Układ ESP ratuje życie

Już co drugi nowy samochód osobowy na świecie jest wyposażony w układ ESP, który może zapobiec nawet 80% wypadków związanych z poślizgiem pojazdu.

Elektroniczny układ ESP jest najważniejszym układem bezpieczeństwa w samochodzie zaraz po pasach bezpieczeństwa. Pozwala kierowcy zachować stabilność toru jazdy i często uniknąć wypadku samochodowego zwłaszcza na śliskiej jezdni lub podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętów.

– W minionych latach układ ESP przyczynił się nie tylko do uratowania życia wielu ludziom, ale stał się  także ważnym fundamentem dla innych funkcji wspomagających oraz umożliwiających zautomatyzowane prowadzenie samochodu – wyjaśnia Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control. Od czasu rozpoczęcia produkcji seryjnej układu ESP w 1995 roku, firma Bosch wytworzyła już 100 milionów jego sztuk.

Według przeprowadzonych badań ESP może zapobiegać nawet 80% wypadków związanych z poślizgiem pojazdu. Szczegółowa analiza statystyk wypadkowych GIDAS pokazuje, że tylko w 2011 roku układ ten uratował życie 540 osobom w Niemczech.

W 2011 roku już 60% samochodów było wyposażonych w układ ESP, a coraz więcej krajów wprowadza obowiązek stosowania układu ESP, jako wyposażenia standardowego, we wszystkich nowych pojazdach. W Europie obowiązek ten dotyczy już wszystkich pojazdów z homologacją wydaną po październiku 2011. Od listopada 2014 układu ESP nie trzeba już będzie szukać na listach wyposażenia opcjonalnego samochodów, gdyż będzie on stanowił wyposażenie standardowe każdego nowego samochodu. Już dziś 78% wszystkich nowych samochodów osobowych i lżejszych samochodów użytkowych w Europie jest wyposażonych w układ ESP. Obowiązek seryjnego montażu układu ESP we wszystkich pojazdach o masie do 4,5 tony został już wprowadzony w USA. W Australii oraz Izraelu również wprowadzono obowiązek seryjnego wyposażania pojazdów w układ ESP. W Japonii, Korei, Rosji oraz Turcji odpowiednie przepisy wejdą w życie w nadchodzących latach.

Obecnie na świecie w układ ESP jest wyposażonych 55% wszystkich samochodów osobowych i lżejszych samochodów użytkowych. O rosnącej popularności ESP świadczy wielkość produkcji. Od czasu rozpoczęcia produkcji układu w roku 1995 do roku 2010 wyprodukowano w sumie 50 milionów układów ESP. W ciągu zaledwie czterech kolejnych lat liczba ta zwiększyła się dwukrotnie.

IBRM Samar