Rozmiar służbówki ważniejszy od wyglądu?

Jeśli chodzi o wybór nowego auta, okazuje się, że jego gabaryty mają większe znaczenie niż wygląd. Co czwarty kierowca flotowy przyznaje, że chciałby w przyszłości jeździć mniejszym samochodem – wynika z międzynarodowego badania LeasePlan MobilityMonitor, przeprowadzonego przez TNS.

80% z 3 377 przebadanych kierowców flotowych z 20 krajów przyznaje, że rozmiar pojazdu to najważniejsze kryterium przy wyborze nowego samochodu. Tylko w takich krajach jak Brazylia czy Turcja wygląd auta uplasował się wyżej w rankingu. Wg badania, w Polsce najczęściej wskazywane kryteria wyboru auta firmowego to kolejno: wielkość (83%), wygląd (79%), osiągi silnika (77%) i marka (70%).

Nie każdy kierowca flotowy może dziś decydować o marce auta służbowego, ze względu na obowiązujące przepisy w poszczególnych firmach. 41% użytkowników przyznało w badaniu, że wyboru auta musi dokonywać z ograniczonej listy marek. W 33% przypadków to firma podejmuje decyzje za użytkowników samochodów a w Polsce ten odsetek sięga aż 65%. Wg badania LeasePlan MobilityMonitor jeden na czterech kierowców flotowych mógł wybrać dowolną markę auta. W Polsce dotyczy to tylko 3% użytkowników aut służbowychʚ

LeasePlan MobilityMonitor pokazuje również, że większość kierowców flotowych zwraca uwagę na ceny paliw: prawie połowa (45%) badanych kierowców leasingowych zawsze jest świadoma ceny podczas tankowania, 27% przyznaje, że tylko czasami zwraca uwagę na ceny paliw. W Polsce 36% kierowców zawsze zwraca uwagę na cenę paliwa.

Coraz więcej kierowców flotowych deklaruje chęć jeżdżenia elektrycznymi autami ze względów ekologicznych. Respondenci LeasePlan MobilityMonitor przyznali, że głównymi powodami, które powstrzymują ich przed wyborem takiego auta jest ograniczony zasięg pojazdu i nie wystarczająco rozwinięta infrastruktura dla aut elektrycznych.

Wg LeasePlan ostatnie zmiany cen paliw nie wpłyną natychmiastowo na rozwój proekologicznych flot. – Głównym powodem, dla którego fleet managerów interesują auta z napędem hybrydowym i elektryczny jest kontrola kosztów oraz fakt, że firmy chcą zmniejszyć ilość spalin emitowanych przez ich floty. Ciągły wzrost cen paliw w przeszłości odegrał rolę w kształtowaniu się flot ekologicznych, jednak to lokalne ulgi podatkowe oraz przepisy Unii Europejskiej i USA, mające na celu obniżenie emisji CO2, były znacznie ważniejszym powodem do tworzenia flot przyjaznych środowisku. Innymi słowy, patrząc z perspektywy kosztów, spadek cen paliw jest istotny, ale ograniczony, mówi Sebastian Krzysztofik, dyrektor ds. zakupów, LeasePlan Polska.

Co ósmy kierowca auta służbowego w Polsce deklaruje chęć wyboru mniejszego auta jako dobry sposób na ograniczenie kosztów użytkowania. Ku oszczędnościom zmierzają zresztą wszystkie rynki, ze szczególnym uwzględnieniem świata motoryzacyjnego. Tendencja minimalizowania kosztów, miniaturyzacji, ograniczenie emisji substancji szkodliwych, zmniejszenie zużycia paliwa, to już zjawiska nie budzące żadnego zdziwienia. Chcemy wydawać mniej i jeszcze przy tym zyskiwać. Chcemy być racjonalni. I chyba to przede wszystkim, leży u podłoża zjawiska zaobserwowanego przez specjalistów z LeasePlan MobilityMonitor.

źródło: LeasePlan

AUTOR:  WNP.PL (AG)