ni\u017c w analogicznym okresie 2020 […]<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":53169,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[3],"tags":[],"class_list":["post-53167","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-automotive"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53167","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=53167"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53167\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":53170,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/53167\/revisions\/53170"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/53169"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=53167"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=53167"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=53167"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}