Richard Meyer – przyszły szef Citroena przedstawia kolejne ruchy francuskiej marki

Strategia producenta jest na dobrej drodze, z pięcioma nowymi pojazdami, w tym odnoszącymi sukcesy globalnymi startami C3 Aircross i C5 Aircross, pierwsze prawdziwe SUV firmy Citroen. Richard Meyer, jako dyrektor ds. Planowania przyszłych produktów, był integralną częścią wysiłków Citroena zmierzających do aktualizacji swojego portfela. Rozmawiał z dziennikarzem o kolejnych krokach francuskiej marki.

Citroen koncentruje się na małych i kompaktowych segmentach. Czy możesz również odnosić sukcesy w innym segmencie?

Nasza strategia modelu podstawowego ma osiem międzynarodowych sylwetek [body style], co oznacza, że ​​nie możemy być obecni wszędzie, ale pracujemy nad gamą produktów, która obejmie główne pule zysków na świecie. Mamy klientów w segmentach spoza B i C [małych i kompaktowych] i musimy sprostać ich oczekiwaniom. Naszą ambicją jest zwabienie klientów spoza segmentów B i C, ale przy użyciu konkretnej odpowiedzi Citroena.

Mały hatchback C3 to jeden z najbardziej udanych modeli, ale wciąż jest na starszej płycie. Kiedy go zaktualizujesz ?

Po pierwsze, klienci nie patrzą na płytę podłogową. Projekt, wygoda i łączność to główne wymagania z punktu widzenia klienta. C3 wyznacza wszystkie te pola. Biorąc to pod uwagę, pracujemy nad nowymi rozwiązaniami energetycznymi. W 2020 roku będziemy mieli nasze pierwsze nowe pojazdy z nową generacją elektrycznego układu napędowego.

Znaleźliście rozpoznawalny język designu dla Citroena, ale jako przyszły planista produktów musicie myśleć z wyprzedzeniem. Czy zacząłeś pracować nad następnym pokoleniem?

Zdefiniowaliśmy markery produktów i stylów, które są ważne dla zapewnienia spójności między różnymi produktami, a jednocześnie pracujemy nad sposobami ewolucji tych markerów. Wszystkie te elementy ulegną zmianie w nadchodzących latach, ale najważniejsze jest utrzymanie DNA marki, na przykład zaawansowanego komfortu.

Patrząc w przyszłość 10 lat, co będzie innego w Citroenie?

Trudno odpowiedzieć, ale DNA marki będzie obecne. Myślę, że Citroen nadal będzie kwestionował zasady w zakresie wzornictwa i będzie punktem odniesienia pod względem komfortu. Modele nie będą takie same. Jeśli chodzi o układy napędowe, będziemy mieli kombinację różnych rozwiązań, ponieważ jesteśmy marką międzynarodową, ale szybkość przyjęcia nowych pojazdów energetycznych nie będzie taka sama.

Jak Citroen przygotowuje się do ruchu w kierunku samochodów samojezdnych?

Wiemy, że istnieją ogromne oczekiwania dotyczące autonomicznych pojazdów. Dzisiaj jesteśmy już na bardzo dobrym poziomie – pierwszy krok w kierunku autonomii w nowym C5 Aircross, który ma system autostradowego wspomagania kierowcy (adaptacyjny tempomat z pozycjonowaniem pasa ruchu). Posiadamy flotę autonomicznych samochodów testowych. Testowaliśmy je z klientami i dostosowujemy rozwój do ich oczekiwań.

Dlaczego Citroen potrzebował remontu?

Wywołały to oddzielenie marki DS od Citroena w 2014 roku. Wcześniej DS był linią produktową Citroena. Musieliśmy ponownie zdefiniować pozycjonowanie marki dla Citroena. Była to świetna okazja, aby zrozumieć, gdzie chcieliśmy umieścić Citroena w przyszłości.

Masz cel sprzedaży 1,6 miliona pojazdów do roku 2020. Czy sukces Citroena bazuje na wielkości sprzedaży, czy też są jakieś inne pomiary?

Tom jest częścią sukcesu, na którym bazujemy, ale nie jest to jedyny składnik. Dążymy do zadowolenia klientów – chcemy być jedną z trzech najlepszych rekomendowanych marek na świecie – i oczywiście mamy cele dotyczące rentowności.

Jak poprawić swój ranking?

Musisz wrócić do naszego 360-stopniowego podejścia do naszych klientów. Musimy pracować nad produktami, usługami i, bardziej ogólnie, na drodze do klienta. Wiemy, że klienci oczekują lepszych doświadczeń z marką. Definiujemy plany działań dla każdego elementu produktu i usługi. Pracujemy nad wszystkimi tymi elementami w tym samym czasie i powinny one pomóc nam poprawić naszą pozycję w zakresie rekomendowanych marek.

Citroen zawsze był znany jako wcielenie francuskiego stylu i kultury. Ale teraz sprzedajesz C5 Aircross w 92 krajach. Jak to poczucie bycia francuskim samochodem przekłada się na rynki międzynarodowe?

Aby być silnym na całym świecie, musimy mieć silną markę, spójność w produkcie, w marketingu, w wiadomościach od marki – i wszystkie te elementy muszą być wszędzie takie same. Musimy również dokładnie zrozumieć oczekiwania klientów w różnych regionach. Chociaż mamy podstawową strategię rynkową, z ośmioma sylwetkami, musimy znaleźć sposób na stworzenie właściwej równowagi regionalnej. Oczekiwania klientów nie są takie same.

Czy mógłbyś rozwinąć?

Na przykład, kiedy nowy C3 Aircross zostanie wprowadzony na rynek w Chinach, zostanie nazwany C4 Aircross. To dokładnie ten sam samochód, ale z nieco dłuższym rozstawem osi, ponieważ oczekiwania klientów w Chinach nie są dokładnie takie same. Trzecim elementem jest to, że musimy być odważni na niektórych rynkach, które wydają się być konwencjonalne. Nasze nowe sylwetki zostały dobrze przyjęte przez klientów w tych krajach.

Masz duże ambicje co do Ameryki Południowej. Jakie są tam oczekiwania klientów?

Ameryka Południowa ma wiele wspólnego z rynkiem europejskim, ale są pewne różnice. Na przykład klienci w Brazylii i Ameryce Łacińskiej są bardzo wrażliwi na hałas w samochodzie. Jest to wrażliwość związana z kulturą i warunkami drogowymi. Dlatego musimy wziąć rzeczy takie jak hałas, wibracje i szorstkość pod uwagę w bardzo wczesnym procesie rozwoju.