Grupa Volkswagen ostrzegła, że jej ambitny plan zaoferowania zelektryfikowanej wersji każdego modelu będzie kosztował więcej, niż się szacuje, zmuszając firmę do zwiększenia wydajności, aby sprostać wymaganiom.
VW początkowo przeznaczał przesunięcie środków na baterie w wysokości 20 miliardów euro. Teraz prezes Herbert Diess mówi, że to nie wystarczy. Firma musi zmniejszyć wydatki bardziej, aby móc inwestować w przyszłe technologie, powiedział.
Grupa VW zamierza wprowadzić do oferty 80 nowych pojazdów elektrycznych, w tym Audi, Porsche, Skoda i Seat do 2025 r. A od 2030 r. będzie oferować zelektryfikowaną wersję każdego z 300 modeli grupowych.
„Obciążenia dla naszej firmy, takie jak koszt wprowadzenia na rynek samochodów elektrycznych, będą wyższe niż oczekiwano”, powiedział Diess we wspólnej rozmowie z szefem laboratorium Berndem Osterlohem w wewnętrznym biuletynie VW.
Rekordowe wydatki na rozwój samochodów elektrycznych i konieczność nadążenia za zaostrzeniem przepisów dotyczących emisji spalin są ważnymi czynnikami dla producentów samochodów. Mercedes-Benz Daimlera zaprezentował w ubiegłym tygodniu EQC, pierwszy samodzielny akumulator w Sztokholmie. Daimler powiedział, że jego nakłady na modelową gamę dziesięciu w pełni elektrycznych samochodów, które mają ukazać się do roku 2022 będą wyższe niż początkowe szacunki, które opiewały 10 miliardów euro.
Pozyskiwanie korzyści
„Potrzebujemy większych zysków, aby sfinansować naszą przyszłość”, powiedział Diess. „Cztery procent to minimum, 5 do 6 procent pozwala na pewne przyszłe inwestycje, a przy 7 do 8 procentach jesteśmy gotowi nawet na kryzys”.
Volkswagen określił cel zysku operacyjnego grupy aż do 8 procent sprzedaży do 2025 roku, co w porównaniu ze wzrostem do 7,4 procent w ubiegłym roku jest sporym wyzwaniem.
„VW może wkrótce osiągnąć ambitniejsze cele”, powiedział Arndt Ellinghorst, londyński analityk z Evercore ISI. „Od dawna wzywaliśmy VW do wyznaczenia bardziej ambitnych celów dla marki VW”. Co będzie w przyszłości?, czas pokaże. Określenie planów to zbyt mało.