Polski akcent w konkursie "Engine of the Year 2013”

Produkowany w Bielsku-Białej silnik 0.9 TwinAir Turbo bi-fuel zasilany metanem został nagrodzony tytułem „Best Green Engine of the Year 2013”, w jednej z dwunastu kategorii, wśród których rozdzielany był prestiżowy tytuł „International Engine of the Year Awards”.
Międzynarodowy konkurs, którego 15. edycja odbyła się w tym roku, jest jedną z najważniejszych imprez w kalendarzu branży motoryzacyjnej, w której uczestniczą najwięksi producenci samochodowi. Silniki oceniało jury składające się z 76 dziennikarzy i znawców motoryzacji, reprezentujących 36 krajów.

Wprowadzony w zeszłym roku po raz pierwszy w nowym Fiacie Panda, dwucylindrowy silnik z technologią Turbo TwinAir osiąga maksymalną moc 80 KM przy 5 500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 140 Nm przy 2 500 obr/min.Nowy Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power odnotowuje jedną z najniższych na rynku wartość emisji spalin, która wynosi 86 g/km i spala 3,1 kg metanu na 100 km (cykl mieszany).

W stosunku do wersji benzynowej, TwinAir bi-fuel dysponuje specjalnymi elementami przeznaczonymi do układu zasilania, wśród których znajdują się: kolektor ssący, wtryskiwacze, elektroniczny system sterowania silnikiem i gniazda zaworowe o specjalnej geometrii, wykonane z materiału o niskim zużyciu.

Aktualnie nowy 0.9 TwinAir Turbo Natural Power 80 KM jest dostępny w modelach Fiat Panda i 500L Natural Power oraz w Lancia Ypsilon EcoChic.

Zaraz po swoim debiucie, TwinAir triumfował w konkursie „International Engine of the Year Awards 2011”, zdobywając cztery nagrody: w kategorii silników o pojemności poniżej 1 litra, „Best New Engine 2011”, „Best Green Engine 2011″ i ”International Engine of the Year 2011″, maksymalne wyróżnienie przewidziane w konkursie ustanowionym w 1999 r. w Wlk.Brytanii.

Dziś, rodzina silników TwinAir obejmuje wersje benzynowe o mocy 65 KM i Turbo o mocy 85 KM i 105 KM. Wyrażając w pełni koncepcję downsizingu (zmniejszenia pojemności skokowej i masy), silniki TwinAir szczycą się technologią MultiAir służącą do inteligentnego sterowania zaworami, co ma zapewniać odpowiednio wysokie osiągi, przy maksymalnie ograniczonym zużyciu paliwa i emisji CO2.

Fiat konsekwentnie uważa, że na polu alternatywnych paliw, silniki metanowe są aktualnie najwłaściwszym wyborem technologicznym, przyczyniającym się do redukcji zanieczyszczeń w rejonach miejskich. Silniki zasilane metanem redukują do minimum najbardziej szkodliwe spaliny, takie, jak cząstki stałe, tlenki azotu i węglowodory. Poza tym, w porównaniu do silników benzynowych o 23% zmniejszona jest emisja CO2. Wskazuje się, że paliwo to może być potencjalnie odnawialnym źródłem, dzięki rozwojowi biometanu.

Od 1997 r. do dzisiaj Fiat sprzedał ponad 560 tys. samochodów osobowych i dostawczych w wersji Natural Power. Gama metanowa z pewnością w znaczący sposób przyczyniła się do osiągnięcia przez Fiata (co potwierdza JATO Dynamics) po raz szósty z rzędu najniższego poziomu emisji CO2 w Europie wśród najlepiej sprzedawanych marek. W roku 2012 samochody włoskiej marki uzyskały średnią wynoszącą 119,8 g/km.

źródło: FAP, AUTOR:  WNP.PL (AG)