RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} (bingbot) [NC]
RewriteRule (.*) - [F,L]
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":32266,"date":"2017-03-20T10:40:13","date_gmt":"2017-03-20T09:40:13","guid":{"rendered":"http:\/\/pim.pl\/?p=32266"},"modified":"2017-03-20T10:40:13","modified_gmt":"2017-03-20T09:40:13","slug":"e-auto-z-bielska","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/pim.pl\/e-auto-z-bielska\/","title":{"rendered":"E-auto z Bielska?"},"content":{"rendered":"
Na bazie produkowanej w Tychach w\u0142oskiej 500-tki powsta\u0107 ma samoch\u00f3d elektryczny z ca\u0142kowicie polskim wyposa\u017ceniem. A to wszystko dzi\u0119ki \u2026niemieckiemu pasjonatowi motoryzacji.
\nRz\u0105dowe plany rozwoju elektromobilno\u015bci w Polsce, zach\u0119caj\u0105 kolejne firmy do podj\u0119cia prac nad stworzeniem polskiego samochodu elektrycznego. Mamy ju\u017c AK Motor, kt\u00f3re w sojuszu z Fabryk\u0105 Samochod\u00f3w Osobowych w Warszawie chce produkowa\u0107 elektryczne Syreny czy firm\u0119 FSO Syrena z Kutna. Nad w\u0142asnym elektrycznym samochodem dostawczym pracuje lubelski Ursus. Teraz w Bielsku Bia\u0142ej powstaje przedsi\u0119wzi\u0119cie pod nazw\u0105 Fabryka Samochod\u00f3w Elektrycznych. Jej tw\u00f3rc\u0105 jest niemiecki biznesmen Thomas Hajek, mened\u017cer z ponad 20-letnim do\u015bwiadczeniem w bran\u017cy motoryzacyjnej. Obecnie jest on m.in. szefem sp\u00f3\u0142ki Bemotion, a wcze\u015bniej by\u0142 m.in. prezesem Maserati na Centraln\u0105 Europ\u0119, dyrektorem w europejskich strukturach marki Fiat Professional. W latach 90-tych kierowa\u0142 sprzeda\u017c\u0105 aut w sp\u00f3\u0142ce Fiat Auto Poland. W swoim CV ma tak\u017ce cz\u0142onkostwo w zarz\u0105dzie sp\u00f3\u0142ki Wielton. We wtorek 21 marca w Warszawie podczas zaplanowanej na ten dzie\u0144 konferencji prasowej \u00a0ma on, wraz z Andrzejem Halarewiczem z firmy Jato Dynamics, zaprezentowa\u0107 \u201epierwszy ca\u0142kowicie polski samoch\u00f3d elektryczny\u201d oraz plany rozwoju fabryki.<\/p>\n
Jak uda\u0142o si\u0119 nam ustali\u0107, chodzi o samoch\u00f3d elektryczny powsta\u0142y na bazie\u2026 \u00a0Fiata 500. Informacje te potwierdzi\u0142o nam kilka os\u00f3b, w tym Andrzej Halarewicz. Jak przyznaje, samoch\u00f3d, co prawda opiera si\u0119 na Fiacie 500 (jakby nie patrze\u0107 auto w\u0142oskie, jedynie produkowane w Polsce), ale ca\u0142e wyposa\u017cenie techniczne, dzi\u0119ki kt\u00f3remu pojazd z auta spalinowego sta\u0142 si\u0119 samochodem elektrycznym pochodzi od polskich dostawc\u00f3w. Rzeczniczka sp\u00f3\u0142ki FCA Poland, Beata Dziekanowska potwierdzi\u0142a nam, \u017ce Thomas Hajek, zg\u0142asza\u0142 zainteresowanie zakupem 500-tki w tyskiej fabryce Fiata.<\/p>\n
W\u015br\u00f3d polskich partner\u00f3w przedsi\u0119wzi\u0119cia jest m.in. Instytut Nap\u0119d\u00f3w i Maszyn Elektrycznych KOMEL z Katowic\/Sosnowca. Sp\u00f3\u0142ka b\u0119dzie odpowiada\u0142a za wyposa\u017cenie samochodu w uk\u0142ad nap\u0119dowy. KOMEL to do\u015bwiadczony dostawca tego typu rozwi\u0105za\u0144 do wielu podobnych projekt\u00f3w, w\u015br\u00f3d kt\u00f3rych warto wspomnie\u0107 m.in. o zelektryfikowaniu pojazd\u00f3w takich jak Fiat Panda czy Fiorino. \u00a0KOMEL jest tak\u017ce od niedawna cz\u0142onkiem klastra powo\u0142anego przez sp\u00f3\u0142k\u0119 Solaris, a maj\u0105cego pracowa\u0107 nad rozwojem polskiego autobusu elektrycznego. – Mamy podpisane z firm\u0105 Bemotion porozumienie o wsp\u00f3\u0142pracy. Je\u015bli projekt b\u0119dzie realizowany dostarczymy elementy nap\u0119du, w tym m.in.: silnik elektryczny, falownik, systemy zarz\u0105dzania energi\u0105 czy specjalistyczne oprogramowanie do uk\u0142adu nap\u0119dowego \u2013 m\u00f3wi IBRM Samar dr hab. in\u017c. Jakub Bernatt, dyrektor Instytutu KOMEL.<\/p>\n
W przedsi\u0119wzi\u0119cie zaanga\u017cowany jest tak\u017ce Instytut Bada\u0144 i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL z Bielska-Bia\u0142ej, specjalizuj\u0105cy si\u0119 w wykonywaniu prac badawczo \u2013 rozwojowych oraz produkcyjnych na zlecenia krajowych i zagranicznych firm, g\u0142\u00f3wnie motoryzacyjnych. Co ciekawe, Fabryka Samochod\u00f3w Elektrycznych wynajmuje pomieszczenia w\u0142a\u015bnie od Instytutu. Pod tym samym adresem, co BOSMAL zarejestrowana jest tak\u017ce sp\u00f3\u0142ka Bemotion. \u00a0\u2013 Wynaj\u0119to od nas pomieszczenia, my jeste\u015bmy natomiast integratorem dzia\u0142a\u0144 technicznych zwi\u0105zanych z tym projektem \u2013 m\u00f3wi nam Arkadiusz Wac\u0142awek, kierownik dzia\u0142u rozwoju biznesu Instytutu BOSMAL.<\/p>\n
Pytanie jak wygl\u0105da kwestia finansowania projektu. W konkursie rozpisanym przez Narodowe Centrum Bada\u0144 i Rozwoju, na li\u015bcie firm dopuszczonych do II etapu post\u0119powania, znajduje si\u0119 w\u0142a\u015bnie projekt zg\u0142oszony wsp\u00f3lnie przez BOSMAL i firm\u0119 Bemotion. Ale… jest to wniosek o dofinansowanie kwot\u0105 blisko 4,5 mln z\u0142otych projektu pn.: \u201eOpracowanie dostawczego pojazdu o nap\u0119dzie elektrycznym z inteligentnym systemem zarz\u0105dzania energii.\u201d – To s\u0105 dwa r\u00f3\u017cne projekty. Ten dotyczy auta u\u017cytkowego dla firm, a my m\u00f3wimy o samochodzie elektrycznym na bazie 500-tki \u2013dla Kowalskiego. Ten drugi projekt zapewne b\u0119dzie finansowany z funduszy prywatnych inwestora \u2013 dodaje Arkadiusz Wac\u0142awek.<\/p>\n
Najmniej wylewny by\u0142 sam Thomas Hajek, prezes Bemotion Polska i za\u0142o\u017cyciel Fabryki Samochod\u00f3w Elektrycznych. \u2013 Nie potwierdzam ani nie zaprzeczam, \u017ce chodzi o samoch\u00f3d na bazie Fiata 500. Nie mog\u0119 tak\u017ce na razie ujawni\u0107 \u017cadnych informacji dotycz\u0105cych plan\u00f3w rozwoju fabryki. Wszystkie szczeg\u00f3\u0142y zaprezentujemy podczas wtorkowej konferencji prasowej \u2013 twierdzi w rozmowie z IBRM Samar Thomas Hajek.<\/p>\n
\u0179r\u00f3d\u0142o: samar.pl<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Na bazie produkowanej w Tychach w\u0142oskiej 500-tki powsta\u0107 ma samoch\u00f3d elektryczny z ca\u0142kowicie polskim wyposa\u017ceniem. A to wszystko dzi\u0119ki \u2026niemieckiemu pasjonatowi motoryzacji. Rz\u0105dowe plany rozwoju elektromobilno\u015bci w Polsce, zach\u0119caj\u0105 kolejne firmy do podj\u0119cia prac nad stworzeniem polskiego samochodu elektrycznego. Mamy ju\u017c AK Motor, kt\u00f3re w sojuszu z Fabryk\u0105 Samochod\u00f3w Osobowych w Warszawie chce produkowa\u0107 elektryczne […]<\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":32268,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[3,130,131],"tags":[],"class_list":["post-32266","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-automotive","category-oem","category-podddostawcy"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32266","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=32266"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32266\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":32269,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/32266\/revisions\/32269"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/32268"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=32266"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=32266"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=32266"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}