Pierwszy seryjny samochód na wodór już w 2015 r.

Po 20 latach prac badawczych wizja staje się rzeczywistością – w Paryżu zadebiutowała produkcyjna wersja 4-osobowej limuzyny zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Samochód jest rozwinięciem konceptu FCV, który pokazano publiczności podczas Salonu w Tokio w 2013 r. Względem poprzednika otrzymał on nowy projekt grilla, reflektorów przednich i tylnych oraz tradycyjne lusterka w miejsca kamer.

Konstruktorzy dołożyli starań, by pomimo zaawansowanego zespołu napędowego pojazd był w pełni funkcjonalny. 4-drzwiowe auto mieści czterech pasażerów. Za napęd odpowiada energia z ogniw paliwowych, zasilanych wodorem. Osiągi oraz zasięg można porównać do samochodów segmentu D z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi.

Wszystkie elementy napędu (ogniwa paliwowe, akumulatory i zbiorniki wodoru) umieszczono pod podłogą pojazdu, dzięki czemu znacznie obniżono jego środek ciężkości. W przedniej części „Fuel Cell Sedan” znajduje się silnik elektryczny, jednostka sterująca oraz dodatkowa przetwornica. Dwa zbiorniki magazynują wodór sprężony do ciśnienia 700 barów. Ich napełnianie trwa 3 minuty, a pojazd emituje wyłącznie parę wodną.

Samochód trafi do sprzedaży na rodzimym rynku japońskim w kwietniu 2015 r., a latem pojawi się w Europie i Stanach Zjednoczonych. Cena modelu w Japonii wyniesie ok. 7 mln jenów. Początkowo sieć sprzedaży zostanie ograniczona wyłącznie do regionów z rozwinięta infrastrukturą do tankowania wodoru. Z czasem mamy poznać dokładną specyfikację, wyposażenie oraz plany sprzedażowe.

ll/moto.wp.pl