Jeden podpis prezydenta wystarczył, by Polacy z prawem jazdy na samochód przesiedli się na motory z silnikiem 125 ccm. W opinii ekspertów złote czasy jeszcze nadchodzą. Co nowego na 2015 rok szykuje bydgoski Romet, który od 2008 roku sprzedaje najwięcej motocykli w Polsce?
Do lipca 2014 rynek motocykli w Polsce utrzymywał się na poziomie sprzedaży analogicznej do roku 2013, a jego dynamika wzrostu była zerowa. Sytuację diametralnie zmieniła nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami, podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego 16 lipca br.
W okresie od lipca do listopada 2014 zostało zarejestrowanych 2674 sztuki nowych motocykli o pojemności 125 ccm, czyli o 300 proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Maksymalny wzrost sprzedaży motocykli 125 ccm nastąpił w październiku, kiedy to rynek wzrósł o 550 proc. w stosunku do analogicznego miesiąca w 2013 roku.
Jednak złote czasy jeszcze nadchodzą. W opinii ekspertów firmy Romet okresem formowania się rynku skuterów i motocykli 125 ccm będzie sezon 2015, ale nie osiągnie on jeszcze maksymalnego poziomu. Określenie docelowego wolumenu sprzedaży i weryfikacja rzeczywistej pozycji tej grupy motocykli w branży nastąpi w kolejnych sezonach 2016 i 2017, a okres nasycenia rynku może wystąpić, podobnie jak w przypadku motorowerów, po okresie 5 lat.
Wielu kierowców samochodów wciąż nie wie, że może poruszać się motocyklem bez dodatkowych uprawnień. Sądzimy więc, że ten rynek ma szansę na kontynuowanie dynamicznego rozwoju, bo motocykle 125 ccm wybierają głównie osoby w średnim wieku, czyli grupa konsumentów o największym potencjale zakupowym – komentuje Agnieszka Starzyk, dyrektor Romet Motors.
Sprzedaż motocykli 125 ccm wyprzedziła najpopularniejsze modele z najcięższymi silnikami o pojemności powyżej 750 ccm i stanowi obecnie 40 proc. wszystkich sprzedawanych motocykli. W ostatnim kwartale widoczna jest zmiana preferencji klientów odnośnie wyboru rodzaju motocykla. Najczęściej wybierane modele 125ccm należą do grupy street bike, jednak największą dynamikę sprzedaży odnotował segment big scooter, który przesunął się na drugie miejsce w udziale w rynku.
Dane PZPM potwierdza Romet, który od 2008 roku sprzedaje najwięcej motocykli w Polsce. – Najlepiej sprzedają się modele 125 ccm o klasycznym wzornictwie i najlepszym stosunku jakości do ceny – tu niekwestionowanym liderem jest romet K125. Jednak największy wzrost w tym roku – o ponad 200 proc. – odnotowaliśmy w grupie big scooter – zapewne dlatego, że są to najbardziej komfortowe pojazdy do poruszania się w zakorkowanych miastach – komentuje Agnieszka Starzyk.
Romet zamierza kontynuować rozwój segmentu motocykli 125 ccm, żeby w pełni zaspokoić potrzeby rynku. Firma przygotowała się do tego m.in. wzbogacając ofertę współpracy handlowej o kolejne formaty franczyzy motoryzacyjnej oraz wielkopowierzchniowej z dobrą lokalizacją i identyfikacją wizualną. Wzmocniony został dział produktu oraz projektowania, którego zadaniem jest dopasowanie produktów do grupy docelowej pojazdów o pojemności 125 ccm (21 plus), która oczekuje konkretnych rozwiązań funkcjonalnych w pojazdach, jak również odpowiedniej kolorystyki.
Romet ma najszerszą kolekcję motocykli 125 w Polsce, Jako jedyna marka byliśmy przygotowani na wysokie wzrosty popytu już przed wejściem nowelizacji i zabezpieczyliśmy zwiększoną dostępność pojazdów 125 ccm. Wiele nowości na sezon 2015 już jest w dystrybucji lub wchodzi do sprzedaży w najbliższych tygodniach – podsumowuje Agnieszka Starzyk, dyrektor Romet Motors.