RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} (bingbot) [NC]
RewriteRule (.*) - [F,L]
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":42011,"date":"2019-01-17T10:50:09","date_gmt":"2019-01-17T09:50:09","guid":{"rendered":"http:\/\/pim.pl\/?p=42011"},"modified":"2019-01-17T10:54:11","modified_gmt":"2019-01-17T09:54:11","slug":"sejm-przygotowuje-jawny-zamach-na-pieniadze-ubezpieczonych","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/pim.pl\/sejm-przygotowuje-jawny-zamach-na-pieniadze-ubezpieczonych\/","title":{"rendered":"Sejm przygotowuje jawny zamach na pieni\u0105dze ubezpieczonych"},"content":{"rendered":"
Informacja prasowa z dnia 17 stycznia 2019<\/strong><\/p>\n Pomimo protest\u00f3w organizowanych przez \u015brodowiska polskich przedsi\u0119biorc\u00f3w, w tym pikiet pod gmachem Sejmu w ostatnich dniach zosta\u0142 skierowany do pierwszego czytania kontrowersyjny projekt ustawy o \u015bwiadczeniu us\u0142ug w zakresie dochodzenia roszcze\u0144 odszkodowawczych wynikaj\u0105cych z czynu niedozwolonego<\/u>. Proponowane w projekcie zmiany to oczywisty zamach na nale\u017cne prawa i pieni\u0105dze klient\u00f3w ubezpieczaj\u0105cych swoje samochody. Ustawa ta ma uregulowa\u0107 zasady dzia\u0142ania kancelarii odszkodowawczych reprezentuj\u0105cych klient\u00f3w w zakresie szk\u00f3d osobowych spowodowanych wypadkami, w tym g\u0142\u00f3wnie komunikacyjnymi. 26 pa\u017adziernika, w ostatniej chwili przed przes\u0142aniem projektu do sejmu, z inicjatywy senatora Grzegorza Biereckiego, w projekcie ustawy, zmieniony zosta\u0142 m.in. zapis art. 9, kt\u00f3ry otrzyma\u0142 brzmienie \u201eNie mo\u017cna przenie\u015b\u0107 wierzytelno\u015bci z tytu\u0142u czyn\u00f3w niedozwolonych na doradc\u0119 lub osob\u0119 trzeci\u0105<\/em><\/strong>\u201d<\/em>.\u00a0 Sformu\u0142owanie \u201elub osob\u0119 trzeci\u0105\u201d oznacza ni mniej, ni wi\u0119cej, tylko pe\u0142ny zakaz cesji jakiejkolwiek wierzytelno\u015bci przez ubezpieczonych. I dotyczy on tak\u017ce mo\u017cliwo\u015bci cesji takich wierzytelno\u015bci przez klienta na warsztaty likwiduj\u0105ce szkody komunikacyjne bezgot\u00f3wkow\u0105 metod\u0105 serwisow\u0105. Efektem takiego zapisu b\u0119dzie praktyczne pozbawienie takich klient\u00f3w nale\u017cnych im praw w dochodzeniu swoich roszcze\u0144 wobec zak\u0142ad\u00f3w ubezpieczeniowych. Do tej pory obron\u0105 praw klient\u00f3w w zakresie powszechnej praktyki zani\u017cania warto\u015bci odszkodowania zajmowa\u0142y si\u0119 g\u0142\u00f3wnie serwisy naprawcze, wykonuj\u0105ce us\u0142ug\u0119 naprawy pojazdu dla klienta. Po wprowadzeniu opisanej wy\u017cej zmiany, klient b\u0119dzie musia\u0142 samodzielnie toczy\u0107 spory s\u0105dowe z ubezpieczycielem o ewentualne zani\u017cenie odszkodowania. Jako, \u017ce kwoty zani\u017cenia zwykle wynosz\u0105 po kilkaset z\u0142otych od jednej naprawy, oczywistym jest, \u017ce zdecydowana wi\u0119kszo\u015b\u0107 klient\u00f3w nie b\u0119dzie w stanie dochodzi\u0107 tak niskich roszcze\u0144 na drodze s\u0105dowej.<\/p>\n Wszystko wskazuje wi\u0119c na to, \u017ce niejako \u201eprzy okazji\u201d ustawy o kancelariach odszkodowawczych lobby ubezpieczeniowe, chce w pe\u0142ni ubezw\u0142asnowolni\u0107 klient\u00f3w rozliczaj\u0105cych szkody komunikacyjne metod\u0105 serwisow\u0105 i nie dawa\u0107 im prawa scedowania spor\u00f3w o wysoko\u015b\u0107 ubezpieczenia na profesjonalne s\u0142u\u017cby prawne warsztat\u00f3w naprawczych. Jakie b\u0119d\u0105 tego konsekwencje? Gigantyczne. Czy wyobra\u017cacie sobie Pa\u0144stwo, \u017ce klient b\u0119dzie wynajmowa\u0142 prawnika, \u017ceby \u00a0dochodzi\u0107 200 z\u0142otych niedop\u0142aty? Albo w jaki spos\u00f3b serwisy b\u0119d\u0105 dochodzi\u0107 teraz niedop\u0142at \u00a0z ubezpieczenia? B\u0119d\u0105 musia\u0142y domaga\u0107 si\u0119 ich od klienta w s\u0105dach? <\/strong><\/p>\n Przedstawiciele bran\u017cy motoryzacyjnej zrzeszeni w Og\u00f3lnopolskiej Motoryzacyjnej Radzie Technicznej w sk\u0142ad kt\u00f3rej wchodz\u0105 Polska Izba Motoryzacji, Polski Zwi\u0105zek Przemys\u0142u Motoryzacyjnego, Zwi\u0105zek Dealer\u00f3w Samochod\u00f3w i Zwi\u0105zek Rzemios\u0142a Polskiego,<\/strong> przekazali dzi\u015b ponownie do klub\u00f3w poselskich i cz\u0142onk\u00f3w Komisji Sprawiedliwo\u015bci i Praw Cz\u0142owieka propozycje zmian w projekcie ustawy i \u00a0wyra\u017caj\u0105 nadziej\u0119, \u017ce zapisy godz\u0105ce w interesy ubezpieczonych i polskich przedsi\u0119biorc\u00f3w, nie s\u0105 celowe, a\u00a0 wynikaj\u0105\u00a0 jedynie z b\u0142\u0119d\u00f3w legislacyjnych i w procesie prac sejmowych uda si\u0119 je poprawi\u0107. Bo je\u015bli nie, to towarzystwa ubezpieczeniowe zarobi\u0105 dodatkowe kilkana\u015bcie, a mo\u017ce i kilkadziesi\u0105t milion\u00f3w z\u0142otych rocznie, ale konsekwencje dla klient\u00f3w b\u0119d\u0105 naprawd\u0119 op\u0142akane. <\/strong><\/p>\n Tre\u015b\u0107 stanowiska Og\u00f3lnopolskiej Motoryzacyjnej Rady Technicznej i propozycje zmian w projekcie \u00a0ustawy<\/strong><\/p>\n \u201eDo Komisji Sprawiedliwo\u015bci i Praw Cz\u0142owieka trafi\u0142 w\u0142a\u015bnie projekt ustawy o \u015bwiadczeniu us\u0142ug w zakresie dochodzenia roszcze\u0144 odszkodowawczych wynikaj\u0105cych z czynu niedozwolonego<\/strong>, z\u0142o\u017cony jako inicjatywa ustawodawcza Senatu. Dzia\u0142aj\u0105c jako cztery organizacje reprezentuj\u0105ce bran\u017c\u0119 serwisowania pojazd\u00f3w w Polsce zrzeszone w Og\u00f3lnopolskiej Motoryzacyjnej Radzie Technicznej pragniemy zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 Pana Przewodnicz\u0105cego, \u017ce ustawa ta w znacznym stopniu ogranicza\u0107 b\u0119dzie zbiorowe interesy ubezpieczonych w zakresie ubezpiecze\u0144 komunikacyjnych.<\/em><\/p>\n Pierwotnym za\u0142o\u017ceniem tego procedowanego od po\u0142owy roku projektu by\u0142o uregulowanie dzia\u0142alno\u015bci tzw. kancelarii odszkodowawczych, mi\u0119dzy innymi poprzez ograniczenie ich promocji w obiektach s\u0142u\u017cby zdrowia. W ostatniej chwili przed podj\u0119ciem uchwa\u0142y o skierowaniu ustawy do Sejmu, na wsp\u00f3lnym posiedzeniu Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Bud\u017cetu i Finans\u00f3w Publicznych Senatu z nieznanych przyczyn, w projekcie ustawy ca\u0142kowicie zmieniony zosta\u0142 zapis art. 9 kt\u00f3ry otrzyma\u0142 brzmienie \u201eNie mo\u017cna przenie\u015b\u0107 wierzytelno\u015bci z tytu\u0142u czyn\u00f3w niedozwolonych na doradc\u0119 lub osob\u0119 trzeci\u0105\u201d.\u00a0 <\/em><\/p>\n Zawarcie w tym przepisie sformu\u0142owania \u201elub osob\u0119 trzeci\u0105\u201d oznacza pe\u0142ny zakaz cesji jakiejkolwiek wierzytelno\u015bci przez ubezpieczonych<\/strong>. I dotyczy on tak\u017ce mo\u017cliwo\u015bci cesji takich wierzytelno\u015bci na warsztaty likwiduj\u0105ce szkody komunikacyjne bezgot\u00f3wkow\u0105 metod\u0105 serwisow\u0105. Efektem takiego zapisu b\u0119dzie praktyczne pozbawienie takich klient\u00f3w nale\u017cnych im praw w dochodzeniu swoich roszcze\u0144 wobec zak\u0142ad\u00f3w ubezpieczeniowych. Do tej pory obron\u0105 praw klient\u00f3w w zakresie powszechnej praktyki zani\u017cania warto\u015bci odszkodowania zajmowa\u0142y si\u0119 serwisy naprawcze, wykonuj\u0105ce us\u0142ug\u0119 naprawy pojazdu dla klienta, przyjmuj\u0105c na siebie cesj\u0119 roszcze\u0144 klienta. Po wprowadzeniu opisanej wy\u017cej zmiany prawa, klient nie b\u0119dzie ju\u017c m\u00f3g\u0142 przenie\u015b\u0107 swojej wierzytelno\u015bci i b\u0119dzie musia\u0142 samodzielnie toczy\u0107 spory s\u0105dowe z ubezpieczycielem o ewentualne zani\u017cenie odszkodowania. Jako, \u017ce w przypadku napraw pojazd\u00f3w kwoty zani\u017cenia zwykle wynosz\u0105 po kilkaset z\u0142otych od jednej naprawy, oczywistym jest, \u017ce zdecydowana wi\u0119kszo\u015b\u0107 klient\u00f3w nie b\u0119dzie w stanie dochodzi\u0107 tak niskich roszcze\u0144 na drodze s\u0105dowej. Natomiast zak\u0142ady ubezpiecze\u0144 przysporz\u0105 sobie w ten spos\u00f3b kilkadziesi\u0105t milion\u00f3w z\u0142otych rocznie. Dlatego traktujemy proponowan\u0105 zmian\u0119 jako oczywisty zamach na nale\u017cne prawa i pieni\u0105dze klient\u00f3w ubezpieczaj\u0105cych samochody i uwa\u017camy, \u017ce sprawa wymaga podj\u0119cia natychmiastowych i stanowczych dzia\u0142a\u0144. Pami\u0119ta\u0107 przy tym nale\u017cy, \u017ce przecie\u017c wszyscy uczestnicy wypadk\u00f3w komunikacyjnych nie maj\u0105 w nich udzia\u0142u z w\u0142asnej woli. Tym bardziej wi\u0119c, nie powinno by\u0107 zamiarem ustawodawcy ograniczanie tym osobom ich praw i mo\u017cliwo\u015bci naprawy uszkodzonego mienia.<\/em><\/p>\n Zamiarem ustawodawcy by\u0142o ograniczenie mo\u017cliwo\u015bci obrotu wierzytelno\u015bciami o charakterze osobistym wynikaj\u0105cymi z wypadk\u00f3w. Wskaza\u0107 nale\u017cy jednak, \u017ce zapis wy\u0142\u0105czaj\u0105cy mo\u017cliwo\u015b\u0107 takich cesji w polskim prawie istnieje ju\u017c od kilkudziesi\u0119ciu lat. Kodeks cywilny przewiduje bowiem, stosownie do tre\u015bci art. 449 Kc, i\u017c roszczenia przewidziane w art 444-448 Kc nie mog\u0105 by\u0107 zbyte, chyba \u017ce s\u0105 ju\u017c wymagalne i \u017ce zosta\u0142y uznane na pi\u015bmie albo przyznane prawomocnym orzeczeniem. Tym samym zupe\u0142nie niezrozumia\u0142e jest dla nas wy\u0142\u0105czanie mo\u017cliwo\u015bci cesji wszystkich rodzaj\u00f3w roszcze\u0144 i na wszystkie osoby trzecie, co stanowi\u0107 b\u0119dzie wyraz nadmiernego ograniczenia praw obywateli do dysponowania swoimi prawami maj\u0105tkowymi.<\/em><\/p>\n Na marginesie nale\u017cy r\u00f3wnie\u017c wskaza\u0107, \u017ce proponowane brzmienie ustawy spowoduje tak\u017ce brak mo\u017cliwo\u015bci zabezpieczenia cesj\u0105 um\u00f3w leasingu w tym leasingu samochod\u00f3w, dodatkowo uniemo\u017cliwi ono zabezpieczanie um\u00f3w kredytowych (dotycz\u0105cych nie tylko pojazd\u00f3w, ale te\u017c np. nieruchomo\u015bci) tak\u0105 cesj\u0105, co wprost spowoduje w przysz\u0142o\u015bci podwy\u017cszenie koszt\u00f3w kredyt\u00f3w dla ludno\u015bci, poniewa\u017c kredyt s\u0142abiej zabezpieczony musi by\u0107 po prostu dro\u017cszy.<\/em><\/p>\n W zwi\u0105zku z tym zwracamy si\u0119 o wprowadzenie w projekcie nast\u0119puj\u0105cych zmian:<\/em><\/strong><\/p>\n Brzmienie obecne:<\/u><\/em><\/strong><\/p>\n Art. 1. Ustawa okre\u015bla prawa i obowi\u0105zki stron umowy o dochodzenie roszcze\u0144 wynikaj\u0105cych z czynu niedozwolonego, zwanych dalej \u201eroszczeniami odszkodowawczymi\u201d oraz zasady prowadzenia akwizycji i reklamy us\u0142ug w zakresie dochodzenia roszcze\u0144 odszkodowawczych.<\/em><\/p>\n Propozycja zmiany:<\/u><\/em><\/strong><\/p>\n Art. 1. <\/em><\/strong>Ustawa okre\u015bla prawa i obowi\u0105zki stron umowy o dochodzenie roszcze\u0144 wynikaj\u0105cych ze szkody na osobie b\u0119d\u0105cej nast\u0119pstwem \u015bmierci, uszkodzenia cia\u0142a, rozstroju zdrowia, zwanych dalej \u201eroszczeniami \u00a0odszkodowawczymi\u201d oraz zasady prowadzenia akwizycji i reklamy us\u0142ug w zakresie dochodzenia roszcze\u0144 odszkodowawczych.<\/em><\/strong><\/p>\n Uzasadnienie zmiany:<\/u><\/em><\/strong><\/p>\n Pierwotnym zamiarem projektodawcy by\u0142o ograniczenie mo\u017cliwo\u015bci obrotu wierzytelno\u015bciami wynikaj\u0105cymi z wypadk\u00f3w, co g\u0142\u00f3wnie dotyczy roszcze\u0144 o charakterze osobowym. Brzmienie przepisu pozwoli powr\u00f3ci\u0107 do tego za\u0142o\u017cenia. Zakaz cesji roszcze\u0144 o charakterze osobowym istnieje w polskim prawie od kilkudziesi\u0119ciu lat i ma swoje uzasadnienie w tym, \u017ceby ofiary czyn\u00f3w niedozwolonych nie by\u0142y wt\u00f3rnie wiktymizowane przede wszystkim poprzez mo\u017cliwo\u015b\u0107 nieuzasadnionego ekonomicznie dzia\u0142ania podj\u0119tego pod wp\u0142ywem zaistnia\u0142ego zdarzenia. Wy\u0142\u0105czenie jednak przy tym mo\u017cliwo\u015bci cesji roszcze\u0144 maj\u0105tkowych dzia\u0142a jeszcze bardziej na ich niekorzy\u015b\u0107 takich, z powod\u00f3w opisanych powy\u017cej. <\/em><\/p>\n Brzmienie obecne:<\/u><\/em><\/strong><\/p>\n Art. 3. 1. Przez umow\u0119 o dochodzenie roszcze\u0144 odszkodowawczych doradca zobowi\u0105zuje si\u0119 za wynagrodzeniem do dokonania na rzecz klienta czynno\u015bci faktycznych lub prawnych zwi\u0105zanych z dochodzeniem roszcze\u0144 odszkodowawczych od podmiotu obowi\u0105zanego. Czynno\u015bci te mog\u0105 obejmowa\u0107 w szczeg\u00f3lno\u015bci ustalenie przyczyn i okoliczno\u015bci zdarze\u0144 powoduj\u0105cych szkod\u0119, os\u00f3b odpowiedzialnych za szkod\u0119, wysoko\u015bci szkody oraz rodzaju i wysoko\u015bci nale\u017cnych \u015bwiadcze\u0144.<\/em><\/p>\n Umowa o dochodzenie roszcze\u0144 odszkodowawczych wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem niewa\u017cno\u015bci. <\/em><\/p>\n Propozycja zmiany:<\/u><\/em><\/strong><\/p>\n Art. 3. Przez umow\u0119 o dochodzenie roszcze\u0144 odszkodowawczych doradca zobowi\u0105zuje si\u0119 za wynagrodzeniem do dochodzenia roszcze\u0144 odszkodowawczych od podmiotu obowi\u0105zanego do naprawienia szkody na osobie. <\/em><\/strong><\/p>\n Uzasadnienie zmiany:<\/u><\/em><\/strong><\/p>\n W zamierzeniu tw\u00f3rc\u00f3w ustawa ma dotyczy\u0107 \u201ekancelarii odszkodowawczych\u201d, jednak poj\u0119ciem takim operuje jedynie uzasadnienie do projektu ustawy. W tre\u015bci samego aktu definicja \u201edoradcy\u201d jest bardzo szeroka, poniewa\u017c dotyczy ka\u017cdego przedsi\u0119biorcy \u201ewykonuj\u0105cego dzia\u0142alno\u015b\u0107 gospodarcz\u0105 w zakresie dochodzenia roszcze\u0144 odszkodowawczych\u201d. Zaproponowane w projekcie brzmienie art. 3 poprzez przyj\u0119cie, \u017ce umowa maj\u0105ca by\u0107 przedmiotem postulowanej regulacji, obejmuje nie tylko samo dochodzenie roszcze\u0144 odszkodowawczych, ale r\u00f3wnie\u017c czynno\u015bci \u201ezwi\u0105zane z dochodzeniem roszcze\u0144 odszkodowawczych\u201d powoduje, \u017ce zakres zastosowania rygor\u00f3w ustawy staje si\u0119 zbyt szeroki. \u00a0W zwi\u0105zku z tym zaproponowana zmiana umo\u017cliwi wy\u0142\u0105czenie zastosowania ustawy wobec innych podmiot\u00f3w ni\u017c \u201ekancelarie odszkodowawcze\u201d np. serwis\u00f3w naprawczych.<\/em><\/p>\n W obecnym brzmieniu zapis spowoduje prawny zakaz modelu rozlicze\u0144 szk\u00f3d komunikacyjnych \u201ebezgot\u00f3wkowa metod\u0105 serwisow\u0105\u201d – najbardziej przyjazn\u0105 dla klient\u00f3w, a tym samym zakaz sprzeda\u017cy polis komunikacyjnych opartych na takim modelu. Po pierwsze, doprowadzi to do zaniku tego typu produkt\u00f3w na rynku ubezpiecze\u0144, a wi\u0119c do og\u00f3lnego spadku sprzeda\u017cy polis i r\u00f3wnie\u017c strat dla samych ubezpieczycieli. Po drugie, nawet je\u017celi przepis pozostanie w proponowanym brzmieniu, a klient zdecyduje si\u0119 wykupi\u0107 ubezpieczenie bez mo\u017cliwo\u015bci bezgot\u00f3wkowego rozliczenia, to nale\u017cy przypuszcza\u0107, \u017ce wytworzy si\u0119 praktyka, w kt\u00f3rej \u017caden warsztat nie podejmie si\u0119 przeprowadzenia naprawy pojazdu klienta bez mo\u017cliwo\u015bci bezpo\u015bredniego odebrania pieni\u0119dzy od osoby odpowiedzialnej, co oznacza, \u017ce klient b\u0119dzie zmuszony najpierw samodzielnie wy\u0142o\u017cy\u0107 \u015brodki na napraw\u0119. Tym samym na pewnym etapie klient b\u0119dzie podw\u00f3jnie poszkodowany, poniewa\u017c nie tylko b\u0119dzie mia\u0142 ubytek w mieniu w postaci zniszczonego samochodu, ale b\u0119dzie musia\u0142 wy\u0142o\u017cy\u0107 r\u00f3wnowarto\u015b\u0107 jego naprawy, a dopiero nast\u0119pnie b\u0119dzie m\u00f3g\u0142 odebra\u0107 kwot\u0119 od zobowi\u0105zanego.<\/em><\/p>\n Jest to kluczowy zapis ustawy, jak wskazywali\u015bmy wcze\u015bniej, wprowadzony w ostatniej chwili bez \u017cadnych konsultacji na wsp\u00f3lnym posiedzeniu Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Bud\u017cetu i Finans\u00f3w Publicznych w Senacie. W obecnym brzmieniu zapis spowoduje wy\u0142\u0105czenie praw klient\u00f3w w rozliczeniu szk\u00f3d komunikacyjnych \u201ebezgot\u00f3wkowa metod\u0105 <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Projekt ustawy o \u015bwiadczeniu us\u0142ug odszkodowawczych pomimo protest\u00f3w przedsi\u0119biorc\u00f3w trafi\u0142 do pierwszego czytania Informacja prasowa z dnia 17 stycznia 2019 Pomimo protest\u00f3w organizowanych przez \u015brodowiska polskich przedsi\u0119biorc\u00f3w, w tym pikiet pod gmachem Sejmu w ostatnich dniach zosta\u0142 skierowany do pierwszego czytania kontrowersyjny projekt ustawy o \u015bwiadczeniu us\u0142ug w zakresie dochodzenia roszcze\u0144 odszkodowawczych wynikaj\u0105cych z czynu […]<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":35475,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[3,146,141,135,134,10,133],"tags":[],"class_list":["post-42011","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-automotive","category-dealerzy","category-najwazniejsze","category-rzeczoznawcy","category-serwisy-blacharsko-lakiernicze","category-serwisy-rzeczoznawcy","category-serwisy-naprawcze"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/42011","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=42011"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/42011\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":42015,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/42011\/revisions\/42015"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/35475"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=42011"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=42011"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=42011"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n<\/strong><\/p>\n\n
\n
\n
\n