RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} (bingbot) [NC] RewriteRule (.*) - [F,L]
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":30720,"date":"2017-01-23T08:43:13","date_gmt":"2017-01-23T07:43:13","guid":{"rendered":"http:\/\/pim.pl\/?p=29783"},"modified":"2017-01-23T08:43:13","modified_gmt":"2017-01-23T07:43:13","slug":"progi-lekarstwem-na-piratow-drogowych","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/pim.pl\/progi-lekarstwem-na-piratow-drogowych\/","title":{"rendered":"Progi lekarstwem na pirat\u00f3w drogowych"},"content":{"rendered":"

Jak sk\u0142oni\u0107 kierowc\u00f3w do wolniejszej jazdy w miastach? Mo\u017cna ustawia\u0107 kolejne znaki ze stale zaostrzanymi ograniczeniami pr\u0119dko\u015bci. Mo\u017cna instalowa\u0107 fotoradary, wysy\u0142a\u0107 na ulice wyposa\u017cone w „suszarki” patrole policyjne i nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami. Mo\u017cna wreszcie montowa\u0107 progi zwalniaj\u0105ce. I w\u0142a\u015bnie ten ostatni spos\u00f3b zyskuje w Polsce coraz wi\u0119ksz\u0105 popularno\u015b\u0107.<\/p>\n

Bardziej zaawansowan\u0105 technologicznie konstrukcj\u0119 tzw. \u015bpi\u0105cych policjant\u00f3w lansuj\u0105 Szwedzi. Ich pomys\u0142 zaczyna budzi\u0107 zainteresowanie tak\u017ce u nas.<\/p>\n

Zarz\u0105dcy dr\u00f3g s\u0105 dos\u0142ownie zasypywani wnioskami mieszka\u0144c\u00f3w, cz\u0119sto wspieranymi przez przedstawicieli lokalnych samorz\u0105d\u00f3w, dyrekcje szk\u00f3\u0142, przedszkoli itp., kt\u00f3rzy w\u0142a\u015bnie w progach widz\u0105 lekarstwo na pirat\u00f3w drogowych. Ich koronnemu argumentowi: trosce o zapewnienie bezpiecze\u0144stwa pieszym, zw\u0142aszcza dzieciom, trudno si\u0119 oprze\u0107 i prog\u00f3w rzeczywi\u015bcie szybko przybywa. Co nie znaczy, \u017ce instytucje odpowiedzialne za infrastruktur\u0119 drogow\u0105, spe\u0142niaj\u0105 tego\u00a0 typu pro\u015bby natychmiast i z entuzjazmem. Nie chodzi o koszty, bo te s\u0105 relatywnie niskie, ale o wzgl\u0119dy merytoryczne. W Krakowie, o czym ju\u017c kiedy\u015b pisali\u015bmy, miejscowy Zarz\u0105d Infrastruktury Komunalnej i Transportu zwraca wnioskodawcom uwag\u0119, \u017ce progi owszem, spowalniaj\u0105 ruch samochod\u00f3w, ale tylko na chwil\u0119 i nie wszystkich, bowiem kierowcy modnych i coraz cz\u0119\u015bciej spotykanych na naszych drogach SUV-\u00f3w niewiele robi\u0105 z ich obecno\u015bci. Gwa\u0142townie hamuj\u0105ce przed „\u015bpi\u0105cymi policjantami”, a nast\u0119pnie r\u00f3wnie energicznie przyspieszaj\u0105ce pojazdy bardziej ha\u0142asuj\u0105 i emituj\u0105 wi\u0119cej szkodliwych spalin ni\u017c dzieje si\u0119 to przy p\u0142ynnej je\u017adzie.<\/p>\n

ZIKiT przypomina r\u00f3wnie\u017c o ograniczeniach technicznych. Ot\u00f3\u017c progi musi dzieli\u0107 od siebie co najmniej\u00a0 20 metr\u00f3w, nie mog\u0105 by\u0107 one montowane w odleg\u0142o\u015bci mniejszej ni\u017c 40 m od skrzy\u017cowania ani na wysoko\u015bci zjazd\u00f3w do posesji, zatok parkingowych, na \u0142ukach jezdni. Wizja utraty cz\u0119\u015bci miejsc postojowych dzia\u0142a na wyobra\u017ani\u0119 i zdarza si\u0119, ze wnioskuj\u0105cy rezygnuj\u0105 ze swoich stara\u0144. Bywa jednak r\u00f3wnie\u017c i tak, \u017ce zdeterminowani mieszka\u0144cy montuj\u0105 progi bez jakichkolwiek zg\u00f3d, na sw\u00f3j koszt i wedle w\u0142asnego pomys\u0142u, nie ogl\u0105daj\u0105c si\u0119 na normy i przepisy.<\/p>\n

Ostatnio pojawi\u0142y si\u0119 doniesienia o ciekawej alternatywie dla klasycznych prog\u00f3w zwalniaj\u0105cych. Niewykluczone, \u017ce dla jej pomys\u0142odawc\u00f3w inspiracj\u0105 by\u0142a inteligentna uliczna sygnalizacja \u015bwietlna.\u00a0 Jak wiemy, na niekt\u00f3rych skrzy\u017cowaniach, gdy doje\u017cd\u017camy z dozwolon\u0105 pr\u0119dko\u015bci\u0105 do sygnalizator\u00f3w ulicznych, na naszym kierunku ruchu \u015bwieci si\u0119 \u015bwiat\u0142o zielone. Gdy jednak przekroczymy limit, zapali si\u0119 czerwone. Dzieje si\u0119 tak niejako w „nagrodzie” za przestrzeganie ograniczenia lub odwrotnie – w formie „kary” za jego naruszenie.<\/p>\n

Na podobnej zasadzie dzia\u0142aj\u0105 „inteligentne” progi zwalniaj\u0105ce. Radar mierzy pr\u0119dko\u015b\u0107 zbli\u017caj\u0105cego si\u0119 pojazdu. Gdy wykryje, \u017ce jedzie on zbyt szybko, specjalna zamontowana w drodze zapadnia automatycznie obni\u017ca si\u0119, tworz\u0105c w nawierzchni uskok o g\u0142\u0119boko\u015bci 6 centymetr\u00f3w, kt\u00f3ry „upomina” kierowc\u0119 i przywo\u0142uje go do porz\u0105dku. Gdy jedziemy zgodnie z przepisami, jezdnia pozostaje g\u0142adka. System jest sterowany on-line a jego mo\u017ce dowolnie ustala\u0107, przy jakiej pr\u0119dko\u015bci urz\u0105dzenie w danym miejscu zaczyna dzia\u0142a\u0107.<\/p>\n

Spowalniacze Actibump funkcjonuj\u0105 ju\u017c z powodzeniem w Szwecji. Ich pomys\u0142odawcy zachwalaj\u0105, \u017ce s\u0105 bezpieczniejsze od klasycznych prog\u00f3w, bo nie wyrzucaj\u0105 samochod\u00f3w w g\u00f3r\u0119 i bardziej ekologiczne, bo nie trzeba przed nimi ostro hamowa\u0107 (a p\u00f3\u017aniej przyspiesza\u0107). „Statyczne przeszkody maja\u0328 bardzo niekorzystny wp\u0142yw na p\u0142ynnos\u0301c\u0301 ruchu drogowego, ruch pojazdo\u0301w uprzywilejowanych oraz jakos\u0301c\u0301 warunko\u0301w pracy zawodowych kierowco\u0301w, a ponadto sa\u0328 przyczyna\u0328 powstawania ha\u0142asu, wibracji pod\u0142oz\u0307a itp.” – pisze producent, twierdz\u0105c, \u017ce jego rozwi\u0105zanie jest pozbawione powy\u017cszych wad.<\/p>\n

Szwedzk\u0105 nowo\u015bci\u0105 interesuj\u0105 si\u0119 r\u00f3wnie\u017c w\u0142odarze polskich miast. Jeden z miejscowych radnych zaproponowa\u0142, by takie urz\u0105dzenia montowa\u0107 w Krakowie. Sceptycy zastanawiaj\u0105 si\u0119 jednak, kto je b\u0119dzie regularnie czy\u015bci\u0142 z b\u0142ota, piachu i soli. Zauwa\u017caj\u0105 r\u00f3wnie\u017c, \u017ce na naszych ulicach nie brakuje innego rodzaju spowalniaj\u0105cych ruch „zapadni” i innych tego rodzaju przeszk\u00f3d.<\/p>\n

\u0179r\u00f3d\u0142o: www.interia.pl<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jak sk\u0142oni\u0107 kierowc\u00f3w do wolniejszej jazdy w miastach? Mo\u017cna ustawia\u0107 kolejne znaki ze stale zaostrzanymi ograniczeniami pr\u0119dko\u015bci. Mo\u017cna instalowa\u0107 fotoradary, wysy\u0142a\u0107 na ulice wyposa\u017cone w „suszarki” patrole policyjne i nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami. Mo\u017cna wreszcie montowa\u0107 progi zwalniaj\u0105ce. I w\u0142a\u015bnie ten ostatni spos\u00f3b zyskuje w Polsce coraz wi\u0119ksz\u0105 popularno\u015b\u0107. Bardziej zaawansowan\u0105 technologicznie konstrukcj\u0119 tzw. \u015bpi\u0105cych […]<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":29784,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[],"class_list":["post-30720","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30720","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=30720"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30720\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=30720"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=30720"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/pim.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=30720"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}