Uwaga na pułapki związane z "domowym" tuningiem

Szerokie opony, nisko zawieszone podwozie, spojler i soczysta muzyka mogą zamienić nawet niczym nie rzucające się auto w naprawdę świetny wózek. Kto jednak nie uważa podczas wykonywania tuningu, ten szybko może mieć problemy z policją lub podczas przeprowadzania najbliższych badań okresowych – ostrzegają rzeczoznawcy DEKRA.
Rzeczoznawcy zalecają wszystkim zainteresowanym przeprowadzeniem tuningu, aby przed dokonaniem zakupu przewidzianej do montażu części uzyskali szczegółowe informacje o tym, czy te części mogą zostać zamontowane w danym aucie.

Podzespoły nieposiadające dopuszczenia mogą zwiększać zagrożenie, poza tym ich montaż może prowadzić do wygaśnięcia homologacji i ochrony ubezpieczeniowej. W niektórych przypadkach właściciel pojazdu po stronie wydatków musi jeszcze uwzględnić kosztowny demontaż zainstalowanych elementów.

„Nie chcemy zniechęcić osób zafascynowanych tuningiem – podkreślają rzeczoznawcy. „Powinny one być jednak świadome istniejących przeszkód. Dzięki temu unikną ponoszenia niepotrzebnych kosztów i dużo stresu”.

W przypadku tuningu jest dużo możliwości popełnienia błędu. W razie niewłaściwego połączenia felg z ogumieniem zwiększa się zagrożenie wystąpienia aquaplaningu i wrażliwość pojazdu na występujące w drogach koleiny, co w ekstremalnych przypadkach może prowadzić nawet do wyłamania tylnej części pojazdu.

Także ulubiony element osób zajmujących się tuningiem, czyli spojler, musi być dopasowany do pojazdu. W przeciwnym razie może dojść do wydłużenia drogi hamowania i w niektórych przypadkach nawet do zmniejszenia stabilności pojazdu podczas poruszania się po drodze.

Jeśli szeroka opona będzie ocierać o błotnik, wtedy uszkodzenie opony będzie już tylko kwestią czasu.

Istotną sprawą jest dokumentacja podzespołów. Co dziwne, nie wszystkie podzespoły posiadające homologację mogą zostać zamontowane. Powód: homologacja odnosi się zawsze do produkcji seryjnej pojazdów. Jeśli w pojeździe wprowadzone zostały już zmiany, wtedy poszczególne elementy potencjalnie mogą do siebie nie pasować, np. w samochodach o niskim zawieszeniu problemem może być zaczep holowniczy.

Jeśli dochodzi do takich sytuacji, wtedy wygasa homologacja dla danego pojazdu.

Niezagrożone są osoby, które przed przeprowadzeniem zmian tuningowych zwrócą się do rzeczoznawcy DEKRA w celu zasięgnięcia jego opinii. W wielu przypadkach ma również sens zlecenie specjaliście wykonania przebudowy pojazdu, takiej jak na przykład montaż sportowego podwozia.

Bezpieczeństwo zapewnia również odbiór wprowadzonych zmian przez DEKRA. Pozwala on uniknąć zagrożeń i gwarantuje utrzymanie ważności homologacji pojazdu także po przeprowadzonym tuningu.

Ponadto należy pamiętać, że informacja o przeprowadzonym tuningu pojazdu musi zostać zgłoszona w firmie ubezpieczeniowej.

Źródła, DEKRA