Rok ruszenia w drogę: Audi informuje swych akcjonariuszy o transformacji koncernu

Uruchamianie produkcji nowych modeli co trzy tygodnie, nowe segmenty, nowe rozwiązania techniczne i nowe struktury organizacyjne: Audi wkroczyło w bardzo trudny, ale jednocześnie bardzo ambitny rok. Dziś, podczas 129. Rocznego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy w Ingolstadt, zarząd koncernu poinformował akcjonariuszy o obecnym stanie biznesu, o nowej inicjatywie modelowej i technicznej oraz o głównych założeniach Planu Działań i Transformacji będącego kluczowym elementem strategii „Audi.Vorsprung.2025.”
„2018, to bardzo ważny dla Audi rok, w którym wprowadzonych będzie mnóstwo zmian prowadzących nas stopniowo do działań ofensywnych” – powiedział w swym wystąpieniu Rupert Stadler, prezes zarządu AUDI AG. „Będziemy kontynuować działania likwidujące skutki tzw. kryzysu dieslowego oraz zrestrukturyzujemy ogromną część naszej globalnej organizacji, tak by obrała kurs na przyszłość. Jednocześnie ogromnymi krokami zbliżamy się do kulminacji największej ilości premier w historii naszej firmy oraz prezentując Audi e-tron wchodzimy w erę mobilności elektrycznej.”

Pierwszy w pełni elektryczny i produkowany masowo model spod znaku czterech pierścieni – SUV Audi e-tron, będzie miał swą premierę 30 sierpnia br. na Audi Summit w Brukseli. Rozbudowując dynamicznie gamę samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in w każdej z rodzin modelowych, koncern dąży do osiągnięcia do roku 2025 poziomu sprzedaży około 800 tysięcy zelektryfikowanych samochodów rocznie. W produkcyjnej wersji prototypu Audi e-tron, klienci po raz pierwszy będą mogli elastycznie zarezerwować sobie różne funkcje przez internet. Marka ma zamiar do roku 2025 wygenerować roczny wkład rzędu jednego miliarda euro do zysku operacyjnego, płynący tylko z usług cyfrowych oferowanych klientom za pośrednictwem portalu myAudi.

Zarząd koncernu zadecydował o powołaniu centralnej jednostki zarządzania produktem, podległej bezpośrednio prezesowi zarządu, odpowiedzialnej za kierowanie planowaniem, wdrażanie i funkcjonowanie produktów cyfrowych, organizacyjnie funkcjonującą na tym samym poziomie co istniejąca obecnie główna gałąź działalności firmy, budując w ten sposób wartość dodaną. W tym celu Audi rozwija zintegrowaną platformę IT obsługującą samochodowe systemy connectivity i usługi cyfrowe. Za pomocą wspólnych, wysokowydajnych rozwiązań programistycznych, tzw. backendu, modele Audi i innych marek Grupy Volkswagen zyskają zgodność użytkową. Dla klienta oznacza to, że np. ustawienia i treści należące do niego, będą mogły być łatwo przenoszone pomiędzy różnymi modelami różnych marek należących do Grupy.

„Chcemy oferować zarówno samochody elektryczne, jak i usługi cyfrowe, które są atrakcyjne również ekonomicznie. To nasza największa ambicja jeśli chodzi o mobilność przyszłości” – podkreśla Alexander Seitz, członek zarządu AUDI AG odpowiedzialny za finanse, IT i integralność. „By to osiągnąć, znacznie efektywniej wykorzystywać będziemy efekt synergii Grupy i udostępniać zasoby na projekty strategiczne, tak jak to założono w Planie Działań i Transformacji.”

Plan Działań i Transformacji, który już z sukcesem rozpoczął swe funkcjonowanie, zakłada, że do roku 2022, dzięki zmniejszeniu kosztów i dzięki nowym źródłom przychodów, Audi osiągnie pozytywny wynik finansowy rzędu 10 miliardów euro. Cztery pierścienie priorytetowo traktują zasoby otrzymane dzięki postępowi w zakresie wydajności i innowacji o dużym znaczeniu dla klienta oraz dzięki Przewadze dzięki Technice na arenie konkurencyjnych firm.

W obecnym roku finansowym, Audi odmładza i poszerza swą gamę modelową, wprowadzając na rynek ponad dwadzieścia nowych modeli. Nowy język stylistyczny Audi oraz nowa, w pełni cyfrowa koncepcja obsługi we wnętrzu pojazdu, zostaną wdrożone we wszystkich modelach każdego z segmentów, począwszy od najbardziej luksusowej klasy premium. W ślad za premierą nowego Audi A8 pod koniec roku 2017 i nowego Audi A7 w marcu 2018, w połowie tego roku na rynku pojawi się kolejna generacja Audi A6. Do roku 2020, Audi planuje zwiększenie sprzedaży w segmencie luksusowych limuzyn o około 50 procent. Jeszcze przed końcem tego roku, gamę ofertową czterech pierścieni w tym segmencie zasilą dwa luksusowe SUV’y: Audi Q8 i Audi e-tron.

W roku 2018, również w klasie samochodów kompaktowych i w wyższej-średniej, Audi zaprezentuje nowe, sportowe SUV’y. Wzmocni w ten sposób swą pozycję rynkową w klasie luksusowych SUV’ów, na które popyt rośnie na całym świecie. W najbliższych miesiącach swe premiery będą miały nowa generacja Audi Q3 oraz sportowe Audi SQ2*. W Chinach, SUV’y Audi dostępne będą po raz pierwszy również w przedłużonych wersjach, jako Q2 L i Q5 L. Do końca roku 2019, Audi wypuści na rynek jedenaście nowych SUV’ów, w tym zupełnie nowe propozycje jak Audi Q4, którego premierę zapowiedziano na rok przyszły.

Lamborghini na ten rok planuje światową premierę super SUV’a Lamborghini Urus (zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 12,3; emisja CO2 w g/km: 279**). Samochód ten trafi do pierwszych klientów już latem. Jeszcze zanim nowe auto pojawiło się w salonach sprzedaży, w ciągu zaledwie jednego miesiąca zebrano na niego zamówienia w wysokości rocznej produkcji założonej na rok 2018. Ducati kontynuuje poszerzanie swej gamy modelowej, wprowadzając do oferty pięć nowych motocykli, z których dwa są zupełnymi nowościami. Ducati Panigale V4 to pierwszy motocykl drogowy, w którym zastosowano czterocylindrowy silnik seryjnej produkcji stosowany dotąd wyłącznie w motocyklach ścigających się na torze. Z kolei Scrambler 1100 poszerza serię scramblerów, popularnych zwłaszcza wśród młodszych klientów marki.

Duża ilość premier rynkowych oraz również duża ilość wycofań z rynku modeli starszych, co będzie miało miejsce głównie w drugiej połowie roku, początkowo będzie miało negatywny wpływ na tegoroczne wyniki. Innym wyzwaniem, przed którym Audi stoi w roku 2018, to obejmująca całą branżę motoryzacyjną zmiana wymagań homologacyjnych związana z nowymi procedurami WLTP (Worldwide Harminized Light Vehicles Test Procedure).

W pierwszym kwartale roku 2018, Grupa Audi osiągnęła przychody rzędu 15 mld 320 mln euro (2017: 14 mld 378 mln) oraz zysk operacyjny 1 mld 300 mln euro (2017: 1 mld 244 mln). Wprowadzone po raz pierwszy nowe standardy rachunkowości IFRS zaowocowały negatywnym wpływem ok. 0,1 mld euro na zysk operacyjny. Operacyjna stopa rentowności ze sprzedaży w okresie od stycznia do marca 2018 wyniosła 8,5 procent (2017: 8,7 procent). Pomimo wysokich początkowo wydatków na wprowadzanie nowych modeli, nowych rozwiązań technicznych i nowego wyposażenia produkcyjnego, przepływy pieniężne netto wyniosły 1 mld 919 mln euro (2017: 1 mld 487 mln).

W pełnym roku finansowym 2018, pomimo ambitnego kalendarza i pełnych wyzwań warunków, AUDI AG przewiduje operacyjną stopę rentowności ze sprzedaży mieszcząca się w strategicznym przedziale od 8 do 10 procent. Koncern przewiduje, że dostawy samochodów marki Audi utrzymają się na rekordowym poziomie z roku 2017, kiedy to do rąk klientów trafiło 1 878 105 samochodów. Przychody Grupy Audi powinny nieznacznie wzrosnąć ponad ubiegłoroczny poziom 60 mld 128 mln euro. Zgodnie z prognozami zawartymi w bieżącym sprawozdaniu rocznym, w ciągu roku mogą wystąpić znaczne wahania dostaw i kluczowych danych finansowych.

*Ten model nie znajduje się jeszcze w sprzedaży. Nie został jeszcze homologowany i nie podlega rozporządzeniom dyrektywy 1999/94/EG.
**Zużycie paliwa i emisja CO2 zależą od zamontowanych w danym egzemplarzu kół i rozmiarów opon.

Źródło: AUDI