RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} (bingbot) [NC]
RewriteRule (.*) - [F,L]
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":35616,"date":"2017-10-04T11:45:18","date_gmt":"2017-10-04T09:45:18","guid":{"rendered":"http:\/\/pim.pl\/?p=35616"},"modified":"2017-10-04T11:45:18","modified_gmt":"2017-10-04T09:45:18","slug":"motobarometr-2017-2-na-3-przedstawicieli-branzy-motoryzacyjnej-w-polsce-uwaza-ze-plan-rozwoju-elektromobilnosci-nie-ma-szansy-na-realizacje","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/pim.pl\/motobarometr-2017-2-na-3-przedstawicieli-branzy-motoryzacyjnej-w-polsce-uwaza-ze-plan-rozwoju-elektromobilnosci-nie-ma-szansy-na-realizacje\/","title":{"rendered":"MotoBarometr 2017: 2 na 3 przedstawicieli bran\u017cy motoryzacyjnej w Polsce uwa\u017ca, \u017ce Plan Rozwoju Elektromobilno\u015bci nie ma szansy na realizacj\u0119"},"content":{"rendered":"
Plan Rozwoju Elektromobilno\u015bci przedstawiony w ubieg\u0142ym roku przez rz\u0105d, w ocenie a\u017c 68% przedstawicieli zak\u0142ad\u00f3w motoryzacyjnych w Polsce, jest nie do zrealizowania w zak\u0142adanych ramach czasowych i ilo\u015bciowych. Tak wynika z najnowszej, drugiej edycji raportu \u201eMotoBarometr 2017. Nastroje w automotive\u201d przygotowanego przez Exact Systems<\/a>. <\/strong>Brak optymizmu to pochodna wielu wyzwa\u0144, z jakimi wi\u0105\u017ce si\u0119 wdro\u017cenie rz\u0105dowego projektu. Najwa\u017cniejsze to brak odpowiedniej infrastruktury, w tym sieci do\u0142adowywania pojazd\u00f3w, (32%) oraz niska \u201eelektro\u015bwiadomo\u015b\u0107\u201d Polak\u00f3w (27%). <\/strong><\/p>\n \u2013 Pojazdy elektryczne z pewno\u015bci\u0105 na sta\u0142e wpisz\u0105 si\u0119 w przysz\u0142y obraz motoryzacyjny Polski, ale nie stanie to si\u0119 w ci\u0105gu najbli\u017cszych kilku lat. To b\u0119dzie raczej zmiana ewolucyjna, a nie rewolucja. Jej wprowadzenie wi\u0105\u017ce si\u0119 z ogromn\u0105 prac\u0105 w wielu obszarach, kt\u00f3re z jednej strony wp\u0142yn\u0105 na rozw\u00f3j przemys\u0142u elektromobilno\u015bci w Polsce, z drugiej za\u015b wykreuj\u0105 popyt na auta elektryczne.<\/em> Jednak chcia\u0142bym podkre\u015bli\u0107, \u017ce elektrokierunek, w kt\u00f3rym zmierza polski rz\u0105d, jest dobry i wpisuje si\u0119 w europejsk\u0105 polityk\u0119 elektromobilno\u015bci. Wszystkie najwa\u017cniejsze kraje naszego kontynentu r\u00f3wnie\u017c wysz\u0142y ze swoimi propozycjami, kt\u00f3rych celem jest przesiadka kierowc\u00f3w z pojazd\u00f3w spalinowych do elektrycznych. Najszybciej, bo ju\u017c od 2025 roku, wprowadzenie<\/em> zakazu sprzeda\u017cy aut z silnikami benzynowymi i diesla planuj\u0105 rz\u0105dy Norwegii i Holandii, Niemcy<\/a> m\u00f3wi\u0105 o roku 2030, a Francja<\/a> i Wielka Brytania<\/a> chc\u0105, by ostatnim rokiem, kiedy w ich kraju b\u0119d\u0105 oferowane samochody z silnikami spalinowymi, by\u0142 2040. O ile jednak w tych pa\u0144stwach elektromobilna rewolucja jest realna \u2013 rocznie sprzedaje si\u0119 tam kilkadziesi\u0105t tysi\u0119cy samochod\u00f3w elektrycznych, o tyle w Polsce z roczn\u0105 sprzeda\u017c\u0105 na poziomie kilkuset e-aut, za\u0142o\u017cony cel sprzeda\u017cy 1 mln pojazd\u00f3w z elektrycznym nap\u0119dem do ko\u0144ca 2025 roku b\u0119dzie znacznie trudniejszy do osi\u0105gni\u0119cia. Je\u015bli elektromobilno\u015b\u0107 ma by\u0107 masowa, samochody elektryczne musz\u0105 by\u0107 ta\u0144sze lub korzy\u015bci wynikaj\u0105ce z ich u\u017cytkowania, jak i zasi\u0119g wi\u0119ksze, a infrastruktura do tankowania dost\u0119pniejsza<\/em> \u2013 twierdzi Pawe\u0142 Gos<\/a>, prezes zarz\u0105du Exact Systems<\/a> S.A.<\/strong><\/p>\n Bez infrastruktury elektroniczne auto daleko nie pojedzie<\/strong><\/p>\n W\u015br\u00f3d przedstawicieli bran\u017cy motoryzacyjnej w Polsce nie wida\u0107 optymizmu w kwestii realizacji Planu Rozwoju Elektromobilno\u015bci. A\u017c dwie trzecie zapytanych uwa\u017ca, \u017ce rz\u0105dowy Plan w przedstawionym kszta\u0142cie nie ma szansy na realizacj\u0119. Brak optymizmu wynika z wielu wyzwa\u0144, jakie wi\u0105\u017c\u0105 si\u0119 z wdro\u017ceniem rz\u0105dowego projektu. Jedna trzecia zapytanych wskaza\u0142a na brak odpowiedniej infrastruktury, w tym sieci do\u0142adowywania pojazd\u00f3w, a co czwarty uwa\u017ca, \u017ce barier\u0105 jest niska \u015bwiadomo\u015b\u0107 spo\u0142ecze\u0144stwa i popularyzacja tego rozwi\u0105zania w\u015br\u00f3d Polak\u00f3w. Ponadto, przedstawiciele polskich zak\u0142ad\u00f3w produkcyjnych zdaj\u0105 sobie spraw\u0119, \u017ce zmiana technologiczna, z jak\u0105 wi\u0105\u017ce si\u0119 wprowadzenie nap\u0119du alternatywnego, to rewolucja na wielk\u0105 skal\u0119, kt\u00f3ra wymaga przygotowania kompleksowego \u0142a\u0144cucha produkcyjnego oraz czasu. 21% respondent\u00f3w uwa\u017ca, \u017ce polscy dostawcy maj\u0105 zbyt niskie kompetencje i do\u015bwiadczenie w obszarze elektromobilno\u015bci, a 14%, \u017ce pozosta\u0142o zbyt ma\u0142o czasu na dostosowanie linii produkcyjnych w istniej\u0105cych zak\u0142adach. Tylko co czwarty zapytany uwa\u017ca, \u017ce Plan Rozwoju Elektromobilno\u015bci ma szans\u0119 na realizacj\u0119. Tadeusz Syryjczyk<\/a>, Partner w Zespole Doradc\u00f3w Gospodarczych TOR<\/strong>, zwraca uwag\u0119, \u017ce na pesymistyczne postrzeganie perspektyw elektromobilno\u015bci w Polsce wp\u0142yw maj\u0105 \u2013 obok oczywistego braku infrastruktury \u2013 obecnie dost\u0119pne parametry techniczne. \u2013 Przed przemys\u0142em motoryzacyjnym i elektroenergetycznym stoi problem, kt\u00f3ry sprowadza si\u0119 do odpowiedzi na pytanie: jak wysok\u0105 cen\u0119 baterii zr\u00f3wnowa\u017cy\u0107 niskim kosztem eksploatacji (energii elektrycznej, trwa\u0142o\u015bci i niewielkich nak\u0142ad\u00f3w na konserwacj\u0119) w okresie jej u\u017cytkowania? Jest to zar\u00f3wno problem technologiczny, jak i odnosz\u0105cy si\u0119 do sposobu finansowania. Nie chodzi tu tylko o kwestie czysto finansowe, ale tak\u017ce o realn\u0105 gwarancj\u0119 trwa\u0142o\u015bci baterii i roz\u0142o\u017cenia finasowania zakupu w czasie tak, aby ponoszony na pocz\u0105tku koszt by\u0142 por\u00f3wnywalny z klasycznym pojazdem, a p\u00f3\u017aniejsze koszty energii i sp\u0142ata dodatkowych element\u00f3w \u2013 zw\u0142aszcza baterii \u2013 dawa\u0142y wymierny efekt w postaci oszcz\u0119dno\u015bci<\/em> \u2013 m\u00f3wi Tadeusz Syryjczyk<\/a>.<\/strong><\/p>\n Plan Rozwoju Elektromobilno\u015bci przybli\u017cy nas do globalnych trend\u00f3w<\/strong><\/p>\n Z Planem Rozwoju Elektromobilno\u015bci wi\u0105\u017ce si\u0119 nie tylko wiele obaw, ale r\u00f3wnie\u017c korzy\u015bci dla rozwoju automotive w Polsce. Dwie najwa\u017cniejsze, na jakie wskazali przedstawiciele bran\u017cy motoryzacyjnej, dotycz\u0105 obszaru poda\u017cowego Planu (poda\u017c rozumiana jako rozw\u00f3j przemys\u0142u elektromobilno\u015bci w Polsce, kt\u00f3ry ma zaopatrywa\u0107 Polak\u00f3w w pojazdy elektryczne). 36% ankietowanych uwa\u017ca, \u017ce na potrzeby realizacji Planu powstan\u0105 nowe zak\u0142ady produkcyjne, a 32%, \u017ce wzrosn\u0105 zam\u00f3wienia na cz\u0119\u015bci i akcesoria do pojazd\u00f3w elektrycznych w istniej\u0105cych ju\u017c zak\u0142adach. Co czwarty przedstawiciel zak\u0142ad\u00f3w motoryzacyjnych w Polsce ma natomiast nadziej\u0119, \u017ce dzi\u0119ki pracom nad obszarem elektromobilno\u015bci, nasze automotive b\u0119dzie pod\u0105\u017ca\u0107 za globalnymi trendami motoryzacyjnymi (24% wskaza\u0144). Co ciekawe, tylko 15% zapytanych jest zdania, \u017ce realizacja Planu Rozwoju Elektromobilno\u015bci jest w stanie wykreowa\u0107 w\u015br\u00f3d Polak\u00f3w popyt na auta elektryczne. \u2013 Ten dosy\u0107 niski odsetek optymist\u00f3w mo\u017ce dziwi\u0107, bior\u0105c pod uwag\u0119 fakt, \u017ce budowanie \u201eelektro\u015bwiadomo\u015bci\u201d jest jednym z filar\u00f3w rz\u0105dowego projektu<\/em> \u2013 zwraca uwag\u0119 Pawe\u0142 Gos<\/a> z Exact Systems<\/a> S.A.<\/strong><\/p>\n e-Bus wyprzedzi e-Auto<\/strong><\/p>\n Plan Rozwoju Elektromobilno\u015bci opiera si\u0119 na dw\u00f3ch najwa\u017cniejszych filarach \u2013 rozwoju samochodu elektrycznego oraz autobusu elektrycznego. Na pytanie, kt\u00f3ry segment ma wi\u0119ksze szanse na sukces, blisko po\u0142owa przedstawicieli bran\u017cy motoryzacyjnej wskaza\u0142a na e-Busa. Co czwarty uwa\u017ca, \u017ce to samoch\u00f3d elektryczny mo\u017ce mie\u0107 wi\u0119ksze szanse na powodzenie. \u2013 Warto pami\u0119ta\u0107, \u017ce oba projekty obarczone s\u0105 wieloma czynnikami ryzyka oraz zwi\u0105zanymi z nimi wyzwaniami. Jednak o ile w przypadku samochod\u00f3w elektrycznych obecnie mamy do czynienia zar\u00f3wno z brakiem wystarczaj\u0105cej infrastruktury jak i zaplecza produkcyjnego, o tyle w przypadku autobus\u00f3w z nap\u0119dem elektrycznym, w Polsce funkcjonuje kilka zak\u0142ad\u00f3w produkuj\u0105cych, i to na skal\u0119 mi\u0119dzynarodow\u0105<\/em> \u2013 podkre\u015bla Pawe\u0142 Gos<\/a>.<\/strong><\/p>\n Plan Rozwoju Elektromobilno\u015bci<\/strong> w Polsce zosta\u0142 przyj\u0119ty przez Rad\u0119 Ministr\u00f3w 16 marca 2017 roku. Dokument jest jednym z trzech element\u00f3w opracowanego w Ministerstwie Energii Pakietu na Rzecz Czystego Transportu, na kt\u00f3ry sk\u0142adaj\u0105 si\u0119 r\u00f3wnie\u017c Krajowe ramy polityki infrastruktury paliw alternatywnych oraz Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Plan Rozwoju Elektromobilno\u015bci w Polsce okre\u015bla korzy\u015bci zwi\u0105zane z upowszechnieniem stosowania pojazd\u00f3w elektrycznych w naszym kraju oraz identyfikuje potencja\u0142 gospodarczy i przemys\u0142owy tego obszaru.[1]<\/a><\/p>\n Metodologia badania<\/strong><\/p>\n Badanie \u201eMotoBarometr 2017. Nastroje w automotive. Polska<\/a>, Czechy<\/a>, Niemcy<\/a>, Rosja<\/a>, Rumunia<\/a>, S\u0142owacja<\/a>\u201d zosta\u0142o przeprowadzone przez firm\u0119 Exact Systems<\/a> na celowej pr\u00f3bie przedstawicieli firm z sektora automotive b\u0119d\u0105cych klientami Exact Systems<\/a>. W\u015br\u00f3d nich znajduj\u0105 si\u0119 m.in. producenci samochod\u00f3w, poddostawcy cz\u0119\u015bci i komponent\u00f3w samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpiecze\u0144stwa. Wielko\u015b\u0107 pr\u00f3by wynios\u0142a 429 respondent\u00f3w z 6 pa\u0144stw (Polska<\/a>, Czechy<\/a>, Niemcy<\/a>, Rosja<\/a>, Rumunia<\/a>, S\u0142owacja<\/a>).<\/p>\n Badanie zrealizowano metod\u0105 telefonicznych wywiad\u00f3w (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od kwietnia do lipca 2017 roku.<\/p>\n<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n