RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} (bingbot) [NC]
RewriteRule (.*) - [F,L]
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":33556,"date":"2017-06-07T11:00:53","date_gmt":"2017-06-07T09:00:53","guid":{"rendered":"http:\/\/pim.pl\/?p=33556"},"modified":"2017-06-07T11:00:53","modified_gmt":"2017-06-07T09:00:53","slug":"44-lata-temu-ruszyla-produkcja-fiata-126p","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/pim.pl\/44-lata-temu-ruszyla-produkcja-fiata-126p\/","title":{"rendered":"44 lata temu ruszy\u0142a produkcja Fiata 126p"},"content":{"rendered":"
Wczoraj przypada\u0142y urodziny samochodu, kt\u00f3ry chyba jak \u017caden inny przyczyni\u0142 si\u0119 do zmotoryzowania Polak\u00f3w. Fiat 126p robi furor\u0119 nie tylko w\u015br\u00f3d kierowc\u00f3w, kt\u00f3rzy pami\u0119taj\u0105 czasy kartek na \u017cywno\u015b\u0107, kolejek i permanentnych brak\u00f3w na sklepowych p\u00f3\u0142kach.<\/p>\n
Dok\u0142adnie 44 lata temu z ta\u015bmy monta\u017cowej w Bielsku-Bia\u0142ej zjecha\u0142 pierwszy egzemplarz Fiata 126p. Samoch\u00f3d szybko sta\u0142 si\u0119 obiektem po\u017c\u0105dania \u2013 g\u0142\u00f3wnie dlatego, \u017ce wtedy na rynku motoryzacyjnym nie by\u0142o wi\u0119kszej alternatywy. Dzisiaj historia zatoczy\u0142a ko\u0142o i poczciwy „Maluch” zdobywa coraz to nowe rzesze fan\u00f3w, osi\u0105gaj\u0105c na rynku wt\u00f3rnym niejednokrotnie bardzo wysokie ceny.<\/p>\n
Premiera Fiata 126p odby\u0142a si\u0119 na Placu Defilad 9 listopada 1972 roku. Dzie\u0144 p\u00f3\u017aniej „\u017bycie Warszawy” napisa\u0142o na swoich \u0142amach, \u017ce samoch\u00f3d ten „(…) zmieni\u0107 winien nie tylko krajobraz naszych ulic i dr\u00f3g, ale przyczyni\u0107 si\u0119 do upowszechnienia kultury technicznej (…)”.<\/p>\n
Pierwszy egzemplarz \u2013 czyli Fiat 126p zmontowany jeszcze na w\u0142oskich cz\u0119\u015bciach \u2013 zjecha\u0142 z ta\u015bmy monta\u017cowej 6 czerwca 1973 roku.<\/p>\n
Ile kosztowa\u0142?
\nPrzez ponad dwie dekady „Fiacik” by\u0142 najcz\u0119\u015bciej spotykanym samochodem na naszych drogach. Auto w momencie swojej premiery kosztowa\u0142o 69 tys. z\u0142 \u2013 oznacza to, \u017ce statystyczny Kowalski m\u00f3g\u0142 sobie na nie pozwoli\u0107, odk\u0142adaj\u0105c „do skarpety” lub w promowanym przez pa\u0144stwo systemie przedp\u0142at oko\u0142o 30 miesi\u0119cznych pensji. W przeliczeniu \u2013 bior\u0105c pod uwag\u0119 \u015bredni\u0105 zarobk\u00f3w w Polsce \u2013 dzisiaj Fiat 126p kosztowa\u0142by oko\u0142o 140 tys. z\u0142.<\/p>\n
„Nadal dziwi mnie, \u017ce tym mierz\u0105cym niewiele ponad trzy metry d\u0142ugo\u015bci autem o symbolicznym baga\u017cniku i ekstremalnie ciasnej tylnej kanapie podr\u00f3\u017cowa\u0142y na wakacje do przys\u0142owiowej Bu\u0142garii ca\u0142e rodziny z dzie\u0107mi, namiotem i baga\u017cem. Nie ma natomiast w\u0105tpliwo\u015bci, \u017ce to bardzo dzielny i wytrzyma\u0142y samoch\u00f3d – wspomina Arkady P. Fiedler. „M\u00f3j Fiat 126p przejecha\u0142 ze mn\u0105 ca\u0142\u0105 Polsk\u0119, Afryk\u0119 oraz Azj\u0119 i nigdy nie zawi\u00f3d\u0142. To potwierdza, \u017ce prosta konstrukcja jest jego najwi\u0119ksz\u0105 zalet\u0105, a odpowiednio przygotowany i na bie\u017c\u0105co serwisowany jest w stanie pokona\u0107 trudy, kt\u00f3re zapewne nawet nie \u015bni\u0142y si\u0119 konstruktorom”.<\/p>\n
Samoch\u00f3d Arkadego P. Fiedlera dzielnie zni\u00f3s\u0142 trasy zaplanowane przez wnuka s\u0142awnego podr\u00f3\u017cnika. Mieszka\u0144cy odwiedzonych przez \u015bmia\u0142ka zak\u0105tk\u00f3w Afryki i Azji nie kryli zdziwienia \u2013 a mo\u017ce i szoku, \u017ce ten malutki samoch\u00f3d by\u0142 w stanie dojecha\u0107 a\u017c tak daleko.<\/p>\n
„Oczywi\u015bcie w czasie wyprawy Fiat 126p wymaga\u0142 bie\u017c\u0105cej obs\u0142ugi. Dla przyk\u0142adu \u2013 olej wymieniany by\u0142 co 3\u20134 tys. km, a podczas wyprawy do Afryki filtr powietrza trzeba by\u0142o zmienia\u0107 17 razy. Podr\u00f3\u017c do Azji by\u0142a pod tym wzgl\u0119dem mniej uci\u0105\u017cliwa. Zu\u017cyli\u015bmy zaledwie 10 filtr\u00f3w powietrza – dodaje podr\u00f3\u017cnik.<\/p>\n
Nawet dzisiaj \u2013 po 44 latach od rozpocz\u0119cia produkcji \u2013 bie\u017c\u0105ce serwisowanie „Malucha” nie powinno nadmiernie obci\u0105\u017ca\u0107 kieszeni w\u0142a\u015bciciela. Cz\u0119\u015bci nadal dost\u0119pne s\u0105 na rynku, a popularno\u015b\u0107 samochodu sprawi\u0142a, \u017ce pojawi\u0142o si\u0119 wiele firm produkuj\u0105cych elementy blacharskie i mechaniczne.<\/p>\n
Zabawka do sport\u00f3w motorowych?
\nPomimo swojej \u2013 delikatnie rzecz ujmuj\u0105c \u2013 niezbyt zaawansowanej konstrukcji, Fiat 126p z powodzeniem by\u0142, i co warto podkre\u015bli\u0107 nadal jest, wykorzystywany w sportach samochodowych. W 1975 roku utworzono nawet O\u015brodek Badawczo-Rozwojowy, kt\u00f3ry zajmowa\u0142 si\u0119 przygotowaniem „Fiacika” do startu w zawodach. W wi\u0119kszo\u015bci przypadk\u00f3w zawodnicy radzili sobie jednak na w\u0142asn\u0105 r\u0119k\u0119, ulepszaj\u0105c pojazd w zaciszach swoich gara\u017cy.<\/p>\n
„W pewnym okresie Fiat 126p by\u0142 najpopularniejszym samochodem u\u017cywanym w wy\u015bcigach. Zdarza\u0142o si\u0119, \u017ce na zawody odbywaj\u0105ce si\u0119 na torze Pozna\u0144 przyje\u017cd\u017ca\u0142o nawet sze\u015b\u0107dziesi\u0105t „Maluch\u00f3w”. Warto wspomnie\u0107, \u017ce ten samoch\u00f3d nie by\u0142 tani, a dla wielu ludzi wr\u0119cz nieosi\u0105galny. Pomimo tego znalaz\u0142a si\u0119 niema\u0142a grupa zapale\u0144c\u00f3w motoryzacyjnych, kt\u00f3rzy nim z powodzeniem startowali – wspomina Grzegorz Baran, kierowca wy\u015bcigowy i pilot rajdowy, startuj\u0105cy m.in. w Rajdzie Dakar.<\/p>\n
Fabryczny Fiat 126p nie dysponowa\u0142 osza\u0142amiaj\u0105c\u0105 moc\u0105 ani osi\u0105gami. Silnik o pojemno\u015bci 650 cm3 generowa\u0142 24 KM mocy \u2013 wed\u0142ug danych fabrycznych samoch\u00f3d osi\u0105ga\u0142 pr\u0119dko\u015b\u0107 maksymaln\u0105 105 km\/h. Przyspieszenie do setki zajmowa\u0142o kierowcy 50 sekund \u2013 informowa\u0142y oficjalne tabele. Zdaniem Grzegorza Barana, Fiat 126p bardzo spolitechnizowa\u0142 nasz rodzimy sport motorowy i niejako zmusi\u0142 do rozwijania tw\u00f3rczej my\u015bli technicznej.<\/p>\n
„Samochody te je\u017adzi\u0142y podczas zawod\u00f3w w dw\u00f3ch klasach. Pierwsza obejmowa\u0142a egzemplarze seryjne. W tych zawodnicy i ich mechanicy poprawiali niedor\u00f3bki fabryczne. Odpowiednio dopracowany Fiat 126p m\u00f3g\u0142 osi\u0105gn\u0105\u0107 nawet 30 KM – dodaje Grzegorz Baran. „Druga grupa to by\u0142y egzemplarze bardzo mocno zmodyfikowane. Dzisiaj mo\u017cna by je by\u0142o por\u00f3wna\u0107 niemal\u017ce do WRC. Oczywi\u015bcie bior\u0105c pod uwag\u0119 \u00f3wczesne mo\u017cliwo\u015bci zespo\u0142\u00f3w zar\u00f3wno te finansowe, jak i zaplecze dost\u0119pnych na rynku cz\u0119\u015bci zamiennych. Kunszt mechanik\u00f3w pozwala\u0142 w osi\u0105ganiu przez silnik nawet 70 koni. Moim zdaniem to by\u0142 bardzo ciekawy okres dla polskiego sportu motorowego”.<\/p>\n
Wy\u015bcigi, rajdy i zloty
\nObecnie tradycj\u0119 start\u00f3w Fiatami 126p staraj\u0105 si\u0119 \u2013 z powodzeniem \u2013 utrzymywa\u0107 organizatorzy serii wy\u015bcig\u00f3w p\u0142askich Maluch Trophy. Pierwsze zmagania odby\u0142y si\u0119 w 2010 roku, a zawodnicy cyklicznie spotykaj\u0105 si\u0119 na polskich i zagranicznych torach. Najbli\u017csza impreza odb\u0119dzie si\u0119 od 9 do 11 czerwca na torze w Poznaniu.<\/p>\n
Mi\u0142o\u015bnicy tego modelu organizuj\u0105 r\u00f3wnie\u017c towarzyskie zawody, maj\u0105ce na celu sp\u0119dzenie wolnego czasu w gronie innych zapale\u0144c\u00f3w. 12 czerwca odb\u0119dzie si\u0119 w stolicy Nocny Rajd Maluch\u00f3w, organizowany przez grup\u0119 F126p.com. Ka\u017cda za\u0142oga otrzyma instrukcj\u0119 z podanymi 6 lokalizacjami, kt\u00f3re trzeba po kolei odwiedzi\u0107. Kolejno\u015b\u0107 i tras\u0119 wybiera sama za\u0142oga, ale liczy si\u0119, kto pokona najkr\u00f3tszy dystans. Na wybranych punktach b\u0119d\u0105 zadania dodatkowe dla pilota.<\/p>\n
Na uwag\u0119 zas\u0142uguje r\u00f3wnie\u017c organizowany cyklinie Og\u00f3lnopolski Zlot Fiata 126p. Impreza potrwa od 11 do 15 sierpnia, a na uczestnik\u00f3w czeka mi\u0119dzy innymi trasa turystyczna otulin\u0105 Kampinoskiego Parku Narodowego oraz pr\u00f3ba pobicia rekordu Guinnessa na najwi\u0119ksz\u0105 parad\u0119 samochod\u00f3w marki Fiat.<\/p>\n
Z Polski w \u015bwiat
\nOd momentu rozpocz\u0119cia produkcji do jej zako\u0144czenia w 2000 roku wyprodukowano \u0142\u0105cznie oko\u0142o 3,3 mln Fiata 126p, z czego na nasz rynek trafi\u0142o 2,4 mln egzemplarzy. Przez lata auto by\u0142o przez fabryk\u0119 modyfikowane i ulepszane, jednak zachowa\u0142o sw\u00f3j charakterystyczny wygl\u0105d i rozpoznawalny d\u017awi\u0119k silnika.<\/p>\n
„Fiacik” by\u0142 eksportowany praktycznie na wszystkie kontynenty \u015bwiata \u2013 auta trafi\u0142y do Chin, na Kub\u0119 i do Australii. Dzisiaj model ten ma szans\u0119 przetrwa\u0107 g\u0142\u00f3wnie dzi\u0119ki grupie zapale\u0144c\u00f3w, kt\u00f3rzy po latach docenili jego warto\u015b\u0107 historyczn\u0105.<\/p>\n
\u0179r\u00f3d\u0142o: www.samar.pl<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Wczoraj przypada\u0142y urodziny samochodu, kt\u00f3ry chyba jak \u017caden inny przyczyni\u0142 si\u0119 do zmotoryzowania Polak\u00f3w. Fiat 126p robi furor\u0119 nie tylko w\u015br\u00f3d kierowc\u00f3w, kt\u00f3rzy pami\u0119taj\u0105 czasy kartek na \u017cywno\u015b\u0107, kolejek i permanentnych brak\u00f3w na sklepowych p\u00f3\u0142kach. Dok\u0142adnie 44 lata temu z ta\u015bmy monta\u017cowej w Bielsku-Bia\u0142ej zjecha\u0142 pierwszy egzemplarz Fiata 126p. Samoch\u00f3d szybko sta\u0142 si\u0119 obiektem po\u017c\u0105dania […]<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":33557,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[146],"tags":[],"class_list":["post-33556","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-dealerzy"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/33556","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=33556"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/33556\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":33559,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/33556\/revisions\/33559"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/33557"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=33556"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=33556"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=33556"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}