W 2023 r., pomimo ograniczeń w łańcuchach dostaw, koncern Mercedes-Benz Group sprzedał 2 491 600 samochodów (+1,5%) – dzięki koncentracji na pożądanych autach osobowych oraz pojazdach użytkowych, a także elektryfikacji swojej floty.
„Jak pokazuje nasza ubiegłoroczna sprzedaż, samochody z segmentu Top-End, w tym Mercedes-Maybach, Klasa G i Mercedes-AMG, osiągnęły najlepsze wyniki w historii. Sprzedaż aut elektrycznych stale rośnie, a nowa Klasa E została szczególnie dobrze przyjęta przez rynek. Również dywizja Mercedes-Benz Vans odnotowała największy jak dotąd sukces sprzedażowy. W tym roku utrzymamy dynamikę rozwoju naszych produktów, w szczególności za sprawą elektrycznej Klasy G, Mercedesa-AMG GT Coupé i nowego eSprintera” – powiedział Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG.
Mercedes-Benz Cars
W 2023 r. dywizja Mercedes-Benz Cars sprzedała 2 043 800 aut. Popyt na produkty najwyższej jakości zaowocował wzrostami liczby dostaw modeli z grupy Top-End: Mercedes-Maybach o 19%, Klasy G o 11%, a sportowych maszyn Mercedes-AMG – o 4%. Łącznie pojazdy z tego segmentu znalazły 328 200 nabywców.
W 2023 r. sprzedano 60 000 dodatkowych egzemplarzy Klasy V i EQV.
W czwartym kwartale, pomimo ograniczonej dostępności produktów, dostawy samochodów Mercedes-Benz Cars osiągnęły poziom 514 000 sztuk; w ujęciu kwartał do kwartału sprzedaż modeli z segmentu Top-End wzrosła w tym czasie o 17%.
W ubiegłym roku Mercedes-Maybach dostarczył o 19% więcej samochodów niż w 2022, do czego przyczyniły się wysokie wyniki zarówno GLS-a, jak i Klasy S we wszystkich kluczowych regionach. W ostatnim kwartale marka wprowadziła na rynek USA w pełni elektryczny model EQS SUV[1], który w 2024 r. trafi do innych kluczowych regionów. Na wzrost sprzedaży Mercedes-AMG w 2023 r. (+4%) składał się 76-procentowy skok popularności elektrycznych modeli o wysokich osiągach.
Dostawy Klasy G utrzymały się na wysokim poziomie i w 2023 r. ponownie wzrosły – tym razem o 11%. W tym roku producent luksusowych aut ze Stuttgartu przedstawi w pełni elektryczną Klasę G.
Klasa S pozostaje niekwestionowanym liderem swojego segmentu, utrzymując około 50-procentowy udział we wszystkich kluczowych regionach.
Całoroczna sprzedaż modeli z grupy Core w 2023 r. osiągnęła wynik 1 096 800 sztuk (-2%), głównie ze względu na wąskie gardła w łańcuchach dostaw i zmianę generacyjną Klasy E; w Chinach nowa generacja tego modelu została wprowadzona w grudniu. Dostępność nowego GLC i Klasy E na wielu rynkach była ograniczona ze względu na niedobór systemów 48 V. W całym 2023 r. sprzedaż Klasy C wzrosła o 10%.
Sprzedaż segmentu Entry w 2023 r. wyniosła 618 800 sztuk (+4%), do czego przyczynił się duży popyt na modele EQA (+57%) i EQB (+109%).
Dostawy w pełni elektrycznych samochodów osobowych Mercedes-Benz w ciągu roku wzrosły o 73%, do 222 600 sztuk, co stanowi 11% całkowitej sprzedaży (19% łącznie z hybrydami plug-in). Liczba nabywców modelu EQE Limuzyna w ujęciu globalnym skoczyła o 120%, a sprzedaż pojazdów BEV na rynku USA, między innymi za sprawą nowego EQE SUV-a, wzrosła ponad dwukrotnie (+167%).
„Osiągnęliśmy nasz cel sprzedażowy na 2023 rok dzięki nieprzerwanemu zaufaniu klientów do naszych produktów i marki. W 2024 r. będziemy kontynuować silną pracę zespołową, aby dalej dostarczać to, co reprezentuje Mercedes-Benz: doskonałą zawartość i jakość produktu, zapewniając satysfakcję naszym klientom. Mogą oni z niecierpliwością czekać już na cyfrowe innowacje, takie jak Wirtualny Asystent MBUX prezentowany właśnie na targach CES, a także na kolejne rynkowe premiery nowej Klasy E i długo oczekiwanej elektrycznej Klasy G” – podsumowała Britta Seeger, Członkini Zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż Mercedes-Benz Cars.
Przegląd wyników sprzedaży
IV kw. |
IV kw. |
Zmiana |
Cały |
Cały |
Zmiana |
||||
Mercedes-Benz Group |
638 300 |
658 900 |
-3% |
2 491 600 |
2 456 000 |
+1,5% |
|||
Mercedes-Benz Cars |
514 000 |
536 200 |
-4% |
2 043 800 |
2 040 700 |
0% |
|||
– w tym: BEV-y |
66 200 |
53 500 |
+24% |
240 600 |
149 200 |
+61% |
|||
– w tym: BEV-y osobowe Mercedes-Benz |
62 300 |
47 100 |
+32% |
222 600 |
128 700 |
+73% |
|||
– w tym: BEV-y smart fortwo/forfour |
3900 |
6400 |
-39% |
18 100 |
20 500 |
-12% |
|||
Sprzedaż Mercedes-Benz Cars |
|||||||||
Top-End |
81 800 |
95 800 |
-15% |
328 200 |
328 200 |
0% |
|||
Core |
281 500 |
270 600 |
+4% |
1 096 800 |
1 116 600 |
-2% |
|||
Entry |
150 800 |
169 800 |
-11% |
618 700 |
595 900 |
+4% |
|||
Sprzedaż Mercedes-Benz Cars |
|||||||||
Europa** |
174 200 |
171 500 |
+2% |
659 400 |
618 900 |
+7% |
|||
– w tym: Niemcy |
61 400 |
69 600 |
-12% |
234 300 |
215 600 |
+9% |
|||
Azja |
227 500 |
254 000 |
-10% |
963 800 |
988 200 |
-2% |
|||
– w tym: Chiny |
166 700 |
180 500 |
-8% |
737 200 |
753 900 |
-2% |
|||
Ameryka Północna*** |
90 700 |
87 500 |
+4% |
339 500 |
344 200 |
-1% |
|||
– w tym: USA |
81 300 |
77 800 |
+4% |
298 000 |
300 800 |
-1% |
|||
reszta świata |
21 700 |
23 100 |
-6% |
81 100 |
89 400 |
-9% |
|||
* Top-End: Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Klasa G, Klasa S, GLS, EQS, EQS SUV *** Ameryka Północna: USA, Kanada i Meksyk Wszystkie liczby zaokrąglono; dane wstępne – mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe. [1] dane tymczasowe: zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym WLTP: 22,5-24,4 kWh/100 km; emisje CO₂ w cyklu mieszanym WLTP: 0 g/km |
Mercedes-Benz Vans
Światowa sprzedaż Mercedes-Benz Vans w 2023 r. wzrosła o 8%, do 447 800 sztuk, co stanowi najlepszy wynik w dotychczasowej historii. Na strategicznie ważnych rynkach Europy i Ameryki Północnej dostawy zwiększyły się, odpowiednio, o 8% (279 400 sztuk) oraz o 13% (86 400 sztuk). Tylko w USA sprzedaż urosła o 13%, osiągając rekordowy roczny poziom wynoszący 75 100 egzemplarzy, co czyni strategicznie ważne Stany Zjednoczone drugim co do wielkości rynkiem zbytu samochodów dostawczych na świecie.
Pomimo wymagającego otoczenia pojazdy Mercedes-Benz Vans cieszą się dużym popytem. Dywizja osiągnęła najlepszy jak dotąd roczny wynik w każdym segmencie: dostarczono 237 400 dużych, 178 900 średnich i 31 500 małych aut użytkowych. Sprzedaż elektrycznych pojazdów dostawczych w 2023 r. wzrosła o 51%, do około 22 700 sztuk. Szczególnie mocno rozwinął się popyt na samochody użytkowane komercyjnie (380 400 sprzedanych sztuk, +9%). W segmencie prywatnym dostarczono 67 400 egzemplarzy; wynik ten reprezentuje poziom podobny jak w 2022 r. (-1%), szczególnie ze względu na zbliżającą się w tym roku wymianę generacyjną modeli dostawczych średniej wielkości.
„W 2023 r. dywizja Mercedes-Benz Vans po raz kolejny skupiła się na osiągnięciu wysokiej jakości wzrostu sprzedaży i wzmocnieniu swojej pozycji w obszarze elektromobilności. Byliśmy w stanie zwiększyć sprzedaż i tym samym osiągnęliśmy najlepszy jak dotąd wynik za cały rok – 448 000 aut sprzedanych na całym świecie, a dostawy elektrycznych vanów wzrosły o ponad 50%. Ten skok był w szczególności napędzany przez segmenty komercyjne, na które przypada około 85% całkowitej sprzedaży. Jeśli chodzi o najbliższą przyszłość, celujemy w kolejny udany rok, zwłaszcza jeśli uwzględnić rynkowe debiuty naszych nowych samochodów dostawczych średniej wielkości i nowego eSprintera” – powiedział Klaus Rehkugler, szef Mercedes-Benz Vans ds. sprzedaży i marketingu.
Przegląd wyników sprzedaży
IV kw. |
IV kw. |
Zmiana |
Cały |
Cały |
Zmiana |
||||
Mercedes-Benz Vans* |
124 300 |
122 700 |
+1% |
447 800 |
415 300 |
+8% |
|||
– w tym: prywatne vany średniej wielkości |
15 500 |
16 600 |
-7% |
60 000 |
63 700 |
-6% |
|||
– w tym: prywatne małe vany |
2300 |
1500 |
+49% |
7400 |
4000 |
+84% |
|||
– w tym: komercyjne duże vany |
66 200 |
67 200 |
-2% |
237 400 |
217 400 |
+9% |
|||
– w tym: komercyjne vany średniej wielkości |
33 900 |
30 800 |
+10% |
118 900 |
111 800 |
+6% |
|||
– w tym: komercyjne małe vany |
6500 |
6700 |
-3% |
24 100 |
18 500 |
+31% |
|||
– w tym: vany elektryczne |
7700 |
4700 |
+63% |
22 700 |
15 000 |
+51% |
|||
Sprzedaż Mercedes-Benz Vans |
|||||||||
Europa** |
81 700 |
83 200 |
-2% |
279 400 |
259 400 |
+8% |
|||
– w tym: Niemcy |
33 900 |
40 800 |
-17% |
114 000 |
113 200 |
+1% |
|||
Azja |
10 000 |
9200 |
+8% |
42 400 |
42 500 |
0% |
|||
– w tym: Chiny |
7700 |
6700 |
+15% |
33 400 |
34 200 |
-2% |
|||
Ameryka Północna*** |
22 100 |
19 500 |
+14% |
86 400 |
76 700 |
+13% |
|||
– w tym: USA |
19 100 |
16 700 |
+14% |
75 100 |
66 400 |
+13% |
|||
reszta świata |
10 500 |
10 800 |
-3% |
39 600 |
36 900 |
+7% |
|||
* prywatne vany: samochody użytkowe średniej wielkości obejmują Klasę V i model EQV; małe vany: małe samochody użytkowe obejmują Klasę T i model EQT (zużycie energii elektrycznej w cyklu miesz. WLTP: 19,3-20,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu miesz. WLTP: 0 g/km; zużycie energii określone na bazie Rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151/EU) *** Ameryka Północna: USA, Kanada i Meksyk Wszystkie liczby zaokrąglono; dane wstępne – mogą ulec zmianie w oczekiwaniu na raporty końcowe. |
Źródło: media.mercedes-benz.pl