Volkswagen coraz mocniejszy w elektromobilności

Koncern Volkswagen z pełną determinacją wdraża zmiany związane z elektromobilnością: do końca 2022 roku w 16 fabrykach na świecie mają być produkowane samochody elektryczne wyposażone w akumulatory. Zapowiedział to w Berlinie Prezes Zarządu Volkswagen AG – Matthias Müller – podczas dorocznej konferencji prasowej koncernu.

W tej chwili w koncernie auta elektryczne produkuje się w trzech fabrykach, w ciągu dwóch lat do ich wytwarzania zostanie przygotowanych dziewięć kolejnych zakładów. Aby aktywnie rozwijać przyjazną środowisku mobilność elektryczną zawarto liczne umowy partnerskie z producentami akumulatorów w Europie i w Chinach. Wartość tych umów wynosi dzisiaj około 20 miliardów euro. Wkrótce zostaną podjęte decyzje na temat tego, kto będzie dostawcą akumulatorów w Ameryce Północnej.

„W ostatnich miesiącach zdecydowanie i z rozmachem rozpoczęliśmy realizację naszej strategii „Roadmap E” – oświadczył w Berlinie szef koncernu Matthias Müller. Jesienią zeszłego roku prezentując „Roadmap E” koncern Volkswagen zapowiedział, że do 2025 roku zamierza produkować do trzech milionów samochodów elektrycznych rocznie i wprowadzić na rynek 80 nowych modeli z napędem elektrycznym. Do ośmiu modeli elektrycznych i hybryd typu plug-in, które w tej chwili koncern ma w swojej ofercie, w bieżącym roku dołączy dziewięć kolejnych pojazdów, trzy z nich z napędem wyłącznie elektrycznym.

Niektóre z nowych aut zaprezentowano w zeszłym tygodniu podczas Salonu Samochodowego w Genewie, były wśród nich np. Audi e-tron, Porsche Mission E oraz I.D. Vizzion, kolejny członek rodziny I.D. Volkswagena. Od 2019 roku w ramach ofensywy elektrycznych aut „niemal miesiąc w miesiąc” – powiedział Müller – będą pojawiać się kolejne modele. „W obrębie wszystkich marek i we wszystkich regionach zamierzamy w ten sposób w ciągu kilku lat wprowadzić na ulice największą na świecie flotę samochodów elektrycznych” – dodał Prezes Zarządu.

Matthias Müller podkreślił jednak, że nie oznacza to odwrotu od konwencjonalnych rodzajów napędu. Nowoczesne diesle – także mając na uwadze ochronę środowiska – staną się częścią rozwiązania, a nie problemem. „Mocno inwestujemy w pojazdy przyszłości, ale nie zaniedbujemy stosowanych teraz technologii i modeli, które jeszcze przez dziesięciolecia będą odgrywały ważną rolę” – stwierdził Müller. „Tylko w 2018 roku na rozwój tradycyjnych pojazdów i rodzajów napędu przeznaczyliśmy niemal 20 miliardów euro; w ciągu kolejnych pięciu lat będzie to łącznie 90 miliardów”.

Nad bardzo ważną dla przyszłości dziedziną jaką jest cyfryzacja, w koncernie w ramach Zarządu pracuje osobny zespół pod kierownictwem szefa koncernu Müllera. „Przyszłość motoryzacji powoli nabiera kształtów, podobnie jak przyszłość samego koncernu” – stwierdził Prezes Zarządu. Najlepszym przykładem jest SEDRIC, za pomocą którego koncern Volkswagen po raz pierwszy zaprezentował swoje możliwości w dziedzinie w pełni autonomicznej jazdy. SEDRIC, model zaprojektowany w ramach koncernu, będzie w przyszłości „w obrębie jednej z naszych marek rozwijany dalej do postaci auta seryjnego” – zapowiedział Matthias Müller.

Zapoczątkowane w 2016 roku przemiany całego koncernu stają się „każdego dnia coraz bardziej konkretne, coraz bardziej je widać i coraz bardziej można ich doświadczyć” – stwierdził Müller. „TOGETHER – strategy 2025” spowodowała zmiany w całym koncernie, który tego właśnie potrzebował. „Rok 2017 okazał się pełen sukcesów dla koncernu Volkswagen i należących do niego marek. Znowu jesteśmy w natarciu – i tak pozostanie” – podkreślił Prezes Zarządu. Dotyczy to zwłaszcza elektromobilności. „Przygotowując Roadmap E pokazaliśmy, jak bardzo poważnie traktujemy tę sprawę” – dodał Müller. Koncern Volkswagen w ramach „Roadmap E” zainicjował w zeszłym roku największą w światowym przemyśle samochodowym ofensywę w dziedzinie aut elektrycznych.

Zmiany dokonane w koncernie przynoszą korzyści już teraz. „Jesteśmy mocni pod względem finansowym i strategicznym” – powiedział Müller. „Wiele się u nas dzieje i wiele jeszcze się wydarzy. Koncern Volkswagen zmienił kierunek. I obrał kurs na przyszłość!”.

Koncern Volkswagen jest dobrze przygotowany finansowo do zmian. Mimo miliardowych kosztów spowodowanych przez kryzys związany z silnikami Diesla płynność finansowa netto na koniec 2017 roku pozostała na wysokim poziomie i wyniosła 22,4 miliarda euro. Członek Zarządu ds. Finansowych – Frank Witter – stwierdził: „Dane za rok 2017 świadczą o tym, że aktywnie wdrażamy zmiany w naszej firmie. I także w 2018 roku nie spuścimy z tonu”. Frank Witter podkreślił w Berlinie, gdzie po raz pierwszy w należącym do koncernu DRIVE: Volkswagen Group Forum odbyła się doroczna konferencja prasowa, że wynik finansowy świadczy o tym, iż działalność operacyjna koncernu opiera się na mocnych podstawach.

Dane za 2017 rok: dobry wynik mimo sprawy diesli

Rok rozrachunkowy 2017 koncern Volkswagen zamknął sukcesem. W wypadku niemal wszystkich ważnych parametrów uzyskano rekordowe wyniki, zwłaszcza pod względem liczby aut dostarczonych do klientów. 10,7 miliona klientów – najwięcej w historii – zdecydowało się w zeszłym roku na zakup modelu jednej z marek należących do koncernu. W liczbie tej mieszczą się też samochody sprzedane przez chińską spółkę, która w roku 2017 (włącznie z Hongkongiem i importem) dostarczyła klientom 4,2 miliona samochodów. Było to o 5,1 procent więcej niż rok wcześniej.

Obroty koncernu w 2017 roku wzrosły do najwyższego poziomu. „Przychody ze sprzedaży wyniosły 230,7 miliarda euro i były o 6,2 procent wyższe niż rok wcześniej, dzięki temu osiągnęliśmy nowy rekord” – stwierdził dyrektor finansowy Frank Witter. Także wynik operacyjny, zarówno przed, jak i po zdarzeniach nadzwyczajnych, okazał się dobry jak nigdy dotąd – przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wyniósł 17,0 miliardów euro, a po zdarzeniach nadzwyczajnych – 13,8 miliarda euro. „To najlepszy wynik operacyjny, także po zdarzeniach nadzwyczajnych, jaki kiedykolwiek uzyskał koncern Volkswagen” – stwierdził Witter. Na wzrost wpłynęły przede wszystkim wielkość produkcji, struktura oferty, marże oraz usprawnienia w dziedzinie kosztów produkcji. Operacyjna stopa zwrotu przed zdarzeniami nadzwyczajnymi zwiększyła się z 6,7 do 7,4 procent.

W sumie w 2017 roku zdarzenia nadzwyczajne związane z tematyką silników Diesla obciążyły wynik operacyjny kwotą 3,2 miliarda euro, podczas gdy rok wcześniej było to 6,4 miliarda euro. Obciążenia te w minionym roku rozrachunkowym wynikały głównie z większych wydatków na akcje przywoławcze, względnie programy modyfikacji silników 2.0 i 3.0 TDI w Ameryce Północnej oraz ze zwiększonego ryzyka prawnego.

W przeciwieństwie do danych dotyczących sprzedaży samochodów w obrotach i w wyniku operacyjnym koncernu nie uwzględniono działalności chińskiej spółki, ponieważ są one bilansowane w kapitale własnym. Chińskie spółki osiągnęły w roku rozrachunkowym 2017 wynik operacyjny w wysokości 4,7 miliarda euro; w roku poprzednim było to prawie 5,0 miliardów. Ponadto zawiązano kolejną spółkę – z chińską firmą Anhui Jinghuai Automobile (JAC) – w ramach której będą konstruowane, produkowane i sprzedawane samochody elektryczne. Koncern zamierza także eksportować w przyszłości auta wyprodukowane w Chinach – najpierw na Filipiny, a później na inne rynki południowo-wschodniej Azji.

Wynik finansowy w roku 2017 w porównaniu z poprzednim rokiem zmniejszył się z 0,2 do 0,1 miliarda euro. Wynik brutto wzrósł do 13,9 miliardów euro i przewyższył wartość z poprzedniego roku o 6,6 miliarda euro. Wynik netto zamknął się kwotą 11,6 (5,4) miliardów euro. Wskaźnik opodatkowania wyniósł 16,3 (26,2) procent i był w 2017 roku znacznie niższy niż rok wcześniej. Przyczyną była uchwalona w USA przed końcem roku reforma podatkowa, która wywołała jednorazowy, nie mający wpływu na płynność pozytywny efekt w wysokości 1,0 miliarda euro.

Udział akcjonariuszy Volkswagen AG w zyskach wyniósł 11,4 (5,1) miliarda euro. Frank Witter stwierdził – „Zarząd i Rada Nadzorcza cieszą się, że mogą zaproponować akcjonariuszom dywidendę w wysokości 3,90 euro za akcję zwykłą i 3,96 euro za akcję uprzywilejowaną”.

Koszty badań i rozwoju w 2017 roku były związane głównie z nakładami na nowe modele, na elektryfikację aut, stworzenie efektywniejszych silników oraz na cyfryzację. Inwestycje materialne w dziale produkcji samochodów wyniosły 12,6 (12,8) miliarda euro i znajdowały się na poziomie poprzedniego roku. Udział łącznych kosztów związanych z badaniami i rozwojem w przychodach ze sprzedaży w dziale produkcji samochodów w koncernie zmniejszył się do 6,7 (7,3) procent. Udział inwestycji materialnych także znacznie się zmniejszył – do 6,4 (6,9) procent. „Konsekwentnie realizujemy nasz cel, by udział inwestycji materialnych CAPEX zmniejszyć do 2020 roku do sześciu procent (w wypadku jednych i drugich)” – podkreślił dyrektor finansowy Frank Witter.

Cash flow netto w dziale produkcji samochodów z powodu wysokiego odpływu środków związanego ze sprawą diesli zmalał o 10,3 miliarda euro do – 6,0 miliardów. Bez tych wydatków cash flow netto, mimo dużych inwestycji w przyszłość, wyniósłby 10 miliardów euro. Frank Witter stwierdził – „Cash flow netto świadczy o tym, że nasza działalność operacyjna opiera się na mocnych podstawach oraz świadczy o naszej sile finansowej”. Płynność finansowa netto w dziale produkcji samochodów na koniec 2017 roku była na wysokim poziomie i wyniosła 22,4 miliarda euro.

Marki i obszary działalności

Z powodu nowego podziału obszarów działalności przychody ze sprzedaży marki Volkswagen Samochody Osobowe wyniosły w 2017 roku 80,0 miliardów euro i były o 24,3 procent niższe niż rok wcześniej. Wynik operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wzrósł do 3,3 (1,9) miliarda euro. Operacyjna stopa zwrotu z inwestycji przed zdarzeniami nadzwyczajnymi zwiększyła się do 4,1 (1,8) procent. Sprawa diesli spowodowała powstanie nadzwyczajnych obciążeń w wysokości – 2,8 (rok wcześniej łącznie – 5,2) miliardów euro.

Przychody ze sprzedaży marki Audi wyniosły w 2017 roku 60,1 miliardów euro i przewyższyły wartość z roku poprzedniego o 0,8 miliarda euro. Wynik operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi osiągnął wartość 5,1 (4,8) miliarda euro i był wyższy niż w poprzednim roku. Operacyjna stopa wzrostu przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wyniosła 8,4 (8,2) procent. Sprawa diesli wygenerowała nadzwyczajne obciążenia w wysokości -0,4 (rok wcześniej łącznie -1,8) miliardów euro. Dane finansowe Audi obejmują także marki Lamborghini i Ducati.

Przychody ze sprzedaży marki Skoda w ubiegłym roku rozrachunkowym wyniosły 16,6 miliardów euro i były o 20,8 procent wyższe niż w 2016 roku. Wynik operacyjny zwiększył się o 34,6 procent do poziomu 1,6 miliarda euro; wzrost był przede wszystkim wynikiem wyższej sprzedaży i optymalizacji oferty modeli. Operacyjna stopa zwrotu zwiększyła się z 8,7 procent w 2016 roku do 9,7 procent w roku 2017.

SEAT kontynuował w 2017 roku pozytywny rozwój – przychody ze sprzedaży osiągnęły 9,9 miliarda euro i przekroczyły o 11,2 procent rekordową wartość uzyskaną rok wcześniej. Wynik operacyjny wzrósł o 24,8 procent do 191 (153) milionów euro. Obciążenia wynikające ze wzrostu kosztów udało się wyrównać dzięki zwiększeniu produkcji, optymalizacji oferty oraz korzystniejszym marżom. Operacyjna stopa zwrotu marki SEAT wyniosła 1,9 (1,7) procent.

Bentley w zakończonym roku rozrachunkowym uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 1,8 miliarda euro – oznacza to spadek o 9,2 procent w stosunku do roku poprzedniego. Wynik operacyjny zmniejszył się do 55 (112) milionów euro. Operacyjna stopa wzrostu wyniosła 3,0 (5,5) procent.

Rok rozrachunkowy 2017 ponownie okazał się dla Porsche pozytywny: przychody ze sprzedaży Porsche Automobile wzrosły o 4,7 procent do 21,7 (20,7) miliardów euro. Wynik operacyjny zwiększył się o 7,2 procent do 4,0 miliardów euro; wynikał on przede wszystkim ze wzrostu produkcji. Stopa zwrotu z inwestycji wyniosła 18,5 (18,0) procent.

Marka Volkswagen Samochody Użytkowe osiągnęła w 2017 roku przychody w wysokości 11,9 (11,1) miliardów euro. Wynik operacyjny, mimo wyższych kosztów związanych ze zwiększeniem liczby zakładów produkcyjnych, okazał się wyższy (dzięki korzystniejszym marżom, wzrostowi produkcji, korzystnym kursom walut oraz za sprawą optymalizacji kosztów) o 87,6 procent i wyniósł 853 miliony euro. Operacyjna stopa wzrostu znacznie się zwiększyła – do 7,2 (4,1) procent.

W roku rozrachunkowym 2017 przychody marki Scania ze sprzedaży wyniosły 12,8 (11,3) miliardów euro i były o 1,5 miliarda euro wyższe niż rok wcześniej. Wynik operacyjny (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) wzrósł do 1,3 (1,1) miliardów euro, co obok większej sprzedaży samochodów zostało spowodowane wzrostem w dziedzinie usług serwisowych. Operacyjna stopa wzrostu (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) wyniosła w 2017 roku 10,1 (9,5) procent.

Przychody ze sprzedaży MAN Nutzfahrzeuge w porównaniu z 2016 rokiem wzrosły w roku 2017 o 10,8 procent do 11,1 miliardów euro. Wynik operacyjny (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) za sprawą wzrostu produkcji i korzystniejszych marży zwiększył się do 362 (230) milionów euro, pozytywne skutki przyniósł także program na rzecz przyszłości. Operacyjna stopa wzrostu (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) wzrosła do 3,3 (2,3) procent.

W dziale Power Engineering przychody ze sprzedaży zmniejszyły się do 3,3 (3,6) miliardów euro. Wynik operacyjny (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) wyniósł 193 (194) miliony euro, operacyjna stopa wzrostu (przed zdarzeniami nadzwyczajnymi) wzrosła do 5,9 (5,4) procent.

Od 1 stycznia 2017 roku dział usług finansowych Porsche jest raportowany w dziale Volkswagen Usługi Finansowe. W minionym roku rozrachunkowym Volkswagen Usługi Finansowe uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 31,8 miliardów euro; było to o 15,5 procent więcej niż rok wcześniej. Wynik operacyjny o 2,5 miliarda euro, czyli o 16,9 procent przewyższył wartość osiągniętą w poprzednim roku i okazał się rekordowy. Wzrost ten należy zawdzięczać – oprócz włączenia działu Porsche Usługi Finansowe – korzystniejszym marżom oraz zwiększeniu działalności.

Perspektywy na 2018 rok

Koncern Volkswagen spodziewa się, że w całym 2018 roku dostawy samochodów dla klientów wzrosną w niewielkim stopniu w stosunku do roku 2017. W bieżącym roku wyzwaniem okażą się koniunktura, silna konkurencja, niestabilne kursy walut oraz sytuacja związana z silnikami Diesla. Ponadto w Unii Europejskiej weszły w życie nowe przepisy dotyczące określania wartości emisji szkodliwych substancji, dwutlenku węgla i zużycia paliwa przez samochody osobowe i ciężarowe. Badania według nowych norm (WLTP) są bardziej czasochłonne.

Należy się spodziewać, że przychody koncernu Volkswagen ze sprzedaży wzrosną do pięciu procent ponad poziom poprzedniego roku. Przewiduje się, że operacyjna stopa wzrostu wyniesie od 6,5 do 7,5 procent.

Źródło: www.mototarget.pl