RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} (bingbot) [NC] RewriteRule (.*) - [F,L]
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":48932,"date":"2020-05-04T07:31:38","date_gmt":"2020-05-04T05:31:38","guid":{"rendered":"https:\/\/pim.pl\/?p=48932"},"modified":"2020-05-03T23:32:05","modified_gmt":"2020-05-03T21:32:05","slug":"znaczny-wplyw-pandemii-covid-19-na-dzialalnosc-koncernu-volkswagen-w-pierwszym-kwartale-biezacego-roku","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/pim.pl\/znaczny-wplyw-pandemii-covid-19-na-dzialalnosc-koncernu-volkswagen-w-pierwszym-kwartale-biezacego-roku\/","title":{"rendered":"Znaczny wp\u0142yw pandemii Covid-19 na dzia\u0142alno\u015b\u0107 koncernu Volkswagen w pierwszym kwartale bie\u017c\u0105cego roku"},"content":{"rendered":"\n\n\n\n\n\n
 <\/td>\n<\/tr>\n
\n
    \n
  • dostawy dla klient\u00f3w wynios\u0142y dwa miliony samochod\u00f3w (w 2019 r.: 2,6) i by\u0142y mniejsze o 23 procent w por\u00f3wnaniu z tym samym okresem poprzedniego roku; najwi\u0119kszy spadek nast\u0105pi\u0142 w regionach Azji i Pacyfiku oraz w Europie<\/li>\n
  • przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy zmniejszy\u0142 si\u0119 o 8,3 procent i wyni\u00f3s\u0142 55,1 miliarda euro<\/li>\n
  • zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi zmala\u0142 o 3,9 miliarda do 0,9 miliarda euro<\/li>\n
  • wynik finansowy przed opodatkowaniem wyni\u00f3s\u0142 0,7 (4,1) miliarda euro<\/li>\n
  • przep\u0142yw got\u00f3wki netto w dziale samochod\u00f3w wyni\u00f3s\u0142 -2,5 miliarda euro i jest o 4,5 miliarda euro mniejszy ni\u017c przed rokiem<\/li>\n
  • p\u0142ynno\u015b\u0107 finansowa netto w dziale samochod\u00f3w pozostaje na dobrym poziomie 17,8 miliarda euro<\/li>\n
  • CFO Frank Witter: \u201e\u015awiatowa pandemia Covid-19 mia\u0142a du\u017cy wp\u0142yw na nasz\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 w pierwszym kwartale. Podj\u0119li\u015bmy liczne dzia\u0142ania w celu zmniejszenia koszt\u00f3w i zapewnienia p\u0142ynno\u015bci \u2013 nasza pozycja finansowa jest nadal mocna. W tej wyj\u0105tkowej kryzysowej sytuacji koncern Volkswagen dzia\u0142a w spos\u00f3b przemy\u015blany i zdecydowany\u201d.<\/li>\n<\/ul>\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

Po pierwszych trzech miesi\u0105cach bie\u017c\u0105cego roku koncern Volkswagen odnotowa\u0142 znaczne pogorszenie sytuacji biznesowej na skutek pandemii Covid-19. W por\u00f3wnaniu z tym samym okresem poprzedniego roku dostawy dla klient\u00f3w zmniejszy\u0142y si\u0119 o 23,0 procent do 2,0 milion\u00f3w pojazd\u00f3w (w 2019 roku: 2,6). Przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy zmala\u0142 od stycznia do marca o 8,3 procent do 55,1 (2019: 60,0) miliarda euro. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi zmniejszy\u0142 si\u0119 znacznie, bo o 81,4 procent do 0,9 (2019: 4,8) miliarda euro. W zesz\u0142ym roku zdarzenia specjalne wynikaj\u0105ce z kryzysu wok\u00f3\u0142 silnik\u00f3w Diesla obci\u0105\u017cy\u0142y zysk kwot\u0105 jednego miliarda euro. W pierwszym kwartale 2020 roku nie odnotowano \u017cadnych zdarze\u0144 specjalnych. Operacyjna stopa zwrotu w pierwszym kwartale 2020 roku wynios\u0142a 1,6 procent (2019: 6,4 procent, wzgl\u0119dnie 8,1 procent przed zdarzeniami specjalnymi). Opr\u00f3cz spadku sprzeda\u017cy b\u0119d\u0105cego wynikiem zmniejszenia popytu, zawirowania na rynkach surowcowych i kapita\u0142owych spowodowa\u0142y negatywne skutki w zakresie oceny Fair Value surowc\u00f3w oraz w zakresie kurs\u00f3w walut. Wynik finansowy przed opodatkowaniem zmniejszy\u0142 si\u0119 do 0,7 (4,1) miliarda euro. <\/strong><\/p>\n

Frank Witter, Cz\u0142onek Zarz\u0105du Koncernu ds. Finans\u00f3w i IT, powiedzia\u0142: \u201e\u015awiatowa pandemia Covid-19 mia\u0142a du\u017cy wp\u0142yw na nasz\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 w pierwszym kwartale. Podj\u0119li\u015bmy liczne dzia\u0142ania w celu zmniejszenia koszt\u00f3w i zapewnienia p\u0142ynno\u015bci \u2013 nasza pozycja finansowa jest nadal mocna. Rozpocz\u0119\u0142o si\u0119 stopniowe uruchamianie produkcji w zak\u0142adach tak\u017ce poza Chinami, przy czym nadal priorytetem jest zdrowie naszych pracownik\u00f3w i dostawc\u00f3w. W zesz\u0142ym tygodniu otwarte zosta\u0142y salony dealerskie w Niemczech. Podj\u0119li\u015bmy wi\u0119c wsp\u00f3lnie pierwsze kroki zmierzaj\u0105ce do ponownego uruchomienia pe\u0142nego zakresu dzia\u0142alno\u015bci. W tej wyj\u0105tkowej kryzysowej sytuacji koncern Volkswagen dzia\u0142a w spos\u00f3b przemy\u015blany i zdecydowany\u201d. <\/strong><\/p>\n

Spodziewany pozytywny zysk operacyjny w ca\u0142ym 2020 roku<\/strong><\/p>\n

Koncern Volkswagen zak\u0142ada, \u017ce z powodu pandemii Covid-19 dostawy samochod\u00f3w do klient\u00f3w b\u0119d\u0105 w 2020 roku znacznie mniejsze ni\u017c w roku poprzednim. Szczeg\u00f3lne wyzwania wynikaj\u0105 ponadto z rosn\u0105cej walki konkurencyjnej, niepewnej sytuacji na rynkach surowcowych i dewizowych oraz z zaostrzenia przepis\u00f3w dotycz\u0105cych emisji. Na skutek pandemii koronawirusa przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy koncernu Volkswagen b\u0119dzie najprawdopodobniej znacznie ni\u017cszy ni\u017c w poprzednim roku. Koncern Volkswagen w por\u00f3wnaniu z poprzednim rokiem spodziewa si\u0119 znacznie ni\u017cszego, ale jednak pozytywnego zysku operacyjnego za rok 2020.<\/p>\n

Udzia\u0142 nak\u0142ad\u00f3w na badania, rozw\u00f3j i inwestycje w dziale samochod\u00f3w, mimo podj\u0119tych \u015brodk\u00f3w b\u0119dzie w 2020 roku prawdopodobnie wy\u017cszy ni\u017c w roku poprzednim \u2013 b\u0119dzie to spowodowane ni\u017cszym przychodem ze sprzeda\u017cy na skutek zmniejszonego popytu. W wyniku mniejszego popytu oraz wyp\u0142at zwi\u0105zanych ze spraw\u0105 diesli, a tak\u017ce na skutek zmniejszonej p\u0142ynno\u015bci spowodowanej fuzjami i akwizycjami w 2020 roku nale\u017cy si\u0119 spodziewa\u0107 mniejszego ni\u017c rok wcze\u015bniej przep\u0142ywu got\u00f3wki netto. Z tego powodu ni\u017csza ni\u017c w roku poprzednim b\u0119dzie tak\u017ce p\u0142ynno\u015b\u0107 netto w dziale samochod\u00f3w. Nale\u017cy za\u0142o\u017cy\u0107, \u017ce zwrot z inwestycji (ROI) b\u0119dzie \u2013 zale\u017cnie od zysku \u2013 ni\u017cszy ni\u017c w zesz\u0142ym roku oraz ni\u017cszy ni\u017c zdefiniowane minimalne oprocentowanie zainwestowanego kapita\u0142u, kt\u00f3re okre\u015blono na 9 procent.<\/p>\n

Nadal dobra p\u0142ynno\u015b\u0107 netto w dziale samochod\u00f3w<\/strong><\/p>\n

P\u0142ynno\u015b\u0107 netto w dziale samochod\u00f3w wynios\u0142a na koniec marca 17,8 miliarda euro. Na koniec grudnia 2019 roku wynosi\u0142a 21,3 miliarda euro. Przep\u0142yw got\u00f3wki netto w dziale samochod\u00f3w wyni\u00f3s\u0142 -2,5 miliarda euro i by\u0142 o 4,5 miliarda euro poni\u017cej poziomu ubieg\u0142orocznego. Koszty bada\u0144 i rozwoju w pierwszych trzech miesi\u0105cach roku wynios\u0142y 3,6 miliarda euro i okaza\u0142y si\u0119 o 2,3 procent wy\u017csze ni\u017c w tym samym okresie roku poprzedniego. Udzia\u0142 koszt\u00f3w bada\u0144 i rozwoju zwi\u0119kszy\u0142 si\u0119 do 8,0 (6,9) procent, g\u0142\u00f3wnie z powodu spadku przychod\u00f3w ze sprzeda\u017cy. Inwestycje w dziale samochod\u00f3w koncernu wynios\u0142y 2,1 (2,0) miliarda euro. Z powodu mniejszego przychodu ze sprzeda\u017cy spowodowanego pandemi\u0105 udzia\u0142 inwestycji w dziale samochod\u00f3w wzr\u00f3s\u0142 do 4,7 (4,0) procent.<\/p>\n

Marki i obszary dzia\u0142alno\u015bci<\/strong><\/p>\n

W ci\u0105gu pierwszych trzech miesi\u0119cy bie\u017c\u0105cego roku sprzedano 765.000 (910.000) aut marki Volkswagen Samochody Osobowe<\/strong>, co oznacza spadek o 16,0 procent. Mimo og\u00f3lnego trendu zwi\u0119kszy\u0142a si\u0119 sprzeda\u017c modeli Gol i Passat, du\u017c\u0105 popularno\u015bci\u0105 cieszy\u0142 si\u0119 r\u00f3wnie\u017c T-Cross. Przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy wyni\u00f3s\u0142 19,0 miliard\u00f3w euro i okaza\u0142 si\u0119 o 11,9 procent ni\u017cszy ni\u017c w poprzednim roku. Zysk operacyjny (w ubieg\u0142ym roku przed zdarzeniami specjalnymi) zmniejszy\u0142 si\u0119 do 481 (921) milion\u00f3w euro. Zmniejszenia sprzeda\u017cy na skutek pandemii Covid-19, wzrostu koszt\u00f3w oraz pogorszenia w zakresie gamy modeli nie uda\u0142o si\u0119 zrekompensowa\u0107 \u015brodkami wspieraj\u0105cymi sprzeda\u017c ani poprzez popraw\u0119 pozycjonowania cenowego.<\/p>\n

Globalna sprzeda\u017c samochod\u00f3w marki Audi<\/strong> zmniejszy\u0142a si\u0119 w omawianym okresie do 268.000 (305.000) sztuk. Chi\u0144ska sp\u00f3\u0142ka FAW-Volkswagen sprzeda\u0142a dodatkowe 97.000 (130.000) pojazd\u00f3w. Odnotowano wzrost zainteresowania przede wszystkim modelami Q3 i e-tron. Przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy zmala\u0142 do 12,5 (13,8) miliarda euro. Zysk operacyjny zmniejszy\u0142 si\u0119 do 15 milion\u00f3w euro (1,1 miliarda euro). Zmniejszenia sprzeda\u017cy, a tak\u017ce obci\u0105\u017ce\u0144 wynikaj\u0105cych z zabezpieczenia wyceny surowc\u00f3w oraz ze skutk\u00f3w niekorzystnych kurs\u00f3w walut nie uda\u0142o si\u0119 wyr\u00f3wna\u0107 poprzez zmniejszenie koszt\u00f3w sta\u0142ych i rozwoju. W danych finansowych Audi zawarto dane marek Lamborghini i Ducati. Od stycznia do marca 2020 roku Lamborghini sprzeda\u0142o 2.253 (2.349) samochody, a Ducati 10.171 (13.806) motocykli.<\/p>\n

W pierwszym kwartale 2020 roku sprzedano 237.000 samochod\u00f3w marki SKODA<\/strong>, czyli o 13,7 procent mniej ni\u017c rok wcze\u015bniej. Du\u017cym popytem cieszy\u0142y si\u0119 modele Scala i Kamiq. Przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy wyni\u00f3s\u0142 4,8 (4,9) miliarda euro, a zysk operacyjny 307 milion\u00f3w euro i by\u0142 o 103 miliony euro mniejszy ni\u017c przed rokiem. Poprawa w zakresie gamy modeli nie zdo\u0142a\u0142a zrekompensowa\u0107 obci\u0105\u017ce\u0144 wynikaj\u0105cych ze zmniejszenia sprzeda\u017cy, niekorzystnych kurs\u00f3w walut oraz nak\u0142ad\u00f3w zwi\u0105zanych z ograniczeniem emisji spalin.<\/p>\n

Sprzeda\u017c aut marki SEAT<\/strong> w omawianym czasie wynios\u0142a 140.000 egzemplarzy, co oznacza spadek o 20,6 procent w por\u00f3wnaniu z rokiem poprzednim. W tej liczbie uwzgl\u0119dniono model A1 produkowany dla Audi. Szczeg\u00f3lnie popularne okaza\u0142y si\u0119 SUV-y Arona, Ateca i Tarraco. Przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy na poziomie 2,6 miliarda euro by\u0142 mniejszy od ubieg\u0142orocznego o 16,2 procent. Zysk operacyjny zmniejszy\u0142 si\u0119 do -48 (89) milion\u00f3w euro \u2013 przede wszystkim z powodu mniejszej sprzeda\u017cy.<\/p>\n

Marka Bentley<\/strong> sprzeda\u0142a w pierwszym kwartale 2020 roku 3.302 (2.534) samochody. Przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy zwi\u0119kszy\u0142 si\u0119 do 620 (456) milion\u00f3w euro. Zysk operacyjny wzr\u00f3s\u0142 do 56 (49) milion\u00f3w euro, co by\u0142o skutkiem zwi\u0119kszonej sprzeda\u017cy i poprawy w zakresie gamy modeli.<\/p>\n

Od stycznia do marca 2020 roku Porsche Automobile<\/strong> sprzeda\u0142o na \u015bwiecie 56.000 samochod\u00f3w, czyli o 1,3 procent mniej ni\u017c w ubieg\u0142ym roku. Przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy wyni\u00f3s\u0142 5,4 (5,2) miliarda euro. Zysk operacyjny zmniejszy\u0142 si\u0119 do 529 (829) milion\u00f3w euro. Opr\u00f3cz wzrostu koszt\u00f3w obci\u0105\u017ceniem okaza\u0142y si\u0119 niekorzystne kursy walut i mniejsza sprzeda\u017c aut, odnotowano za to popraw\u0119 w zakresie gamy modeli.<\/p>\n

Sprzeda\u017c samochod\u00f3w marki Volkswagen Samochody Dostawcze<\/strong> w pierwszych trzech miesi\u0105cach roku wynios\u0142a na \u015bwiecie 99.000 (129.000) egzemplarzy. Przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy zmala\u0142 o 18,9 procent do 2,7 miliarda euro. Z powodu mniejszej sprzeda\u017cy do 14 (291) milion\u00f3w euro zmniejszy\u0142 si\u0119 r\u00f3wnie\u017c zysk operacyjny. Zysk okaza\u0142 si\u0119 gorszy tak\u017ce z powodu obci\u0105\u017ce\u0144 wynikaj\u0105cych z obowi\u0105zuj\u0105cych od tego roku nak\u0142ad\u00f3w na ograniczenie emisji CO2<\/sub>, niekorzystnych kurs\u00f3w walut, a tak\u017ce z powodu wzrostu koszt\u00f3w sta\u0142ych i koszt\u00f3w przeznaczanych na rozw\u00f3j. Pozytywny efekt da\u0142y optymalizacja koszt\u00f3w produktu i oferty modeli.<\/p>\n

W pierwszym kwartale 2020 roku sprzeda\u017c aut marki Scania Vehicles and Services<\/strong> zamkn\u0119\u0142a si\u0119 liczb\u0105 19.000 (24.000) samochod\u00f3w. Przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy zmniejszy\u0142 si\u0119 do 3,0 (3,4) miliarda euro. Zysk operacyjny Scania Vehicles and Services wyni\u00f3s\u0142 256 (370) milion\u00f3w euro. Odnotowano mniejsz\u0105 sprzeda\u017c pojazd\u00f3w, ale popraw\u0119 w zakresie oferty modeli oraz zmniejszenie koszt\u00f3w sta\u0142ych. Zwi\u0119kszy\u0142 si\u0119 zakres dzia\u0142alno\u015bci serwisowej.<\/p>\n

MAN Nutzfahrzeuge<\/strong> sprzeda\u0142 w omawianym okresie 28.000 samochod\u00f3w, czyli o 17,2 procent mniej ni\u017c rok wcze\u015bniej. Przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy zmniejszy\u0142 si\u0119 do 2,6 (3,0) miliarda euro. Zysk operacyjny zmala\u0142 do -83 (115) milion\u00f3w euro. Obok spadku sprzeda\u017cy na zmniejszenie zysku wp\u0142yn\u0119\u0142y dodatkowe koszty zwi\u0105zane z wprowadzeniem samochod\u00f3w ci\u0119\u017carowych nowej generacji oraz coraz trudniejsza sytuacja w obrocie pojazdami u\u017cywanymi.<\/p>\n

Power Engineering<\/strong> w ci\u0105gu pierwszych trzech miesi\u0119cy 2020 roku osi\u0105gn\u0105\u0142 przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy w wysoko\u015bci 922 (891) milion\u00f3w euro. Ze wzgl\u0119du na specyfik\u0119 dzia\u0142alno\u015bci Power Engineering zysk operacyjny zosta\u0142 obci\u0105\u017cony skutkami pandemii Covid-19 tylko w niewielkim stopniu i dzi\u0119ki wzrostowi sprzeda\u017cy oraz lepszej ofercie zwi\u0119kszy\u0142 si\u0119 do 16 (9) milion\u00f3w euro.<\/p>\n

W pierwszym kwartale 2020 roku Volkswagen Us\u0142ugi Finansowe<\/strong> zawar\u0142 1,9 (1,9) miliona nowych um\u00f3w (-1,4 procent) z dziedziny finansowania, leasingu, serwisu i ubezpiecze\u0144. Na koniec omawianego okresu liczba kontrakt\u00f3w wynios\u0142a 21,6 miliona, czyli o 6,5 procent wi\u0119cej ni\u017c na koniec 2019 roku. Zysk operacyjny w ci\u0105gu trzech miesi\u0119cy 2020 roku wzr\u00f3s\u0142 do 654 (638) milion\u00f3w euro.<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

  dostawy dla klient\u00f3w wynios\u0142y dwa miliony samochod\u00f3w (w 2019 r.: 2,6) i by\u0142y mniejsze o 23 procent w por\u00f3wnaniu z tym samym okresem poprzedniego roku; najwi\u0119kszy spadek nast\u0105pi\u0142 w regionach Azji i Pacyfiku oraz w Europie przych\u00f3d ze sprzeda\u017cy zmniejszy\u0142 si\u0119 o 8,3 procent i wyni\u00f3s\u0142 55,1 miliarda euro zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi […]<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":47050,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[3],"tags":[],"class_list":["post-48932","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-automotive"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/48932","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=48932"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/48932\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":48934,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/48932\/revisions\/48934"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/47050"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=48932"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=48932"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=48932"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}